El își pune întrebarea: “Dieta mea nu mai funcționează pentru că mi-am pierdut disciplina sau nu mai funcționează pentru că circumstanțele s-au schimbat fundamental?” Să nu ne îmbătăm cu apă rece! Era o metodă anume pentru orice ai fi vrut să faci.


PUBLICITATE

Imaginați-vă că sunteți un atlet de cursă lungă, recrutat de Federația Română de Atletism. Vă prezentați la primul antrenament, gata să vă expuneți abilitățile, să vă câștigați locul în Lotul României, să alergați cum puteți mai bine și să vă depășiți la un moment dat propriul record personal. Atenție: Deja sună a promisiune! Vă așezați lângă un campion care a câștigat toate competițiile naționale și așteptați să vină antrenorul. Un bărbat apare agale și cu o privire atentă rostește cu un ton scăzut: “Vom începe prin a învăța cum să ne îmbrăcăm corespunzător condițiilor climatice de astăzi.” Vă îndreptați privirea spre câțiva dintre faimoșii sportivi care au câștigat campionate unul după altul, gândindu-vă că acesta este un mod de inițiere pentru începători. Sau ce legătură au toate aceste discuții? Ce, eu nu știu să mă îmbrac în funcție de vreme? Dar nu, sportivii adevărați sunt calmi și dornici să-și asculte îndrumătorul. “Mai întâi, spuneți-mi ce temperatură este astăzi, acum, aici. Vă este frig în acest moment?” Totul se derulează atent și se punctează fiecare lucru în parte. Încet, încet și cu grijă! Toată această inițiere a durat cam 15 minute și ulterior am început cu exercițiile de mobilitate pentru încălzire. Apoi a urmat antrenamentul mult așteptat. Imediat după antrenament îl întrebați pe unul dintre atleții naționali depre ce a fost vorba, iar el va răspunde: “Dacă nu ești îmbrăcat corespunzător într-o cursă importantă, vei avea de suferit. Pe de altă parte, hainele și încălțămintea te pot incomoda într-o întrecere sportivă. Din acest motiv îmbrăcămintea trebuie să fie de calitate și potrivită climei. Să nu-ți fie nici prea cald, nici prea frig. Iar încălțămintea să-ți fie cea mai comodă…și așa mai departe.”

Rețineți premisa de la care am început studiul de față: lumea este într-o stare continuă de neîncredere. Și tu și el și voi toți. Totuși, după ce ne vom încheia această discuție, efectuată din perspectiva respectării promisiunii făcute, lucrurile vor funcționa întocmai. Acum revin la personajul nostru și pun întrebarea: De ce nu a mai funcționat dieta? Nu s-a împotmolit prea devreme? Stagnarea nu era așteptată prea curând.

Se știe de când lumea că cei ce-și ating scopurile importante aderă cu o mare disciplină la ceea ce știu deja că funcționează. Și atunci când circumstanțele solicită cu adevărat o schimbare, ei răspund prompt printr-o promisiune. În cazul de față era vorba de o dietă săracă în fibre alimentare. Ceea ce nu recomand nimănui. Acest om fusese îndrumat să consume fibre alimentare din belșug, deoarece avea un istoric al tranzitului intestinal mult prea lent. Și nu a făcut-o. A preferat să facă cum știe el mai bine. Chiar nu a funcționat! Orice persoană este pricepută în domeniul în care activează. Restul sunt amatori și culmea, sunt imprevizibili. Specialistul repetase de multe ori informația întocmai ca antrenorul de atletism. Până a funcționat! Sunt persoane care “se prind” mai greu. Acesta este motivul repetiției insistente.

Tânărul nostru a înțeles într-un sfârșit că dieta bogată în fibre alimentare are efecte fiziologice complexe și micșorează timpul de golire a stomacului prin creșterea vitezei de tranzit intestinal. Fibrele alimentare măresc cantitatea de apă reținută și formează un bol alimentar gelatinos, care absoarbe și elimină substanțele nocive, reduce colesterolul hepatic, favorizează excreția acizilor biliari și modifică în sens favorabil, metabolismul lipoproteinelor. Adăugarea de cereale și produse cerealiere, leguminoase, fructe proaspete și uscate în rația alimentară micșorează toxicitatea unor substanțe, inclusiv a celor cancerigene. Fibrele vegetale precum și vitaminele A, C și E sunt factori de protecție anticancerigenă. Fibrele alimentare fac parte din categoria glucidelor pe care enzimele noastre digestive nu le pot desface. Ele nu fac decât să treacă prin corp ca o perie ce curăță. Astfel constipația și toate problemele legate de aceasta sunt de domeniul trecutului, fibrele având și rolul de a reduce nivelul colesterolului din sânge (necesarul minim zilnic recomandat este de 16-25 de grame, dar ideal ar fi 40 de grame). Este îndeajuns! Informația este transmisă și cunoașterea progresează în așa fel încât toată lumea poate beneficia de ea.

“Dieta mea funcționează deoarece disciplina este punctul meu forte!” Tu ce spui, consumi fibre alimentare? Am înțeles! Dar nu-i prea târziu. Eu spun că toate se întâmplă cu un motiv în viață. Acum este momentul tău! Și am să repet: Cei ce-și ating scopurile importante, aderă cu o mare disciplină la ceea ce știu deja că funcționează. Încet, încet și cu grijă! Să nu-ți fie nici prea cald, nici prea frig și lasă deoparte starea de neîncredere!

Așadar, dacă ai avea o singură încercare sau o singură ocazie să-ți schimbi modul de viață, ți-ai face o promisiune? Sau ai lăsa-o să-ți scape?

Carmen Barcan, terapeut

Alte articole