18 mai 2024
ActualitateReforma în învățământ: Inspectoratele școlare ar putea fi regionalizate până la începutul...

Reforma în învățământ: Inspectoratele școlare ar putea fi regionalizate până la începutul anului 2024

Guvernul a propus o reformă ambițioasă în sistemul de învățământ, prin proiectul de ordonanță care prevede regionalizarea inspectoratelor școlare până la data de 1 ianuarie 2024. Conform ultimului draft al acestei ordonanțe, se urmărește o reducere semnificativă a cheltuielilor bugetare prin diminuarea personalului din noile direcții regionale cu 15%, alături de o reducere similară a costurilor. Însă, proiectul lasă în umbră numărul exact al inspectoratelor școlare care vor supraviețui acestei reconfigurări radicale.

În forma actuală a proiectului, termenul folosit este “directiile judetene scolare”, iar acest lucru a generat confuzie în contextul existenței termenului “inspectorate școlare” în Legea 1/2011. Totodată, noul proiect menționează “directiile judetene de învățământ preuniversitar.” O analogie similară poate fi făcută cu structura ANAF (Agenția Națională de Administrare Fiscală), care a fost organizată în direcții generale regionale, fiecare coordonând mai multe județe.

Reformarea inspectoratelor școlare ar implica înființarea unor direcții generale în principalele orașe ale țării, care ar coordona mai multe județe. Această reorganizare ar putea fi similară cu modelul de divizare regională folosit în cadrul ANAF. În acest sens, regiunile de dezvoltare din România, cum ar fi Nord-Est, Sud-Est, Sud-Muntenia, Sud-Vest Oltenia, Vest, Nord-Vest, Centru și București – Ilfov, ar putea constitui baza pentru aceste direcții regionale.



Pentru a exemplifica cum ar putea fi organizate aceste direcții regionale, putem lua în considerare structura ANAF. În prezent, conform Ordinului nr. 405 din 14.03.2022, direcțiile generale regionale ale finanțelor publice sunt situate în Iași, Galați, Ploiești, Craiova, Timișoara, Cluj-Napoca și Brașov. Fiecare dintre aceste direcții regionale coordonează mai multe administrații județene ale finanțelor publice.

În concluzie, propunerea de regionalizare a inspectoratelor școlare reprezintă o schimbare majoră în sistemul de învățământ, cu scopul declarat de a reduce cheltuielile bugetare și de a eficientiza administrația în acest domeniu. Cu toate acestea, detaliile specifice și impactul exact al acestei reforme vor deveni mai clare pe măsură ce proiectul de ordonanță va fi dezvoltat și implementat.

spot_img
spot_img
- Advertisement -

Ultimele știri