miercuri, 17 decembrie 2025
Acasă Blog Pagina 5089

Fotbal, Liga a lll-a: Final de vacanta

FCM Bacau si-a creionat programul de pregatire din aceasta iarna

Vremea nu-i incurca

Ultimele zile de vacanta pentru jucatorii FCM Bacau. Lidera Seriei l a esalonului trei isi va relua pregatirile luni, dupa o pauza de o luna de zile. Temperaturile scazute nu vor perturba in niciun fel programul de antrenament al "galben-albastrilor". "Pot fi si minus 20 de grade; noi vom fi prezenti la stadion", a anuntat antrenorul Gheorghe Poenaru.

Opt amicale

Formatia bacauana si-a conturat programul din aceasta pauza competitionala. Dupa doua saptamâni de reacomodare la efort, elevii lui Poenaru vor intra intr-un stagiu de pregatire centralizata care se va incheia in jurul datei de 5 februarie. ~n ceea ce priveste intâlnirile de verificare, acestea vor fi in numar de opt, printre adversare fiind echipe din primele trei ligi.

Cu Vasluiul, pe 30 ianuarie

Primul amical va avea loc pe 21 ianuarie, impotriva unui adversar ce va fi stabilit ulterior, iar al doilea joc e programat pe 30 ianuarie, contra divizionarei A FC Vaslui. "Am mai perfectat un meci cu Ceahlaul, in deplasare, unul cu Ceahlaul ll, de asemenea la Piatra Neamt si o «dubla» cu Botosaniul. Ramâne sa stabilim doar datele de desfasurare", a declarat presedintele FCM Bacau, Daniel Scânteie, care isi mai doreste un joc cu Poli Iasi si o «dubla» cu Petrotub Roman.

Dan Sion

Handbal masculin: Stagiu tare

"Studentii" au intrat in cantonament la Piatra Neamt

Mic, dar cuprinzator. Reuniti marti seara, handbalistii Stiintei Municipal Dedeman si-au inceput ieri dimineata stagiul de pregatire centralizata din perioada de iarna. "Este un cantonament scurt, insa mai tare ca numar de antrenamente si intensitatea acestora", a subliniat antrenorul Gabriel Armanu. Timp de o saptamâna, pâna pe 12 ianuarie, "studentii" isi incarca bateriile la Piatra Neamt.

Teste

La revenirea acasa, echipa bacauana va demara partidele de verificare. Primul test este programat pe 15 ianuarie, cu CSU Suceava. "Vom disputa 3-4 meciuri cu echipe din Liga Nationala. Sunt discutii pentru inca doua, iar daca nu gasim adversari din primul esalon, vom intâlni formatii din divizia secunda", a explicat "principalul" Stiintei Municipal Dedeman. Seria disputelor amicale se va incheia la sfârsitul lui ianuarie.

Doua fronturi

"Ne dorim ca aceste jocuri de pregatire sa ne dea o formula de echipa pentru a aborda ultimele partide din tur si meciurile pe care le avem de sustinut in cupele europene", a completat Gabriel Armanu, cu gândul la un februarie de foc. Luna viitoare, pe 12, Liga Nationala se reia cu penultima etapa a turului (deplasare la Cluj), runda urmata de confruntarea cu liderul HC Odorhei. Plus "dubla" din optimile Challenge Cup cu muntenegrenii de la RK Rudar.

Cu semnul intrebarii

Calendarul oficial din februarie este deocamdata sub semnul intrebarii, in conditiile in care programul intern depinde de cel international. Stiinta Municipal Dedeman ar trebui sa joace cu RK Rudar pe 19/20 februarie (deplasare), respectiv 26/27 februarie. Oficialii echipei bacauane le-au propus insa adversarilor sa dispute ambele meciuri in Bacau, la sfârsitul lunii, asteptând in continuare un raspuns in acest sens.

Recuperare

Alaturi de parcursul international, pe care si-l doresc cât mai lung, "studentii" au conturi de reglat si cu competitia interna, in care se situeaza pe pozitia a 7-a dupa 11 din cele 26 de etape din campionat. "In primul rând, vrem sa reusim sa aratam tuturor ca locul ocupat nu este decât o intâmplare nefericita. Incepem noul an cu gândul de a recupera terenul pierdut si ca sa-i readucem lânga noi pe acei suporteri fanatici care vin meci de meci si ne sustin", a remarcat Gabriel Armanu. (D.P.)

Piete golite de ger

    Legume proaspat… inghetate

    Forfota obisnuita din pietele bacauane este doar o amintire. Gerul din aceste zile a lasat tarabele goale. Comerciantii care s-au incumetat sa isi expuna marfa au fost scosi din casa de lipsuri si datorii. Clientii prefera sa mearga la cumparaturi in supermarket, decât sa dea bani pe legume si fructe inghetate. Singura solutie pentru un comert civilizat in pietele bacauane sunt investitiile serioase in modernizarea lor.

    Tarabe goale, câtiva comercianti inghetati si ceva mai multi cumparatori zgribuliti care nu se pot decide ce aleaga. Aceasta este trista priveliste a pietelor bacauane in toiul iernii. Legumele par inghetate, iar singurele fructe ce pot fi achizitionate sunt citricele si merele. Vânzatorii s-au infofolit, dar abia rezista temperaturii foarte scazute. Unii recunosc faptul ca au iesit din casa de nevoie, impinsi de datorii, altii spun ca nu se asteptau la un asemenea frig. “Am masina plina de marfa si trebuie sa o vând,ne-a declarat Mihai Oprea. Tinem merele si le incalzim in masina, sa nu le vindem inghetate. Nu putem spune ca se merita, dar nici nu avem ce face.” Costica Maftei vinde tot mere, aduse de la Suceava. Nu stia ca va prinde asa un ger in piata bacauana, dar acum nu are cale de intors. “Ce fac, ma intorc acasa cu lazile pline? Ne mai incalzim cu un vin fiert si rezistam.” Daca merele par inca in forma buna, nu la fel se poate spune despre morcovi si albitura. Au aspect sticlos. Comerciantii ii sfarâma pur si simplu in mâna pentru a demonstra cât de tare au inghetat. Incearca sa mai protejeze marfa invelind-o in saci. “Altfel ne pierdem toti clientii”, explica o vânzatoare. Cumparatorii sunt putini, infrigurati si indecisi. “Am venit sa cumpar niste varza murata, ne-a declarat Dana Marin. Pot sa fiu sigura ca nu o duc acasa inghetata si se strica apoi in bucatarie. Legume si fructe nu iau de aici, sa dau banii degeaba.”

    Sa fie ultima iarna grea?

