29 martie 2024
ActualitatePro și contra Codului de etică în școli.„E tichia de mărgăritar care...

Pro și contra Codului de etică în școli.„E tichia de mărgăritar care lipsea sistemului!”

De o lună, mai exact de pe 4 octombrie 2018, a fost emis și publicat în Monitorul Oficial Codul-cadru de etică al personalului didactic din învățământul preuniversitar, aprobat de ordin de ministru încă din luna august. Un Cod care a stârnit deja multe discuții în interiorul școlilor, multe nemulțumiri, multe comentarii și vociferări, chiar dacă sunt și profesori care sunt de acord cu noile prevederi. O „lege” pentru dascăli care instituie un ansamblu de valori, principii și norme de conduită menite să contribuie la coeziunea instituțională și a grupurilor de persoane implicate în activitatea educațională, prin formarea și menținerea unui climat bazat pe cooperare și competiție după reguli corecte.

În școlile băcăuane, despre acest Cod s-a vorbit foarte puțin. Sunt profesori care recunosc că nu cunosc în totalitate forma lui, că l-au citit „pe diagonală”, că nu s-au întrunit consilii profesorale pentru prezentarea lui către toți salariații din sistem, nu se știe exact cum să fie aplicate prevederile și mulți dintre profesorii cu care am stat de vorbă (cărora nu le publicăm numele, tocmai pentru a-i proteja, dar și pentru că numai așa au putut fi sinceri!) spun doar că acest Cod a fost citit o dată (nu neapărat integral) și apoi aruncat într-un sertar, în așteptarea unor noi reglementări (pentru că unele prevederi sunt evazive, spun ei) și chiar a unor controale care să urmărească aplicativitatea lui.

 



„Codul de etică pentru învățământul preuniversitar este tichia de mărgăritar ce ne lipsea de pe cap. În el sunt incluse doar sarcini și sancțiuni, ca și cum toate cadrele didactice fac parte dintr-o Cosa Nostra pusă pe rele. Un Cod de etică include după mine 4 mari actori: elevi, părinți, profesori, autorități locale. Văd în el doar cadrele didactice… Nu este oare etic să sancționam un părinte când bea de față cu propriul copil? Nu este etic să exmatriculăm elevul care își lovește colegul sau, mai rău, profesorul? Nu este etic să sancționam autoritățile când nu asigură buna funcționare și functionalitate a spațiilor de învățământ? Să văd eu inspectorul sau directorul de școală care spune «De azi înainte nu mai faceți Școală după școală folosind sala de clasă, tabla și scaunele din școală. Conform noului Codul Etic nu mai aveți voie. Să vă aduceți de acasă.»

Nu spune nimic în acest Cod de abuzurile la care sunt supuse cadrele didactice (și directorii de școală) când li se cere la ora 20.00 să rezolve «Urgent situația de la minister cu termen mâine la ora 10.00». Nu spune nimic cum se sancționează neacordarea a 6% din PIB pentru Educație. Cadrele didactice sunt supuse rigorilor Legii Educației, a Statutului Personalului Didactic, a regulamentelor generale și a celor de ordine interioară, a reglementărilor ARACIP. Exact acest Cod de etică era cireașa de pe tort! Nu era și până acum interzis profesorului să consume băuturi alcoolice? Să practice jocuri de noroc? Să difuzeze materiale pornografice? Cum prevede acest Cod? Ba da. Și atunci pentru ce am mai făcut un nou Cod de Etică?

Ne batem joc de oameni și de timpul lor punându-i doar și numai să citească acest Cod de etică făcut în 7 ani….Da, asta e realitatea! Consiliul Național de Etică din învățământul preuniversitar este aprobat prin Ordinul ministrului Educației nr. 5.550/2011. Le-au trebuit 7 ani de zile să facă aberația asta de Cod etic! Păi, ne mai mirăm de ce nu sunt manuale suficiente în școli, dacă 7 ani de zile am plătit oameni să facă 4 pagini de Cod etic al Învățământului Preuniversitar?”, ne-a spus revoltat un profesor dintr-o școală băcăuană.

