5 mai 2024
CulturăPremieră la Teatrul Municipal Bacovia: Partea întunecată a succesului

Premieră la Teatrul Municipal Bacovia: Partea întunecată a succesului

Ce ne propune „Viaţa e în direct doar aici”, textul semnat de Radu Herjeu, pus acum în scenă la teatrul băcăuan? O dezvăluire a culiselor televiziunii, un mediu pe care autorul îl cunoaşte foarte bine din interior, din moment ce a lucrat aici, ca jurnalist, mult timp. Radu Herjeu, care este poet şi dramaturg, totodată, a scris şi un interesant volum de analiză, intitulat „Oglinda mişcătoare. Tehnici de propagandă, manipulare şi persuasiune în televiziune”, dar şi-a extins preocuparea pentru acest subiect şi în sfera dramaturgiei, dovadă fiind piesa despre care vorbim.

Acțiunea din „Viața e în direct doar aici” se petrece pe platoul unei televiziuni, la o emisiune de divertisment, de cancan, unde vin personaje cât mai pitorești, pentru a-și povesti, cu lux de amănunte, tribulațiile amoroase, scandalurile de familie etc. Desigur, fac această expunere pe tarabă a intimității lor contra cost. Și cu cât scot la iveală mai multe amănunte din pățaniile lor, unele de-a dreptul scabroase, cu atât crește audiența emisiunii, rating-ul, zeitatea supremă la televiziunile comerciale.

Personajul principal este un prezentator al unei emisiuni gen WOWbiz, care-l are ca invitat pe un cunoscut cântăreț, Vasile Ăl Șmecher, dotat cu o nevastă și copii, o fostă iubită, și o nouă amantă, toate fiind prezente în platou. Pentru a discuta despre iubire. Cântărețul e „un cœur simple”, trăind la modul frust, fără idee de morală, și e comic în naturalețea lui, deși, sătul de pretențiile și istericalele femeilor cu care are de-a face, s-a îndrăgostit de un manechin. Nevasta (Geta) e o tipă aprigă și pragmatică, foarte vocală, Floricica, fosta iubită e însărcinată cu un extraterestru, manechina e țeapănă și nu scoate decât niște sunete dezarticulate de păpușă mecanică. Prezentatorul „moderează” abil gâlceava împricinaților, întețind focul, provovcând dezvăluiri senzaționale, incendiare, pentru a fi sigur de o audiență wow. Cu toate acestea, direcțiunea postului nu e mulțumită, invocând probleme cu cheltuielile de producție, concurența etc. Excedat de toate astea, prezentatorul promite o emisiune bombă, cum nu s-a mai văzut.



Despre drama ascunsă a unui personaj foarte vizibil, o vedetă de televiziune. Care și-a pierdut un copil și, de durere, în urma tragediei, s-a aruncat și mai mult în muncă și s-a închis în tăcere, s-a alienat, pierzând legătura firească, bazată pe comunicare, cu soția și cu fiul său, un adolescent răzvrătit. Lucrurile sunt foarte complicate în viața acestui individ, care ia asupra lui și un accident de mașină provocat de soția sa însărcinată. Hotărât să exorcizeze răul, și să scape de falsul în care trăia, prezentatorul aduce în platou această tristă istorie personală, reconstituită cu ajutorul unor actori și a unui martor, o vecină de bloc. Cam aceasta ar fi, pe scurt, povestea din piesă, una despre „manipulare și iluzii”, despre tabloidizarea vieții intime, obsesia vedetismului, dar și despre partea întunecată a succesului. Radu Herjeu are un condei suplu, simț de observație, care se vede în descrierea situațiilor și în conturarea personajelor, știe să amestece elementele de comedie cu cele de dramă, dialogul curge firesc, prin replici alerte, spontane, așa că piesa constituie o bună premiză pentru un spectacol.

Regizorul Sorin Militaru a pus în valoare calitățile textului, decupând atent momentele cheie, a făcut o distribuție bună, lucrând aplicat cu actorii, și a asigurat fluență și ritm spectacolului. Care se desfășoară în decorul aerisit şi elegant a lui Horaţiu Mihaiu, un profesionist de clasă, el găsind și soluțiile cele mai nimerite pentru realizarea costumelor.

Prezentatorul este Matei Bogdan, cu o bună evoluție, marcând nuanțat trecerea de la volubilitatea personajului și siguranța de sine, aparente amândouă, la momentul de adevăr din final, când părăsește definitiv platoul și jocul de-a iluziile. Bogdan Buzdugan, în rolul cântărețului, e comic, mustos, afișând un aer naiv, în timp ce consoarta lui, apriga Geta, e înfățișată într-o explozie temperamentală și cu policromie de Corina Goranda. Îmbrăcată în stil hippie, Eliza Noemi Judeu o întruchipează pe Floricica, o aiurită senină, inofensivă, amorezată de extratereștri. O amuzantă pată de culoare. Daniela Vrânceanu o figurează exact pe „manechină”. Remarcabili în rolurile lor sunt Florina Găzdaru (Madam Popescu, o telespectatoare din publicul de pe platou și vecina Prezentatorului, actrița având câteva savuroase momente de comedie), Florin Zăncescu (aferat, cu o atitudine potrivită în rolul Directorului tâfnos) și tânărul Ștefan Huluba (Producătorul) riguros, minuțios în expresie. Și Nina Ionescu în Parapsiholoaga își conturează precis personajul, contribuții sensibile având Andreea Darie, Bianca Babașa, Tudor Hurmuz, care nu trec neobservați. Și Nela Zare, Valentin Braniște și Minodora Broscoi se integrează corect în spectacol.

Fără a fi un spectacol cu mari pretenții, „Viața e în direct doar aici” are priză la public, care se bucură de comedie, înțelegând, totodată, și subratul grav și polemic al piesei. Publicul a aplaudat și muzica originală a spectacolului, aparținând lui Vlad Nicolici, Mihai Bălan și Giuseppe Torboli, simpaticul live band de pe scenă.

spot_img
spot_img
- Advertisement -

Ultimele știri