    Comerciantii sunt nemultumiti de conditiile vitrege pe care trebuie sa le suporte. Acestia se asteptau macar la investitii minime care sa-i apere de frig si de curent. Administratia Pietelor sustine ca aceasta ar putea fi ultima iarna grea pentru comerciantii care vin cu marfa in principalul punct de desfacere din oras. Proiectul pentru modernizarea pietei a fost scos la licitatie, costurile fiind estimate la 100.000 de euro. “Au fost trei companii interesate de lucrari, a declarat Vasilica Busuioc, director al Administratiei Pietelor. Urmeaza sa se ia o decizie. Solutia propusa pentru Piata Centrala este montarea de pereti cu geamuri mari care sa poata fi deschise in sezonul cald.” Tot in 2011 se intentioneaza schimbarea instalatiilor de apa, canalizare si energie electrica din Piata Centrala, precum si inlocuirea actualului paviment deteriorat. Piata Sud are doar doua laturi deschise, insa proiectul de modernizare a ei mai are de asteptat.
    Doina Mincu

    Pensii anticipate partiale mai mici

      Sute de persoane au dat navala la Casa Judeteana de Pensii pentru a-si depune dosarul de pensionare ori a afla când pot sa faca acest lucru. Majoritatea vor sa iasa la pensie anticipata. Noua lege prevede, insa, o penalizare mult mai mare pentru cei care ies la pensie anticipata partiala.

      Imediat ce si-a reluat programul de lucru, Casa Judeteana de Pensii a fost luata cu asalt de catre persoane care doresc sa se pensioneze. Timp de sase luni, ghiseele unde se depun dosarele de pensionare au fost ceva mai putin aglomerate. Si aceasta deoarece de la inceputul lunii iulie si pâna in 31 decembrie pensionarea anticipata si pensionarea anticipata partiala au fost blocate. La inceputul acestei saptamâni situatia a fost deblocata, astfel ca si toti cei care indeplinesc conditiile pentru a primi una dintre cele doua categorii de pensii pot sa solicite pensionarea. Cei mai multi o fac deoarece nu au nicio sursa financiara ori pentru ca veniturile de care dispun sunt foarte modeste. "Eu am 57 de ani si indeplineam conditiile de pensionare anticipata partiala la 55 de ani, dar am mai asteptat, ne-a spus Viorica Pagris. De o luna, insa, sunt in somaj. Dupa 36 de ani de munca primesc o indemnizatie de somer de numai trei milioane de lei. Asa ca nu mai stau pe gânduri. Oricum, pensia va fi mai mare decât ajutorul de somaj." Constantin Paraschiv, in vârsta de 55 de ani si jumatate, a ramas fara serviciu de mai multi ani, astfel ca nu mai primeste de mult timp nici ajutor de somaj. "Nu am niciun venit si as vrea sa ies la pensie si mâine. Am lucrat peste 37 de ani, cei mai multi in grupa a II-a. M-am interesat la ghiseu si mi s-a spus, insa, ca trebuie sa mai stau sase luni ca sa ies la pensie. Nu-mi ramâne decât sa astept." Dar Anica Cristea ar fi putut iesi la pensie inca de anul trecut. "Eu vechimea necesara o aveam in aprilie, dar nu atinsesem inca vârsta, ne-a declarat Anica Cristea. Când am facut vârsta, era deja blocata pensionarea anticipata. Acum trebuie sa mai stau trei luni pentru ca s-a marit vârsta de pensionare. Ma voi pensiona, pentru ca nu mai pot trai din ajutorul de somaj, care, dupa peste 31 de ani câti am muncit, este de numai 380 de lei!"

      Bani mai putini

      Marea majoritate a celor care ar fi putut iesi la pensie anticipata partiala inainte de 31 decembrie spera sa beneficieze de prevederile Legii 19/2001, valabila pâna la sfârsitul anului trecut. Ei considera ca asa ar fi corect, dat fiind faptul ca au indeplinit conditiile de pensionare inca dinainte de 31 decembrie. Si vor sa le fie calculata pensia dupa prevederile vechii legi, deoarece aceasta este mai avantajoasa. Dar spera in van. "Chiar daca au indeplinit conditiile de pensionare anticipata partiala inainte de 31 decembrie, si in cazul acestor persoane se aplica noua lege, ne-a spus Liviu Cretu, directorul Casei Judetene de Pensii. Prin urmare, vor fi respectate prevederile Legii 263 din 2010 privind sistemul unitar de pensii publice in cazul tuturor celor care depun cererea incepând cu data de 3 ianuarie 2011. Conditiile de pensionare, cuantumul si plata pensiei vor fi dupa noua lege, pentru toti." Pensia anticipata partiala va fi mult mai mica fata de cea stabilita dupa vechea lege. Si aceasta deoarece procentul de penalizare pentru lunile de anticipare va fi mai mare. Potrivit Legii 19, in vigoare pâna la 31 decembrie 2010, pentru fiecare luna de anticipare s-a aplicat o diminuare a pensiei de 0,05-0,5 la suta, in functie de anii lucrati peste stagiul complet de cotizare. Noua lege prevede un procent unic de penalizare de 0,75 la suta, indiferent de anii de munca acumulati peste vechimea integrala. Cei care s-au pensionat, de exemplu, cu cinci ani mai devreme si au stagiul complet de cotizare primesc, in prezent, o pensie diminuata cu 30 la suta fata de cuantumul cuvenit pentru limita de vârsta. Cei care se pensioneaza anticipat partial, dupa noua lege, vor pierde 45 la suta din pensia pentru limita de vârsta. Penalizarea se va mentine pâna la implinirea vârstei standard de pensionare.
      Elena Tintaru