Sunt însă și profesori care privesc pozitiv, sunt total „pentru” prevederile noului Cod de etică, dar cu o condiție: să fie o măsură în toate. „Atâta vreme cât salariile din sistem au fost mărite, că sunt îndestulătoare sau nu, aici depinde de fiecare dintre noi, cei care lucrăm la catedră, teoretic cel puțin, trebuie să ne facem treaba pentru banii pe care îi luăm. De ce să îmi hăituiesc, să îmi silesc eu elevul să vină la mine la meditații, dacă eu sunt plătit să îl învăț la clasă ce e de învățat? Eu chiar nu vreau ca elevii mei să vină la mine la meditații, la pregătire, pentru că apoi au așteptări, urmăresc note mari pe care poate nu le merită. Dacă îți faci treaba cum trebuie la clasă, nici nu mai trebuie să se vorbească despre pregătiri suplimentare în particular.”

Ce prevede noul Cod, în forma actuală
* cele mai importante puncte

Obiective: a) menținerea unui grad înalt de profesionalism în exercitarea atribuțiilor personalului didactic; b) creșterea calitativă a relațiilor dintre părțile implicate în actul educațional; c) eliminarea practicilor inadecvate și imorale ce pot apărea în mediul educațional preuniversitar; d) creșterea gradului de coeziune a personalului implicat în activitatea educațională; e) facilitarea promovării și manifestării unor valori și principii aplicabile în mediul școlar preuniversitar, inserabile și în spațiul social; f) sensibilizarea opiniei publice în direcția susținerii valorilor educației.

Valori, principii și norme de conduită: Personalul didactic trebuie să își desfășoare activitatea profesională în conformitate cu următoarele valori și principii: imparțialitate și obiectivitate, independență și libertate profesională, responsabilitate morală, socială și profesională, integritate morală și profesională, confidențialitate și respect pentru sfera vieții private, primatul interesului public, respectarea și promovarea interesului superior al beneficiarului direct al educației, respectarea legislației generale și a celei specifice domeniului, respectarea autonomiei personale, onestitate și corectitudine, atitudine decentă și echilibrată, toleranță, autoexigență în exercitarea profesiei, interes și responsabilitate în raport cu propria formare profesională, implicare în procesul de perfecționare a caracterului democratic al societății.

Articolul 5, cel care a stârnit cele mai mari discuții prevede la lit. b) interzicerea oricăror activități care generează corupție, prin (ii): solicitarea, acceptarea sau colectarea de către personalul didactic a unor sume de bani, cadouri sau prestarea anumitor servicii, în vederea obținerii de către beneficiarii direcți ai educației de tratament preferențial ori sub amenințarea unor sancțiuni, de orice natură ar fi acestea (n.r. aviz fondul clasei sau banii strânși prin asociațiile de părinți), (iii) favoritism (n.r. discutabil, spun unii, subiectiv, spun alții), (iv) meditațiile contra cost cu beneficiarii direcți ai educației de la formațiunile de studiu la care este încadrat.

Și Articolul 6, lit. d) este mult discutat pentru că prevede recomandarea de auxiliare curriculare sau materiale didactice, cu precădere a celor deschise și gratuite, fără a impune achiziționarea celor contra cost. („ce facem cu acele culegeri, care sunt necesare la clasă, pe care nu le impunem, dar le recomandăm, cu fișele de lucru sau cu manualele diferențiate ce sunt folosite la un liceu din oraș, altele față de un liceu din mediul rural, unde, se știe, nivelul de pregătire al elevilor este mai scăzut, iar noi, profesorii, trebuie să ne adaptăm situației?” – se întreabă un profesor de matematică).

La Articolul 9, în exercitarea activităților specifice (școlare și extrașcolare), personalului didactic îi este interzis: a) să folosească baza materială din spațiile de învățământ în vederea obținerii de beneficii materiale personale directe sau indirecte (n.r. un alt articol mult comentat, la care încă se mai așteaptă lămuriri).

În final se specifică doar că prezentul cod se completează cu dispozițiile Legii nr. 477/2004 privind Codul de conduită a personalului contractual din autoritățile și instituțiile publice, și nu se substituie legilor și regulamentelor în vigoare din domeniul educației și nici nu poate contraveni acestora, iar încălcările prevederilor prezentului cod reprezintă abateri disciplinare și se sancționează conform legislației în vigoare.

