Gluma proasta de ziua pacalelilor

Incepând cu 1 aprilie 2010, pensionarii si persoanele cu dizabilitati din Bacau vor fi obligate sa plateasca pretul integral al biletelor de calatorie la transportul in comun. Cauza situatiei nefericite in care s-a ajuns o constituie intentia municipalitatii de a nu mai subventiona transportul public pentru categoriile defavorizate din oras. Edilii afirma ca transportul de persoane pe traseele din municipiu trebuie sa faca obiectul unei noi licitatii. In 2004, societatea Transport Public a câstigat licitatia privind concesionarea pe 25 de ani a traseelor respective. In plus, argumentele municipalitatii sunt contrazise de legislatia europeana in domeniu, dar si de o serie de legi si ordonante interne. Picati in mijlocul abuzului orchestrat de Primarie impotriva companiei de transport in comun, pensionarii bacauani afirma ca se asteptau la un alt tratament din partea edililor.

Societatea Transport Public este haituita din nou de conducerea Primariei. Dupa ce la inceputul anului edilii nu mai vroiau sa subventioneze transportul in comun pentru categoriile defavorizate din municipiu, acestia au ajuns la concluzia ca traseele pe care se desfasoara transportul trebuie scoase, iarasi, la licitatie. Conventia incheiata in ianuarie 2010 de Transport Public si Primarie expira pe 31 martie, fara ca Primaria sa fi facut vreun demers privitor la prelungirea intelegerii. Astfel, de la 1 aprilie zeci de mii de pensionari si persoane cu handicap vor trebui sa plateasca integral pretul pe biletele de calatorie.

Argumente… de ochii lumii

Pentru edili lucrurile sunt clare: Transport Public trebuie scoasa in decor sau macar trasa pe dreapta. Viceprimarul Dragos Luchian a declarat pentru cotidianul Desteptarea ca Legea 92 din 2007 – a transportului public local – prevede ca orice concesiune a traseelor de transport municipale nu se poate intinde pe o perioada mai mare de sase ani. “Legea 92 din 2007 stipuleaza ca orice contract de concesionare a serviciilor de transport urmeaza a fi facut pe 6 ani de zile si ca orice contract anterior incheiat nu poate dura mai mult de 6 ani de zile. Chiar nu am avut timp sa ma ocup de aceasta problema. Eu stiu ca problema subventiilor trebuia rezolvata chiar saptamâna aceasta. Daca a aparut o alta ordonanta asa cum sustineti, vom discuta cu cei de la juridic sa vedem ce este de facut”, a afirmat el.
Societatea Transport Public a concesionat traseele in 2004, astfel incât – in opinia sefilor din Primarie – 2010 este anul in care contractul ar expira.

Concesionare protejata de legile europene

Capitolul III din Contractul de concesiune nr.11252 din 26 martie 2004 prevede, la Articolul 3, alineat 1, ca “durata contractului de concesiune este de 25 de ani si acesta intra in vigoare odata cu semnarea lui de catre ambele parti” .
Prin Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr.13 din februarie 2008, emisa ulterior Legii 92 de care se prevaleaza edilii, Legea 51 – cea care guverneaza serviciile comunitare – a suferit mai multe amendari. Astfel, la Articolul 33, alineat 4, OUG 13 instituie ca „furnizorii/prestatorii serviciilor de utilitati publice existenti la data intrarii in vigoare a prezentei legi, care isi desfasoara activitatea (…) pe baza unor contracte de concesiune/delegare a gestiunii valabil incheiate anterior intrarii in vigoare a prezentei legi isi vor continua activitatea pâna la expirarea acestor contracte”. Ordonanta amintita are un caracter urgent, motivat la acea data de armonizarea legilor nationale privitoare la serviciile comunitare cu documentele europene din domeniu.
Mai mult, pozitia vadit abuziva a Primariei e contrazisa nu doar de reglementari interne, ci si de legislatia europeana in vigoare. Regulamentul Consiliului European (CE) nr.1370 din 23 octombrie 2007, care se aplica pe tot cuprinsul Uniunii Europene, prevede la Articolul 8, alineatele 2 si 3, ca “(…) serviciile publice atribuite pe baza unei proceduri competitive echitabile de atribuire, dupa 26 iulie 2000 si inainte de 3 decembrie 2009, pot continua pâna la expirare, dar nu mai mult de 30 de ani”.
In plus, Articolul 7, alineat 2 din cadrul aceluiasi regulament prevede ca in eventualitatea organizarii unei noi licitatii pentru atribuirea serviciului, “fiecare autoritate competenta ia masurile necesare pentru a se asigura ca, cu cel putin un an inainte de lansarea invitatiei de participare la procedura competitiva de atribuire (…) sunt publicate in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene: numele si adresa autoritatii competente; tipul de atribuire vizat; serviciile si zonele potential vizate”. Cu alte cuvinte, daca Primaria doreste sa organizeze licitatie pentru concesionarea traseelor din municipiu, aceasta trebuia anuntata in urma cu… 1 an in jurnalul de profil al UE.
Practic, concesionarea traseelor din municipiul Bacau de catre Transport Public este imposibil de atacat de conducerea Primariei, fara ca aceasta sa intre pe tarâmul abuzurilor administrative.

Pensionari revoltati

Mihai Enache, vicepresedintele filialei bacauane a Uniunii Nationale a Pensionarilor din România (UNPR) a declarat pentru cotidianul Desteptarea ca vârstnicii Bacaului se asteptau la un alt tip de tratament din partea municipalitatii. Enache a evidentiat ca nu este prima oara când edilii isi bat joc de pensionarii bacauani.
“Nu inteleg de ce suntem persecutati de Primarie. De Pasti nu am mai primit niciun tichet, niciun pachet. Acum vad ca ni se iau si facilitatile la transport. Domnul primar nu se gândeste la noi? Este primarul tuturor. Noi suntem 37.000 de pensionari in municipiu. Cred ca meritam un alt tratament din partea lui, chiar daca nu l-am votat toti”, a spus Enache.
“Intentia de organizare a unei noi licitatii de reatribuire a traseelor deja concesionate pentru o perioada de 25 de ani (pâna in anul 2029) in favoarea Transport Public este nelegala, abuziva si contrara tuturor normelor comunitare relevante. Reamintim faptul ca Regulamentul CE se exprima fara echivoc in sensul continuarii derularii raporturilor contractuale deja incheiate inainte de intrarea in vigoare a Legii 92/2007 pâna la expirarea duratei convenita in respectivul contract. Avertizam municipalitatea ca societatea a investit sume imense de bani in modernizarea transportului public din Bacau, inclusiv prin achizitionarea a zeci de autobuze de ultima generatie, investitii care au fost efectuate in considerarea termenului de 25 de ani pentru amortizarea lor si care vor fi recuperate, in cazul fortarii unei licitatii, pe caile legale de la cei responsabili de un eventual abuz comis in acest sens.”
Gabriel Ionita, avocat SC Transport Public SA

Prejudicii de peste 3 milioane de euro

Societatea Transport Public a comandat un raport de audit extern privitor la estimarea prejudiciilor inregistrate de societate in situatia organizarii unei noi licitatii inainte de termen. Potrivit concluziilor raportului, daunele pe care le-ar inregistra compania se cifreaza la peste 3 milioane de euro, reprezentând investitiile neamortizate si profitul nerealizat, daune care conform contractului de concesiune nr. 11252 din 2004 trebuie suportate de catre concedent (municipalitatea bacauana).

Lucian Bogdanel

Alte articole