      Sabia lui Damocles sta la panda

        Vestea desfiintarii unor spitale i-a nelinistit, firesc, si pe buhuseni, care nu accepta nici în ruptul capului ca ar putea fi inclusi pe o asemenea lista a disparitiei. Argumentele nu lipsesc. „A fost realizata deja o analiza a fiecarui spital, de catre Prefectura, Consiliul Judetean, Directia de Sanatate Publica. Noi vom reveni la D.S.P. cu o adresa prin care vom argumenta ca nu trebuie sa fim afectati de eventualele restructurari. În martie-aprilie vor veni niste comisii de evaluare. E drept ca noi mai avem de îmbunatatit unele aspecte care vizeaza anumite criterii, dar am progresat mult în ultimul timp si avem în derulare alte proiecte ambitioase cu sustinere financiara locala. În plus, avem si sectia Psihiatrie, care are peste 90 la suta dintre bolnavi din tot judetul. Pâna în martie-aprilie vom realiza si alte progrese evidente”, ne-a spus primarul Ionel Turcea. E adevarat ca nimeni nu a nominalizat/amenintat spitalul buhusean din perspectiva restructurarii, dar pentru ca sabia lui Damocles sta la pânda pe lânga foarte multe spitale, buhusenii îsi iau masuri de precautie. Primarul comunei Blagesti, Laurentiu Munteanu, membru al Consiliului de Administratie al spitalului, zice: „Suntem optimisti. Spitalul îndeplineste aproape toate criteriile. Alte criterii vor fi îmbunatatite. Perceptia mea: cei de la judet au o atitudine favorabila spitalului buhusean. Acest spital nu va fi restructurat”. Acelasi optimism este manifestat si de directorul medical, dr. Mouhannad Toron: „Nu avem un raspuns final privind restructurarea, dar e clar ca noi suntem într-un trend pozitiv, îndeplinim criteriile, avem si multe proiecte medicale realiste si în curs de realizare. Cu alte cuvinte, nu ne paste pericolul restructurarii”. Autoritatile sanitare nu s-au molipsit de acest optimism. Deocamdata, documentele care contin argumentele aduse de administratorii spitalelor (Consiliul Judetean Bacau si consiliile locale) sunt analizate de conducerea Directiei de Sanatate Publica (DSP). „Toata lumea a trimis argumentarile, ne-a declarat dr. Mihaela Popescu, directorul DSP. In principiu, managerii, primarii si membrii consiliilor de administratie vor ca lucrurile sa ramâna neschimbate.” Conducerea Spitalului Judetean de Urgenta Bacau, de exemplu, aminteste ca in judetul nostru au fost deja inchise spitale in ultimii ani (de exemplu cele din Tg. Ocna si Damienesti) si crede ca ministerul ar trebui sa lase autoritatilor locale posibilitatea de a decide soarta unitatilor pe care le administreaza abia de jumatate de an. „Le inteleg rezistenta, deoarece totul a venit din scurt, a mai spus directorul DSP. Trebuie sa se inteleaga, insa, ca spitalele trebuie rentabilizate. Nu poti tine intr-un spital de boli acute un pacient cu afectiuni cronice si sa cheltuiesti cu el o gramada de bani, când ar putea fi tratat intr-o unitate cu alt specific si alte costuri.” Conducerea DSP va cere de la Ministerul Sanatatii un ragaz pentru reorganizarea spitalelor din judetul Bacau, principalul argument fiind acela ca unitatile sanitare si autoritatile locale au diverse proiecte in derulare.
        Ion Fercu
        Doina Mincu

        Comunele au primit 5 milioane pentru retele si poduri

        Incepem anul cu investitii

        La final de an, mai multe comune bacauane au primit, de la Guvern, sume mai mici sau mai mari pentru investitii. Cei mai multi bani au ca destinatie construirea de poduri, sisteme de alimentare cu apa, statii de epurare si retele de canalizare. E vorba de comunele Agas, Corbasca, Cotofanesti, Gârleni, Ghimes-Faget, Livezi, Mânastirea Casin, Negri, Parincea, Sascut, Tg. Ocna si Tg. Trotus, care au primit intre 100.000 si 400.000 lei. Suma totala repartizata celor 12 primarii este de 2.548.000 lei. Prin aceeasi hotarâre de guvern, 1326/2010, au fost aprobati 1.185.000 lei pentru 15 unitati administrativ-teritoriale care au in constructie baze sportive multifunctionale sau extinderi ale salilor de sport mai vechi. Cel mai putin au primit primariile din Corbasca, Ghimes, Vultureni, Saucesti si Negri, cu 50.000 lei fiecare. Suma maxima repartizata pentru finalizarea salilor de sport este de 120.000 lei si a fost alocata comunelor Brusturoasa si Filipesti. De fapt, fiecare a primit dupa nevoi, tinându-se cont de stadiul lucrarilor si de valoarea investitiei, nu de culoarea primarului sau de dimensiunea comunei. Judetului Bacau i-au mai fost repartizati 230.000 lei pentru scoli: Colegiul Economic “Ion Ghica” a primit 200.000 lei pentru lucrari de investitii si reabilitare, iar Colegiul Tehnic “Grigore Cobalcescu” din Moinesti, 30.000 lei, pentru reabilitarea cladirii. In total, prin HG 1326, judetului Bacau i-au fost alocati 3.963.000 lei. La acestia, se adauga un million de lei (10 miliarde de lei vechi) care vor fi impartiti intre 20 de comune calamitate in vara trecuta. “Suma putea sa fie mai mare, din punctul meu de vedere, intrucât judetul Bacau, alaturi de Suceava si Neamt, a suferit cel mai mult de pe urma inundatiilor, a declarat Silviu Bondor, vicepresedintele CJ. A contat, probabil, faptul ca judetul Bacau a beneficiat de o investitie importanta, ma refer la digul din Saucesti, a carui valoare e foarte mare.” Cele zece miliarde vor fi folosite pentru refacerea drumurilor si a podurilor distruse de viituri.
        Silvia Patrascanu

        Bani pentru scoli si gradinite

          75 de miliarde de lei vechi pentru obiective de investitii

          Investitiile majore efectuate in scoli pot fi in sfârsit decontate. In acest fel, directorii unitatilor de invatamânt in care s-au realizat lucrarile scapa si de povara datoriilor catre firmele executante. Inspectoratul Scolar Judetean a reusit sa obtina de la bugetul de stat nu mai putin de 7.315.000 lei pentru plata partiala sau totala a acestor lucrari.

          „La sfârsitul lunii decembrie s-a primit lista cu obiectivele de investitii pentru anul 2010 cu finantare partiala sau integrala de la bugetul de stat, repartizata prin Inspectoratul Scolar Judetean Bacau. Este vorba de o suma totala de 7.315 mii lei, din care, pentru obiective noi sau in continuare 2.686 mii lei si pentru alte cheltuieli de investitii 4.629 mii lei”, a explicat prof. Teodora Craus, inspector scolar general adjunct. Cei mai multi bani sunt pentru lucrarile realizate in mediul rural, pe scoli si gradinite. 1.796.000 lei (adica aproape 18 de miliarde de lei vechi) s-au alocat pentru decontarea obiectivelor de investitii noi, iar 890.000 lei, pentru cele in continuare, cum ar fi Gradinita cu program normal, din comuna Nicolae Balcescu, reabilitata complet in acest an, unde directorul a fost amenintat de constructori cu darea in judecata pentru recuperarea banilor investiti. Alte sume importante de bani s-au repartizat catre scolile din comunele Horgesti, Stanisesti sau Urechesti, Brusturoasa, Corbasca, Glavanesti, Filipeni, Izvoru Berheciului, Magura sau Sarata.

