23 aprilie 2024
EconomieRCA-ul „scurt”, la mare modă printre șoferi

polița de asigurare pe o lună ar putea fi desființată

RCA-ul „scurt”, la mare modă printre șoferi

De când a fost introdusă, la începutul anului 2017, polița RCA valabilă doar o lună a devenit asigurarea auto obligatorie tot mai preferată de băcăuani. Fenomenul s-a extins la nivel național, în primele 9 luni ale anului trecut, fiind încheiate circa 1 milion de poliţe RCA pe o lună.

Cei mai mulți care au optat pentru asigurarea RCA pe o lună sunt șoferii care nu prea au bani, acestora alăturându-li-se companiile care administrează flote de maşini (utilizate 20% din timpul anului) sau cele din transporturi care au curse doar ocazional, dar și proprietarii care intenționează să își vândă mașinile (și nu mai trebuie să se chinuie să își recupereze partea din bani care li se cuvine din prețul RCA).

În plus, își mai fac astfel de polițe RCA samsarii auto care aduc mașini din afara țării și le revând, românii plecați la muncă peste granițe (care își folosesc mașina doar în perioada concediilor în țară), precum și posesorii de motociclete, care, în mod evident, circulă cu ele doar în sezonul cald.



Interesant este că, inițial, unele firme din domeniu au fost amendate de Autoritatea de Supraveghere Financiară (e drept, cu sume modice), pentru refuzul de a oferi la vânzare poliţe de asigurare RCA pe durată subanuală, în speță valabile o lună.

Fenomenul, în dezvoltare continuă în ultimul an, a creat cumva neajunsuri firmelor de asigurare, care i-au pus gând rău poliței pe o lună.

Aceștia susțin că poliţa RCA pentru o lună „este o opţiune riscantă”. Și asta pentru că unii şoferi „uită” să-şi reînnoiască asigurarea obligatorie.

„Nu puține sunt situațiile în care clienții își fac poliță pe o lună, dar pe care uită să și-o achite, apoi se emite pe încă o lună și iar nu se interesează de plata asigurării auto, darmite de valabilitatea acesteia. Deci, e un chin cu unii dintre cei care aleg polița pe o lună.

În plus, cei mai mulți uită, pur și simplu, să își reînnoiască RCA-ul și circulă așa până când îi depistează Poliția în trafic”, spun brokerii de asigurare. Or, companiilor le convine să desfiinţeze polița pe o lună, în felul acesta consumatorii devenind captivi pe termene mai lungi, de 3-6 luni sau un an.

Deja, firmele de asigurări au scumpit asigurarea pe o lună, în cele mai multe cazuri dublându-se prețul acesteia.

„N-ar trebui să ceară desființarea poliței pe o lună, pentru că firmele de asigurări au de câștigat de pe urma RCA-ului «scurt». Ca și «afară», unde polițele se fac și pe 7 zile, 10 zile, 12 zile, o lună”, spune Gina Bujor, broker de asigurări local.

Cert este că poliţa pe o lună rămâne foarte utilă persoanelor care petrec puţin timp în ţară, dar au maşină aici, precum și motocicliştilor. O soluție de mijloc ar fi ca autoritățile să introducă un sistem de control şi centralizare a datelor pentru asigurări, folosindu-se de camerele video din trafic, inclusiv cele ale CNAIR, precum și aplicarea de amenzi care să descurajeze circulația pe drumurile publice fără poliță RCA validă.

Conform ASF, la sfârşitul anului trecut, aproximativ 300.000 de maşini nu aveau încheiată o poliţă RCA. Abia din toamnă, Autoritatea de Supraveghere Financiară va face o analiză în privința vânzării RCA pentru perioade scurte.

Potrivit statisticilor oficiale, la finalul anului trecut, poliţa de răspundere auto a crescut ca pondere în totalul numărului de contracte de asigurare valide. Creșterea a fost determinată de apariţia, la începutului lui 2017, a poliţelor pe perioade mai scurte de 6 luni. Asigurarea pe o lună ajunsese la o pondere de aproape 20% din totalul vânzărilor, nivel comparabil cu numărul poliţelor pe un an – circa 30%.

spot_img
spot_img
- Advertisement -

Ultimele știri