29 aprilie 2024
EvenimentProblemele fundamentale ale OUG privind comasarea alegerilor din Iunie 2024 - analiză...

Problemele fundamentale ale OUG privind comasarea alegerilor din Iunie 2024 – analiză Expert Forum

Expert Forum, o organizație de analiză și advocacy, a adus în atenția publicului o serie de probleme fundamentale legate de Ordonanța de Urgență (OUG) ce vizează comasarea alegerilor din iunie 2024. Această analiză se bazează pe comentariile transmise către Ministerul de Interne și evidențiază atât aspecte de context, cât și deficiențe legislative punctuale.

Unul dintre principalele puncte de critică aduse de Expert Forum se referă la justificarea ordonanței de urgență în sine. Conform analizei, elaborarea unei astfel de ordonanțe nu este justificată în absența unei situații extraordinare, a cărei reglementare nu poate fi amânată, așa cum prevede Constituția României. Adoptarea OUG-ului cu doar trei luni înainte de alegeri este considerată a contravine principiilor predictibilității și stabilității juridice, aducând riscuri semnificative.

De asemenea, Expert Forum atrage atenția asupra faptului că OUG-ul nu rezolvă pe termen lung neclaritățile legate de Legea 33/2007 și că nota de fundamentare a actului normativ nu oferă o explicație suficientă și convingătoare a necesității comasării alegerilor.



Printre aspectele legislative criticate se numără și schimbările propuse în privința pierderii mandatelor la aleșii locali, considerate a crea premise pentru migrația politică și a oferi avantaje primarilor și președinților consiliilor județene în detrimentul consilierilor locali și județeni.

Expert Forum avertizează și asupra potențialelor confuzii și inegalități generate de comasarea alegerilor, mai ales în ceea ce privește temele campaniei, finanțarea acesteia și procedurile complexe. Totodată, modificările propuse în ceea ce privește formarea birourilor electorale sunt criticate pentru introducerea unor reguli neclare ce pot defavoriza anumiți competitori electorali.

În ansamblu, analiza aduce în atenție o serie de neclarități și deficiențe în ceea ce privește modul de corelare a diferitelor aspecte specifice alegerilor europarlamentare și locale, inclusiv termenele pentru soluționarea contestațiilor, desfășurarea campaniei electorale, finanțarea și controlul acesteia. Problemele legate de semnături și verificarea acestora, transparența birourilor electorale, finanțarea campaniei electorale și accesul persoanelor cu dizabilități la procesul electoral rămân, de asemenea, nerezolvate. Expert Forum subliniază necesitatea unei abordări mai atente și a unei consultări mai ample în procesul de elaborare a acestor modificări legislative pentru a evita posibilele consecințe negative asupra democrației și procesului electoral în România.

 

Principalele aspecte:

  • Elaborarea unei ordonanțe de urgență care să reglementeze comasarea alegerilor nu este justificată. Aceasta nu survine ca urmare a unei ”situaţii extraordinare a căror reglementare nu poate fi amânată”, element care ține de esența OUG în conformitate cu art. 115 din Constituția României.
  • Adoptarea acestei OUG, care modifică reguli importante ale procesului electoral cu trei luni înaintea alegerilor contravine principiilor predictibilității și stabilității juridice.
  • OUG se aplică doar pentru aceste alegeri și nu rezolvă neclaritățile legate de Legea 33/2007 pe termen lung.
  • Nota de fundamentare nu explică suficient și convingător nevoia de comasare a alegerilor.
  • Comasarea poate crea mai multă confuzie și inegalități între actorii electorali, din motive care țin de temele campaniei, finanțarea campaniei, iar procedurile noi și mai complexe, precum și un număr mare de buletine de vot pot afecta dreptul la informare și exprimare politică a alegătorilor.
  • Reglementările legate de pierderea mandatului la aleșii locali creează din nou premisele pentru migrație politică și oferă un avantaj primarilor și președinților consiliilor județene în defavoarea consilierilor locali și județeni
  • OUG prelungește termenele pentru preluarea mandatelor, termenele reglementate începând să curgă de la 27 septembrie. Organizarea alegerilor locale în iunie și prelungirea perioadei de preluare a mandatului poate crea confuzie și dezechilibru în activitatea administrației publice locale. Mai mult, ar putea afecta calitatea guvernării la nivel local.
  • Proiectul redefinește modul de formare a birourilor electorale, pentru a include reprezentanți ai competitorilor care participă la ambele alegeri. Acesta introduce reglementări care schimbă procedura de completare a birourilor și include reguli neclare, respectiv riscul de a defavoriza anumiți competitori electorali.
  • Deși termenul pentru stabilirea reședinței (pentru alegerile locale) a fost redus de la 6 luni înaintea datei scrutinului, perioada de 2 luni este prea scurtă, având în vedere că OUG ar putea intra în vigoare în luna martie, deci le oferă alegătorilor mai puțin de o lună să își înregistreze reședința. Așadar, termenul de 60 de zile ar trebui scurtat, mai ales în condițiile în care noile reguli se adoptă intempestiv prin OUG.
  • Per ansamblu, legislația nu definește cum se vor corela anumite aspecte care sunt diferite în cele două tipuri de alegeri, inclusiv aspecte importante precum termenele pentru soluționarea unor întâmpinări sau contestații, modul în care se va desfășura campania electorală, finanțarea și controlul campaniei electorale, funcționarea birourilor electorale etc.
  • Unele aspecte care reduc eficiența și transparența procesului electoral rămân nerezolvate, incluzând numărul de semnături și verificarea acestora, transparența birourilor electorale, finanțarea campaniei electorale, accesul persoanelor cu dizabilități la procesul electoral.
spot_img
spot_img
- Advertisement -

Ultimele știri