          Colegiu bacauan dat in judecata

          Pe lista care prevede decontarea altor cheltuieli de investitii s-au alocat 4.629.000 lei, din care: pentru consolidari – 416.000 lei, realibitari – 2.656.000, reparatii capitale – 974.000 lei si 583.000 lei – utilitati. La acest capitol a fost inclus si Colegiul National “Vasile Alecsandri” din Bacau, cu suma de 60.000 lei (6 miliarde lei vechi). Directorul unitatii de invatamânt, prof. Vasile Cautis, a fost dat in judecata pe motiv ca nu a achitat banii constructorului, care a efectuat o ampla lucrare a cladirii liceului, considerata si cladire de patrimoniu, cu finantare numai prin Ministerul Educatiei. Bazat pe promisiunile ca statul isi va onora proiectul, constructorul a continuat lucrarea, pâna la un punct insa, când totul s-a sistat. Ulterior, problema s-a acutizat, constructorul a cerut mereu banii, demersurile de obtinere a lor au fost inutile, asa ca, directorul Cautis si, implicit, Colegiul National pe care-l conduce au fost date in judecata. Lucrarea efectiva reprezenta inlocuirea acoperisului, refacerea instalatiei electrice, veche din 1938, schimbarea tâmplariei de interior, reparatia claselor si zugravire.

          5 miliarde, pentru utilitati

          583.000 lei sunt pentru plata unor lucrari privind utilitatile in scoli din Lipova, Prajesti sau Brusturoasa. “In general, toti acesti bani, primiti prin ordin de ministru, intreaga suma de 7.315 mii lei, a fost repartizata in primul rând acolo unde au existat lucrari efectuate care nu au fost achitate integral sau acolo unde investitiile depaseau 90 la suta din valoarea totala a proiectului. Acestea au fost prioritatile noastre. Speram ca atunci când vom obtine si alte finantari sa reusim sa achitam toate datoriile restante pe care le avem in acest moment”, a mai spus inspectorul scolar general adjunct Teodora Craus. In paralel se fac si verificari in teren in ceea ce priveste modul cum sunt cheltuiti banii, iar un necesar pe 2011, la capitolul investitii, va fi prezentat de catre directorii de scoli la ISJ Bacau in aceasta luna.
          Roxana Neagu

          Noi reguli in obtinerea permisului de conducere

            Masuri dure pentru viitorii soferi

            Toti cei care doresc sa obtina permisul de conducere vor fi nevoiti sa se supuna unor noi reguli. Ordinul MAI nr. 268/2010 a fost deja publicat in Monitorul Oficial si stabileste procedura de examinare pentru obtinerea permisului.

            Noi reguli pentru obtinerea permisului de conducere. Toti cei care si-au propus sa obtina carnetul de conducere trebuie sa stie ca au aparut noi reglementari. Ordinul MAI nr. 268/2010 a intrat in vigoare dupa ce a fost publicat in Monitorul Oficial. "Acest ordin modifica si completeaza Ordinul M.A.I. 1497 din 2006. Nu exista modificari majore, dar dintre completari putem aminti urmatoarele: persoanele care au avut permisul de conducere anulat este obligatoriu sa urmeze cursurile unei scoli de soferi pentru categoriile la care se solicita redobândirea; in cazul candidatilor la categoriile A1 si B1, care nu au implinit 18 ani, este necesar acordul scris al parintilor ori al persoanelor care ii au in ingrijire sau supraveghere pentru a putea participa la examenul auto; la proba de traseu, examinatorul asigura prezenta in autovehicul a cel putin unui martor asistent; la categoriile A si A1, proba practica de conducere a motocicletei in poligon este promovata de candidatii care intr-un interval de 4 minute nu au cumulat mai mult de 15 puncte penalizare (fata de cele 6 minute din prevederile anterioare)", a declarat Nicoleta Zarnescu, director Cancelaria Prefectului Bacau.

            Pozele candidatilor, pe fisa de examen

            Potrivit acestui Ordin, proba teoretica se va sustine cu ajutorul aplicatiei informatice realizata si gestionata de catre Directia Regim Permise de Conducere si Inmatriculare a Vehiculelor. Conform aceluiasi act normativ, accesul in sala de examen se va face doar pe baza unui bon de ordine care contine un cod de bare. Acesta din urma identifica intrebarile la care va raspunde candidatul, iar valabilitatea acestuia este de o zi, respectiv ziua emiterii. In timpul testului vor fi printate trei elemente faciale ale candidatului ce vor fi anexate la testul de examen.

            Reprogramare dupa 15 zile

            Proba teoretica se va da in limba româna, insa in cazul minoritatilor, la cerere, testarea se va face in limba materna. Un lucru bun este faptul ca solicitantii isi vor putea verifica cunostintele printr-o aplicatie pusa la dispozitia publicului, in mod gratuit, de catre Directie, printr-un serviciu online pe propria pagina de internet. Aceasta proba va cuprinde un numar diferit de intrebari, particularizate pentru fiecare categorie si subcategorie in parte. Astfel, pentru categoriile A si A1 testul cuprinde 20 de intrebari, iar timpul disponibil pentru solutionarea lor este de 20 de minute. Pentru a promova examenul, candidatul trebuie sa raspunda corect la cel putin 17 intrebari. Mai mult, testul propriu-zis este precedat de trei intrebari de acomodare. Examenul teoretic se va desfasura cu cel putin doi candidati in sala. Acestia pot raspunde la fiecare intrebare in ordine sau pot amâna raspunsurile si reveni mai târziu asupra lor. In cazul candidatilor respinsi, acestia se vor putea reprograma pentru o alta examinare dupa o perioada de cel putin 15 zile de la data declararii ca respins, insa nu mai târziu de un an de la absolvirea cursurilor.

            Probele se sustin in zile diferite

            Noul act normativ prevede faptul ca proba teoretica si cea practica se vor sustine in zile diferite. Ordinul prevede ca minorii cu vârste intre 16 si 18 ani care sustin probe sa fie examinati in prezenta unui martor, care poate fi parinte sau tutore. "Traseele folosite la proba practica vor fi stabilite de catre politia rutiera urmând a fi, de regula, altele decât cele folosite in procesul de instruire practica a cursantilor. Traseele trebuie sa fie stabilite astfel incât sa permita examinatorului aprecierea deprinderilor si aptitudinilor necesare conducerii in siguranta a unui autovehicul", a mai precizat Nicoleta Zarnescu. Timpul alocat probei practice trebuie sa fie de minim 25 de minute pentru categoriile B, BE si de minim 45 de minute pentru celelalte categorii.