„Federația Sindicatului Liber din Învățământ (FSLI) a fost împotriva acestui Cod de etică întrucât nu este formulat cum trebuie. În plus, el vine numai cu restricții pentru cadrele didactice fără a avea un capitol distinct cu măsuri de protecție pentru aceștia. FSLI a atras atenția că se impune ca măsură de protecție elaborarea unui Statut al Personalului din Învățământ, statut care să garanteze protecția personalului din unitățile școlare. Cea mai disputată măsură din acest Cod a fost cea legată de pregătirea făcută cu elevii de la clasa unde preda cadrul didactic. Și aici FSLI a solicitat să apără sintagma «interdicția presiunilor și a condiționărilor» venite din partea cadrului didactic pentru a aduce elevii de la clasă la pregătirea suplimentară.”
prof. Adrian George Purcaru, președintele Sindicatului Liber pentru Învățământ Bacău și prim-vicepreședinte FSLI 

„Acest Cod-cadru de etică al personalului din învățământul preuniversitar, stabilit prin OMEN nr. 4.831 din 30 august 2018, sintetizează într-un singur document – pentru un plus de claritate și accesibilitate a reglementării – cele mai importante prevederi din actele normative care își pot găsi aplicabilitatea în domeniul învățământului preuniversitar, identificate, de altfel, la nivelul unor coordonate metodologice și procedurale care au funcționat și până la acest moment.
Scopul principal al acestuia este de a oferi atât cadrelor didactice, cât și beneficiarilor procesului educativ – elevii și părinții acestora – un instrument pe baza căruia să-și construiască în mod transparent și durabil relațiile reciproce și, astfel, să se poată edifica, în timp, un sistem de învățământ deschis, care să transforme în realitate așteptările ambelor părți. Aceasta deoarece la temelia unui învățământ eficient stă calitatea resursei umane implicate și raportul dintre aceasta și beneficiari. Noi dorim un parteneriat sincer și corect cu elevii și părinții, și de aceea credem că este important ca aceștia să-și cunoască drepturile pe care le au în relația cu dascălii.
Suntem de părere că astfel se va construi un climat de încredere între părți, ceea ce va determina creșterea prestigului sistemului educațional și, prin urmare, atragerea spre acesta atât a resursei umane valoroase, cât și a beneficiarilor săi, aducând avantaje tuturor părților implicate.
Punctual, pe de o parte, se stabilesc direcții clare, dar nu rigide: de exemplu, posibilitatea ca fiecare unitate școlară să-și contureze propriul cod de conduită, prin consultarea consiliului profesoral, oferă șansa adaptării la specificul lucrului cu elevii, la nevoile și opțiunile acestora.
Există însă și componente care nu ating întru totul interesul superior al elevului: problema meditațiilor. Interzicererea lucrului unui cadru didactic, în particular, cu propriii elevi, privită din unghiul acestora și al părinților, obturează, de fapt, dreptul de a opta pentru calitate, pentru performanță, la care un elev poate ajunge lucrând, în context extrașcolar, cu profesorul de la clasă cu care și-a «construit» compatibilitatea de-a lungul anillor de studiu.
Prevederea care interzice folosirea bazei materiale a unității de învățământ în scopul derulării de activități extracurriculare – chiar și de tip after-school – invită și ea la o atenție sporită, întrucât ambientul școlar favorizează adesea consistența unui demers aplicativ. De aceea, Ministerul Educației Naționale pregătește norme metodologice de organizare și funcționare a acestor forme de lucru cu elevul, în vederea identificării unor modalități de abordare echilibrată, constructivă a acestei probleme.”

prof. Theodora Șotcan, deputat de Bacău, vicepreședinte în Comisia pentru învățământ din Camera Deputaților, fost inspector școlar general la Inspectoratul Școlar Județean Bacău

