&#8222Ai invatat limba romana cu femeia de serviciu?” este una din ironiile preferate atunci cand vrei sa taxezi o exprimare incorecta. Peste cativa ani ironia va deveni o cruda realitate. Judetul Bacau se confrunta cu o criza acuta de cadre didactice calificate. Cea mai dramatica situatie se inregistreaza la limba si literatura romana, unde peste 100 de catedre au ramas fara profesori calificati.

Dupa o sedinta maraton, de doua zile, nu s-a reusit ocuparea a cateva sute de catedre la discipline cu greutate. Invatamantul bacauan trece printr-o adevarata drama – o criza acuta de cadre didactice calificate. De pilda, la limba si literatura romana au fost oferite 115 catedre si numai cinci dintre acestea au fost ocupate, ceea ce inseamna ca 110 catedre vor fi ocupate de suplinitori necalificati, la o disciplina foarte importanta, cu greutate deosebita atat la Testele Nationale, cat si la bacalaureat. N-a fost ocupata nici una din catedrele oferite la arte vizuale, limba franceza, geografie, limba si literatura germana, limba si literatura italiana, limba si literatura latina, limba si literatura rusa, limba si civilizatia rromani si la cluburile elevilor. La limba engleza au fost ocupate doar 15 din cele 46 de catedre oferite, la franceza 16 din 46, la franceza-engleza doar 5 din 57, la engleza-franceza 9 din 14, la limba maghiara (limba materna) una din trei, la muzica doua din 21, la liceele de arta una din 16, la educatie plastica trei din 19. Pana si la educatoare si invatatori, unde au fost foarte multi candidati, au ramas catedre neocupate: trei catedre la invatatori (toate la step by step, unde era obligatoriu cursul de perfectionare) si 28 de posturi de educatoare. Aici, la educatoare, trebuie facuta precizarea ca marea majoritate a educatoarelor care au ocupat 30 din cele 58 de catedre au avut dubla specializare, invatatoare-educatoare. O alta drama a aparut la ingineri: s-au prezentat la sedinta publica ingineri cu medii de opt la editia 2003 a concursului de titularizare, dar care n-au putut ocupa un post ca suplinitor, pentru ca la concursul din acest an au obtinut medii sub 5.00, fiind avantajati cei cu medii peste 5.00 in anii anteriori, care nu s-au mai prezentat la concurs in acest an. Ieri a crescut simtitor numarul catedrelor vacante ramase neocupate: religie – 2 repartizati pe cele 81 de locuri, geografie – 5 din 12, istorie – 1 din 27, socio-umane 7 din 30, matematica 3 din 28, fizica – 5 din 27, fizica-chimie nici un repartizat pe cele 14 catedre, chimie-fizica 3 din 6, informatica 2 din 40, bioologie 3 din 5, discipline tehnice 11 din 79, educatie fizica 5 din 13, maistri instructori 1 din 64, la acestia din urma specializarile nefiind compatibile cu centralizatorul M.EC. In total, in cele doua zile, pentru cele 881 de catedre vacante s-au prezentat la sedinta publica 732 de cadre didactice, din care doar 144 au fost repartizate. &#8222Suntem ingrijorati, dar nicidecum surprinsi de faptul ca au ramas inca neocupate peste o suta de catedre de limba si literatura romana, ne-a declarat profesoara Doina Marinov, inspector scolar de specialitate. Fenomenul e repetabil, la aceeasi scara, de la un an la altul, principalele cauze fiind salariile mici, cheltuielile mari cu naveta, lipsa conditiilor oferite tinerelor cadre didactice care merg la catedra in mediul rural. Vom acoperi si in acest an toate catedrele vacante, apeland la suplinitorii necalificati, la cei in curs de calificare si la profesorii pensionari din localitatile respective. Speram sa asistam, cat mai curand, la o noua politica a guvernantilor vis-a-vis de sistemul romanesc de invatamant, aflat perpetuu in postura de cenusareasa”.Scris de Stefan OLTEANU

Alte articole