            Greseli sanctionate aspru

            Actul normativ prevede ca “neindeplinirea obligatiilor si neexecutarea corecta a manevrelor prevazute de actul normativ se penalizeaza de catre examinator prin consemnarea, pe fila "verso" a anexei la testul de examen, a literei "I" in casutele corespunzatoare regulii incalcate, ori de câte ori s-a constatat acea greseala”. Calculul punctelor de penalizare acumulate pentru fiecare abatere se realizeaza prin inmultirea punctelor de penalizare cu numarul de greseli consemnate de examinator. Cei care cumuleaza cel mult 20 de puncte de penalizare este declarat "Admis" la proba practica.
            Sinziana Filimon

            Crestere cu peste 4 la suta

            In anul 2010, au fost 32.183 de dosare programate in vederea sustinerii examenelor pentru obtinerea permisului de conducere. O scadere de peste 18%, fata de 2009 când au fost 38,151 astfel de dosare. Si numarul candidatilor in 2010 a fost mai mic cu 17% fata de anul precedent. 10.530 de candidati au fost declarati admisi in 2010, fata de 9906 in 2009, iar in ceea ce priveste numarul celor respinsi, numarul acestora este de 18.727, fata de 24.345 in 2009.

            Termen prelungit pentru asigurarea locuintelor

              Termenul limita a fost prelungit. Astfel, 15 ianuarie 2011 s-a transformat in 15 iulie 2011. Este vorba despre data limita pâna la care proprietarii isi pot asigura imobilele. Dupa aceasta data, toti cei care au ignorat prevederile legale risca o sanctiune cuprinsa intre 100 si 500 de lei.

              Vrem nu vrem, asigurarile pentru locuinte sunt obligatorii. Si asta chiar daca termenul a fost prelungit pâna pe data de 15 iulie 2011. Cei care nu se conformeaza vor fi sanctionati. Valoarea amenzilor nu este de neglijat: 100 pâna la 500 de lei. Polita obligatorie ofera acoperire pentru trei riscuri: cutremur, alunecari de teren si inundatii. Sanctiunile se vor aplica insa abia de la jumatatea lunii iulie a anului in curs. Termenul anuntat initial de catre autoritati expira pe 15 ianuarie 2011. Pretul unei polite de asigurare obligatorie este de 10 euro pe an daca imobilul este construit din caramida nearsa sau din chirpici si de 20 de euro daca imobilul are o structura de rezistenta de beton sau lemn. Polita are o valabilitate de un an, iar in cazul unei daune totale, asiguratorul va plati 10.000, respectiv 20.000 de euro. In cazul producerii riscurilor asigurate, plata daunelor se va face direct de catre Pool-ul de Asigurare Impotriva Dezastrelor (PAID). Specialistii spun insa ca aceste asigurari sunt mai mult decât necesare. Mai mult decât atât, costurile nu sunt nici ele foarte mari. Cel mai bun exemplu in acest sens este cel al comunei Saucesti. O singura societate de asigurari a platit daune rezultate in urma inundatiilor din anul 2010 in valoare de 600.000 lei. In caz de calamitate, despagubirile sunt platite in termen de 10-15 zile. Daca vreti ca si alte riscuri sa fie acoperite, cum ar fi cel de explozie, incendiu, furt, etc. trebuie sa incheiati o polita facultativa.
              Alexandra Zaharia

              Benea si Stavarache, candidati comuni din partea aliantei PSD – PNL in 2012?

                Nu aduce anul ce aduc pesedistii si penelistii

                Daca cele doua partide din Opozitie vor merge cu alianta la notar, PSD si PNL ar putea avea candidati comuni la localele si generalele din 2012. Potrivit mai multor informatii care circula in mediul politic, intelegerea dintre pesedisti si penelisti, negociata la cutite in acest inceput de an, va viza pastrarea zonelor de influenta de catre fiecare dintre cele doua partide. In judetul Bacau se prefigureaza, tot mai clar, posibilitatea unei candidaturi comune, din partea aliantei amintite, a lui Dragos Benea si Romeo Stavarache.

                Alianta PSD – PNL s-ar putea materializa, in judetul Bacau, printr-o candidatura comuna la presedintia CJ si primaria municipiului de resedinta. Potrivit unor informatii vehiculate de presa centrala, cele doua partide s-ar fi inteles in ceea ce priveste delimitarea sferelor de influenta. Logica de functionare a aliantei va tine seama de bazinele electorale ale formatiunilor politice. Astfel, intr-un judet dominat de PSD alianta va propune candidati social-democrati la sefia consiliului judetean, respectiv la primaria municipiului de resedinta. Consiliul Judetean Teleorman, de pilda, e condus de Liviu Dragnea, secretarul general al PSD. Primarul municipiului de resedinta face parte din aceeasi formatiune politica, astfel incât e probabil ca viitoarea alianta sa propuna candidati pesedisti pentru cele doua functii, cu ocazia alegerilor locale de anul viitor. In judetele controlate de PNL, liberalii vor avea primul cuvânt.

                Bacaul, o particularitate

                In contextul aliantei PSD – PNL, judetul Bacau reprezinta o particularitate. CJ este condus de un reprezentant al PSD, Dragos Benea, in timp ce PNL controleaza Primaria Bacau, prin intermediul lui Romeo Stavarache. Cum va functiona "imparteala" aliantei in judet?
                Benea s-a abtinut de la comentarii pe marginea modului de functionare a viitoarei aliante politice, apreciind – totusi – ca negocierile "se vor termina mai repede decât vor unii". Seful CJ a recunoscut insa ca parafarea aliantei va pune PSD si PNL in imposibilitatea de a veni cu candidati proprii. Benea a apreciat ca alianta se impune pentru ca e singurul mod in care PDL ar putea fi invins in 2012. "E singura metoda de a opri un partid care e pregatit sa faca orice pentru a câstiga alegerile din 2012. Asta este singura strategie ca sa oprim ascensiunea acestui partid, a PDL", a declarat presedintele CJ Bacau.

                "Nu cred intr-o alianta de genul asta"

                De cealalta parte, presedintele interimar al municipalei PSD, Virgil Mândru, a lasat de inteles ca nu vede cu ochi buni o astfel de alianta. Mândru a apreciat ca PSD si PNL vor avea candidati proprii la alegerile locale. "La noi la municipiu nu s-a stabilit inca nimic. Stiu ca la ultima sedinta s-a transmis sa asteptam rezultatul discutiilor de la Bucuresti. Personal, nu cred intr-o alianta de genul asta. PSD si PNL sunt doua partide mari, cu orgolii, PSD e lider in sondaje. Nu cred ca vor exista candidati comuni, nu vad cum", a declarat Virgil Mândru.