„Acest Codul-cadru de etică al personalului din învățământul preuniversitar nu este o noutate absolută pentru cadrele didactice. Exista, deja, prin dispoziţiile Legii nr. 477/2004, un Cod de conduită a personalului contractual din autorităţile şi instituţiile publice.
Drafturile Codului-cadru de etică au fost supuse, de câțiva ani, unor dezbateri publice și modificate în funcție de opiniile pertinente ale profesorilor din țară, ale părinților, ale elevilor, ale societății civile.
Prin acest cod-cadru se nuanțează atât relația cadrelor didactice cu beneficiarii direcți ai educației și cu părinții acestora, cât și raporturile în interiorul colectivelor didactice. Mai mult, se are în vedere şi comportamentul personalului didactic care îndeplinește funcții de conducere, de îndrumare și de control.
Elementul de noutate este că fiecare elev poate beneficia de meditații cu propriul cadru didactic, dar nu contra cost. Norma este una de bun-simț: ești deja plătit să lucrezi cu elevul tău, nu mai lua o altă taxă. Asta înseamnă că orice cadru didactic se poate autoriza ca PFA și poate face meditații, dar nu cu propriii elevi.
Pornind de la acest Cod-cadru, fiecare unitate de învăţământ are obligația de a-și crea propriul cod de etică, specific, pe care un consilier de etică (desemnat) să îl disemineze, să îl explice și, prin chestionare periodice, să verifice respectarea și să semnaleze în colectiv, în mod transparent, aspectele care trebuie ameliorate. La nivelul Inspectoratului Școlar Județean Bacău există o comisie de etică formată din 4 cadre didactice, 2 reprezentanți ai părinților și 2 reprezentanți ai ONG-urilor care au activitate de cel puțin 3 ani în învățământul preuniversitar și consilierul juridic al instituției. Această comisie are rolul de a analiza situațiile în care dascălii au un comportament considerat incompatibil cu propria calitate și, dacă este cazul, de a semnala consiliului de administrație al unității de învățământ că se impune o cercetare detaliată.
Codul-cadru nu doar restricționează și interzice, ci protejează și potențează ideea că «relaţiile colegiale ale personalului didactic se bazează pe respect, onestitate, solidaritate, cooperare, corectitudine, toleranţă, sprijin reciproc, confidenţialitate, competiţie loială». Aceste valori au fost mereu promovate în colectivele didactice, chiar dacă nu neapărat printr-o normă juridică.
Mă bucură să constat că, prin filtrarea atentă a drafturilor Codului-cadru de etică aflat în dezbatere publică, a fost înlăturat articolul discriminatoriu care interzicea unui cadru didactic să predea la clasa propriului copil. S-a ajuns, totodată, la susținerea ideii că nu e firesc să îți taxezi propriii elevi prin meditații particulare, așa cum se prevede în art. 5, lit b), alin. (iv), atât profesorii, cât și elevii și părinții acestora s-au dovedit implicați în deciziile care vizează demnitatea dascălului și în calitatea educației.”
prof. Florin Lazăr, inspectorul școlar general al Inspectoratului Școlar Județean Bacău

În ceea ce privește înregistrarea la ANAF a profesorilor băcăuani care obțin venituri suplimentare față de salarii, ne-am interesat iar purtătorul de cuvânt al Administrației Fiscale Bacău, Adrian Anghel, ne-a precizat: „În prezent sunt în jur de 350 de cadre didactice care au depus declarații și sunt înregistrați că au obținut sau obțin venituri din activității independente din domeniul învățământului. Cei mai mulți sunt pe programul Școală după școală, dar sunt și cu venituri obținute ca meditator.”

La nivelul întregului județ sunt circa 9.100 de salariați în Învățământ. Dintre aceștia, peste 6.500 sunt cadre didactice (educatori, învățători, profesori).

VOX populi

„Sunt aspecte care pot fi îmbunătățite, dar nu putem atinge stadiul perfecțiunii. Degeaba investesc profesorii suflet, atâta timp cât elevii ne depășesc prin volumul de informații pe care îl obțin prin alte mijloace.”
Maria D. (profesor)

„În sistemul de învățământ din România au mai rămas 5% cadre didactice cu adevărat dascăli. Restul sunt doar niște oameni ce merg la un loc de muncă. Acest subiect este destul de vast exploatat, dar niciodată cu adevărat revigorat. Este o vorbă: statul te vrea prost și cu capul plecat.”
Bogdan Avram (părintele unui elev din clasa a III-a)

„Nu etica ne omoară, ci mentalitatea. Etica stă la baza oricărei profesii. Când alegi meseria, știi ce te așteaptă până la pensie, dacă nu te pricepi găsești alte porți.” (profesor)
„Unii profesori încă predau și se comportă ca acum 30 de ani. Au trecut acele vremuri! Despre și cum se aplică sau se respectă acest Cod de etică, rămâne de văzut…” (părinte)

spot_img
spot_img
- Advertisement -

Ultimele știri