                "Nu m-am nascut vicepresedinte"

                Intelegerea dintre pesedisti si penelisti va duce la schimbarea majoritatii din CJ unde, de mai mult timp, functioneaza o asa-zisa alianta administrativa intre PSD si PDL, gratie careia Silviu Bondor (PDL) indeplineste functia de vicepresedinte al CJ. Pozitia acestuia este serios periclitata in acest moment, mai ales ca Benea a anuntat, inca de la finele lui 2010, ca PSD isi va reconsidera relatia cu PDL in CJ, dupa ce comunele pesediste afectate de inundatii n-au primit niciun leu de la Guvern. Bondor a declarat pentru cotidianul Desteptarea ca nu va fi afectat de posibila pierdere a functiei de vicepresedinte. "In CJ exista o alianta administrativa, nu politica. Ea a functionat. A se vedea ca in CJ nu au existat scandaluri ca in Consiliul Local Bacau. Nu m-am nascut vicepresedinte. Eu le urez succes, nu stiu ce alianta vor face, dar in administratie trebuie facuta administratie. Nu am primit niciun semnal ca s-ar dori schimbarea mea din functia de vicepresedinte", a opinat Bondor.

                "Urez succes celor doi reprezentanti ai stângii din Bacau"

                Sefii PDL Bacau sustin ca alegatorii vor penaliza intelegerea dintre PSD si PNL. Gabriel Berca, presedintele filialei, a declarat ca atât in 2004, cât si in 2008 votul bacauanilor a fost favorabil dreptei. "Vreau sa vad reactia electoratului din Bacau fata de aceasta alianta. Bacauanii au votat de doua ori cu dreapta. Bacaul nu a votat niciodata cu PSD. In rest, le doresc mult succes celor doi reprezentanti ai stângii, Benea si Stavarache", a spus Berca. El a adaugat ca alianta PSD – PNL e la fel de nefezabila si nerealista precum cea dintre PSD si PDL, care a functionat pe parcursul lui 2009, si pe care Berca a catalogat-o drept o "aberatie".

                Viorel Hrebenciuc a anuntat "pogorârea" pacii peste Bacau:
                "Când doi sefi de partid beau o cafea se face o alianta"

                Intr-un interviu acordat cotidianului Desteptarea la sfârsitul anului trecut, liderul PSD Bacau, Viorel Hrebenciuc, afirma ca bataliile din plan local vor inceta odata cu constituirea unei aliante intre PSD si PNL. Hrebenciuc declara, aluziv, ca la Bucuresti liderii celor doua partide s-au inteles deja asupra necesitatii aliantei. "La Bucuresti, la un moment dat, doi lideri de partid beau o cafea si se face o alianta, astfel incât toate bataliile astea de pe plan local isi pierd orice fel de sens", declara deputatul.
                In acelasi interviu el a asigurat ca PSD nu poate pierde sefia CJ, ca PDL este pe locul 3 in sondaje si ca alianta cu PNL nu trebuie sa mire pe nimeni ea fiind fireasca.
                Lucian Bogdanel

                Statia de epurare, sparta de frig

                  Conducte fisurate la o investitie de 14 milioane euro receptionata pe 25 noiembrie 2010

                  A costat 14 milioane de euro si a fost inaugurata cu mare tam-tam. Acum, la nici doua luni de la taierea panglicii, au inceput sa apara problemele. Este vorba despre Statia de Epurare a Municipiului Bacau. Tevile au inceput sa cedeze, iar “namolul” este deversat pe câmpul din apropiere. Mai mult decât atât, Statia de Epurare a avut autorizatie de mediu valabila pâna la sfârsitul anului 2010.

                  Fiasco de 14 milioane de euro

                  Nici nu s-au stins inca ecourile din ziua inaugurarii, ca noua statie de epurare a apelor uzate din Bacau are deja probleme. Mai exact, spun specialistii, din cauza temperaturilor scazute instalatiile au inceput sa cedeze.
                  Receptia statiei a avut loc in data de 25 noiembrie 2010. La momentul respectiv, edilii se laudau cu aceasta investitie realizata de Compania Regionala de Apa S.A. Bacau (operator regional) prin cofinantare cu Banca Europeana de Reconstructie si Dezvoltare. Valoarea contractului a fost de 13,99 milioane euro. Acum, la nici doua luni de când primarul a taiat panglica, au inceput sa apara problemele. “Din cauza temperaturilor scazute s-a spart o teava la ingrosatorul de namol. In aceste conditii, tot namolul a fost preluat cu vidanjele si depozitat pe paturile de uscare ale statiei de epurare”, a declarat Iuliana Romaniuc, comisarul-sef al Garzii de Mediu Bacau.

                  Dau din colt in colt

                  In ciuda evidentelor, reprezentantii Companiei de Apa neaga acest fapt. Ei afirma ca a fost vorba de curatarea unor echipamente si nu de o defectiune tehnica. In acelasi timp, acestia au comunicat faptul ca instalatiile se afla in perioada de proba, timp in care defectiunile tehnice sunt inerente. “Statia de Epurare este inca in probe si, ca in orice perioada de probe, pot aparea probleme la instalatii. Se mai blocheaza o pompa, se mai regleaza un senzor, deci nu sunt probleme deosebite. Acum a fost vorba de curatarea unor echipamente din cadrul Statiei de Epurare, a unor camine care primeau namolul rezultat din procesul de epurare”, a afirmat Petrus Radulescu, directorul tehnic al Companiei de Apa Bacau.

                  Angajatii au dat bir cu fugitii

                  Realitatea din teren a fost insa cu totul alta. La vederea echipei Trustului Media Desteptarea, angajatii au incercat sa musamalizeze situatia. Astfel, vidanja care deversa de zor dejectii printr-o spartura a gardului si-a incetat brusc activitatea si a demarat in viteza. In urma lor au ramas insa urmele “activitatii” din cursul zilei.

                  Autorizatie expirata din 31 decembrie 2010

                  Situatia Companiei Regionale de Apa este mult mai complicata. Vechea autorizatie de mediu a expirat de la sfârsitul anului trecut, iar procedurile pentru obtinerea unei noi autorizatii dureaza chiar si 90 de zile. “Statia de Epurare din municipiul Bacau a avut autorizatie de mediu valabila pâna la data de 31 decembrie 2010. Putin inainte de sarbatori, Compania de Apa a depus documentatia in vederea reautorizarii statiei din municipiul Bacau. Dar, aceasta procedura de reautorizare dureaza chiar si 90 de zile”, ne-a declarat Paul Toderica, directorul Agentiei de Mediu Bacau. Reprezentantii Garzii de Mediu mai spun si ca cei de la Compania de Apa aveau de facut si un plan de management al namolului incepând cu anul 2011. “Acesta trebuia depozitat temporar, urmând ca dupa realizarea planului sa fie preluat de pe paturile de uscare inclusiv namolul vechi”, a explicat Iuliana Romaniuc.
                  La capitolul “avantaje” ale modernizarii Statiei de Epurare, edilii au titrat, cap de afis, “calitate ridicata a apei deversate, ceea ce conduce la un grad sporit de protectie a mediului – ecologizare a bazinuuil râului Bistrita in vecinatatea municipiului (…) Proiectul si executia s-au realizat la cele mai inalte standarde de calitate urmarind asigurarea unei functionalitati eficiente si de lunga durata”.
                  Alexandra Zaharia

                  Volei feminin / Cupa Challenge: Evreux – problema?

                  Stiinta Bacau – Evreux VB (miercuri, ora 17.00, Sala Sporturilor)

                  Spre "optimi"

                  2011 incepe in forta pentru Stiinta Bacau. Cu o "dubla" europeana, contra frantuzoaicelor de la Evreux VB. Miza? Calificarea in optimile de finala ale Cupei Challenge. Meciul tur are loc in aceasta dupa-amiaza, de la ora 17.00, in Sala Sporturilor din Bacau, returul fiind programat la mijlocul saptamânii viitoare, in Franta.

                  Revansa

                  Eliminata din Cupa CEV, de catre campioana Germaniei, Rote Raben Vilsbiburg, formatia bacauana vrea sa-si ia revansa in Cupa Challenge. Adversara este una accesibila, chiar daca vine dintr-un campionat redutabil. Din pacate, principalul dezavantaj al Stiintei il constituie faptul ca va disputa returul in deplasare.

                  Bune in aparare

                  Debutanta in cupele europene, Evreux i-a lasat o impresie buna antrenorului Stiintei, Florin Grapa. Tehnicianul bacauan si-a vazut la lucru adversara de azi intr-un meci cu Nantes, din campionatul Frantei, competitie in care Evreux ocupa locul 6 din 12. Concluzia? "Intâlnim o echipa jucausa, care exceleaza in aparare", a declarat Grapa.

                  Cu dreptul

                  La primul meci din 2011, bacauancele se vor prezenta in formula completa. "Ne dorim foarte mult sa incepem anul cu o victorie", a declarat ridicatoarea gazdelor de astazi, Viktoria Polischiuk, care a trecut in revista principale atuuri ale Stiintei: "Jucam acasa, avem un plus de experienta si formam un grup unit".

                  Formatii probabile
                  Stiinta Bacau: Viktoria Polischiuk, Ramona Elisei, Raluca Purice, Georgiana Fales, Mihaela Herlea, Roxana Iosef, Nicoleta Manu – libero.
                  Evreux VB: Gaelle Mollinger, Ludy Da Silva, Gorana Maricic, Agnieska Drzewiczuk, Marieme Diagne, Julie Mollinger, Alexandra Rochelle – libero.

                  Dan Sion

                  Tenis: Pas mare

                  Modificari de substanta in primele clasamente nationale din 2011. Schimbarile survin in conditiile in care numerosi tenismeni au facut pasul catre o categorie superioara de vârsta.
                  – 10 ani feminin: 58 (131). Catinca Mahu (CSM Onesti);
                  – 10 ani masculin: 21 (71). Stefan Scurtu (CSM Onesti), 24 (77). Bogdan Manole (SCM), 56 (155). Gabriel Ungureanu (SCM), 60 (164). Razvan Olaru (SCM);
                  – 12 ani feminin: 29 (56). Teodora Munteanu (SCM Bacau), 52 (91). Mara Sechelariu (SCM Bacau);
                  – 12 ani masculin: 16 (31). Stefan Casuneanu (CSM Onesti), 23 (41). Stefan Costea (SCM Bacau), 34 (148). Petru Berdila (SCM), 38 (62). Andrei Serbanescu (SCM), 100 (174). Alexandru Luchian (SCM), 112 (191). Andrei Sumanaru (CSS Bacau), 154 (260). Rares Serban (SCM), 154 (260). Cristian Enache (Tema Onesti), 163 (270). Calin David (CSS), 208 (326). Catalin Dobrea (CSM Onesti);
                  – 14 ani feminin: 12. Iulia Ivascu (CSM Târgoviste – CSM Onesti), 36 (54). Ana Maria Grigore (CSS Bacau), 50 (71). Ema Sechelariu (SCM Bacau), 53 (74). Ioana Porcos (TC Bistrita), 65 (92). Mariana Galben (Tema Onesti), 75 (106). Malina Coman (CSS), 92 (130). Andreea Ciceu (TC Bistrita), 131 (188). Carolina Cupcea (Tema Onesti), 140 (198). Ioana Andrei (SCM);
                  – 14 ani masculin: 19 (32). Tudor Diaconu (CSS Bacau), 22 (41). Matei Avram (SCM Bacau), 24 (43). Alexandru Manole (SCM Bacau), 35 (57). Sabin Saveluc (SCM), 44 (71). Alin Balanescu (CSS), 46 (73). Madalin Stanciu (CSM Onesti), 52 (81). Razvan Balanescu (CSS), 84 (144). Radu Melinte (CSM Onesti), 141 (226). Vlad Draghici (SCM), 144 (229). Stefan Casuneanu (CSM Onesti), 149 (235). Alexandru Dimulescu (TC Bistrita), 183 (278). Andrei Serbanescu (SCM);
                  – 16 ani feminin: 3. Ioana Rosca (CSM Craiova – CSM Onesti), 8 (8). Andreea Gradinaru (CSM Onesti), 23 (27). Bianca Iorga (SCM Bacau), 26 (30). Ioana Dumitrasc (TC Bistrita), 36 (45). Teodora Rotaru (CSM Onesti), 41. Iulia Ivascu (CSM Târgoviste – CSM Onesti), 58 (76). Alina Munteanu (SCM), 62 (82). Ioana Sascau (CSM Onesti), 80 (107). Luana Stanciu (SCM), 113 (143). Bristena Stefanescu (SCM);
                  – 16 ani masculin: 47 (64). Tudor Burghelea (SCM Bacau), 73 (108). Matei Avram (SCM), 97 (139). Alexandru Iancu (SCM), 106 (150). Tudor Diaconu (CSS), 131 (182). Razvan Vamanu (SCM), 146 (207). Sabin Saveluc (SCM), 153 (214). Stefan Casuneanu (CSM Onesti);
                  – 18 ani feminin: 12 (12). Georgiana Patrasc (SCM Bacau), 13 (13). Andreea Gradinaru (CSM Onesti), 15. Stefania Hristov (Coreco Iasi – SCM Bacau), 16 (17). Ilinca Bercaru (CSM Onesti), 19. Maria Panaite (Pal. Copiilor Pitesti – CSM Onesti), 22 (24). Andreea Badileanu (CSM Onesti), 23 (25). Raluca Mâta (SCM), 36 (41). Raluca Pavel (SCM), 50 (58). Ecaterina Oproiu (CSM Onesti), 66 (76). Ioana Sascau (CSM Onesti), 71 (81). Ioana Dumitrasc (TC Bistrita);
                  – 18 ani masculin: 2 (2). Teodor Marin (SCM Bacau), 8 (9). Dragos Ignat (SCM), 12 (15). Serban Rotariu (SCM), 17 (23). Sebastian Erimicioiu (SCM), 33 (40). Vlad Murad (SCM), 35 (43). Cosmin Bârdan (SCM), 79 (101). Tudor Burghelea (SCM);
                  – Senioare: 43 (43). Andreea Badileanu (CSM Onesti), 45 (45). Georgiana Patrasc (SCM Bacau), 48 (48). Raluca Mâta (SCM), 53 (53). Andreea Gradinaru (CSM Onesti), 59 (59). Raluca Pavel (SCM), 60. Stefania Hristov (Coreco Iasi – SCM Bacau), 72. Maria Panaite (PC Pitesti – CSM Onesti), 74 (74). Delia Damaschin (CSM Onesti), 101 (101). Bristena Stefanescu (SCM), 103 (103). Beatrice Paduraru (SCM), 106 (106). Andrada Fantaza (SCM);
                  – Seniori: 26 (26). Dragos Ignat (SCM Bacau), 29 (29). Sebastian Ionescu (SCM-Venus Braila), 34 (34). Sebastian Erimicioiu (SCM), 47 (47). Teodor Marin (SCM), 53 (53). Serban Rotariu (SCM), 62 (62). Gabriel Ciuntea (SCM), 83 (83). Vlad Murad (SCM), 99 (99). Alexandru Moraru (SCM), 120 (120). Mihai Ciocan (SCM). (D.P.)

                  Lupta pentru spitale

                    Primarul din Comanesti ameninta cu greva foamei

                    Anul 2011 a inceput cu o adevarata batalie pentru soarta spitalelor publice din judet. Reprezentantii autoritatilor locale, ai spitalelor si ai Directiei de Sanatate Publica au incercat sa compuna o strategie de reorganizare a asistentei medicale, insa nu au reusit. Deciziile au fost amânate. Doua dintre spitale, cel din Comanesti si cel din Buhusi, sunt vizate pentru a fi transformate in unitati medico-sociale. Primarul din Comanesti ameninta cu greva foamei.

                    La finalul anului trecut, autoritatile locale au fost somate de Ministerul Sanatatii sa faca propuneri pentru reorganizarea spitalelor publice. Prefectii au cerut un ragaz pâna dupa Anul Nou. In prima zi lucratoare din 2011, la Prefectura Bacau a avut loc o intâlnire intre factorii de decizie din sistemul sanitar public. Au participat managerii spitalelor si presedintii consiliilor de administratie ale acestora, primarii mai multor orase si conducerea Directiei de Sanatate Publica. Reprezentantul Ministerului Sanatatii in teritoriu, dr. Mihaela Popescu, a prezentat cerintele si criteriile pentru functionarea spitalelor. “Intr-un judet trebuie sa se furnizeze servicii medicale de toate categoriile, ne-a declarat la finalul intâlnirii dr. Mihaela Popescu, director al DSP Bacau. Trebuie sa avem unitati medico-sociale, centru de diagnostic si tratament, servicii de ambulanta bine puse la punct. Dupa intâlnirea de azi, primarii au constatat ca depinde foarte mult de dumnealor cum evolueaza sistemul sanitar in judet.”

                    Astazi, inca un termen

                    Primarii si managerii au primit un termen de câteva ore pentru a prezenta argumentele favorabile spitalelor pe care le administreaza si le conduc. Primarul din Comanesti, Viorel Miron, este indignat de faptul ca spitalul din oras ar putea fi transformat intr-un camin pentru bolnavi cronic. “Am fost primii care am acceptat anul trecut sa preluam acest spital in administrare, iar acum suntem amenintati cu desfiintarea. Am investit 8,6 miliarde de lei vechi in el si am atras o companie din Austria care a facut investitii de alte 2 miliarde lei. Avem si doua proiecte cu fonduri europene. Unul urmareste scaderea cheltuielilor cu energia termica si cea electrica si este in valoare de 24 de miliarde de lei vechi. Celalalt este de 5 milioane de euro, pentru ambulatoriul de specialitate”. Primarul Miron sustine ca Spitalul Comanesti a fost mereu tinta unor persoane din sistemul sanitar care il vor inchis. Si spitalul din Buhusi ar putea avea aceeasi soarta. Acesta are cheltuieli de personal prea mari si duce lipsa de specialisti. Spitalele din Bacau ar putea fi comasate, cel de pediatrie si de TBC urmând sa devina sectii ale Spitalului Judetean de Urgenta. Autoritatile sanitare spun ca reforma este in beneficiul pacientilor si promit ca personalul medical nu va fi concediat, ci redistribuit.
                    Doina Mincu

                    „Nu poti avea numai spitale de acuti, dar sa tii internati acolo pacienti cu boli cronice. Si se stie ca acum bolile cronice sunt la putere. Sau spitale in care ai sectii cu 60 de paturi si doar un medic, si acela cu jumatate de norma (sectia de psihiatrie a Spitalului Buhusi, n.r.).”
                    Dr. Mihaela Popescu, director DSP

                    „Legea spune ca spitalele se infiinteaza si se desfiinteaza cu avizul autoritatii locale. Nu decide ministerul. Daca vor apela la artificii si vor transforma spitalul din Comanesti, voi fi primul primar care intra in greva foamei.”
                    Viorel Miron, primar Comanesti

                    Ajutoare, in loc de servicii sociale acreditate

                      Edilii nu au bani de “prevenire”

                      Criza economica a marit numarul adultilor care nu mai sunt in stare sa-si indeplineasca obligatiile de parinte si ii parasesc sau ii neglijeaza pe copii. In mod obisnuit, familiile sarace, cu nivel scazut de instruire, in care adultii presteaza activitati sezoniere, au meserii slab calificate sau nu au loc de munca, precum si cuplurile in care relatia dintre parteneri este de concubinaj si toate deciziile stau sub semnul provizoratului sunt predispuse sa-si abandoneze copiii. Lor li s-au adaugat, in 2010, adultii carora li s-au diminuat salariile sau au ramas fara slujba, nu si-au mai putut achita ratele si facturile, si-au pierdut locuinta etc. In vreme de recesiune economica, statul intervine din timp pentru a nu permite agravarea cazurilor sociale, care ar insemna mai multa suferinta, dar si costuri mai mari. La noi, tocmai “activitatea de prevenire in comunitatile locale, in special in cele rurale, e punctul nevralgic”, arata Sorin Brasoveanu, directorul DGASPC Bacau. In ciuda faptului ca e mult de lucru, primariile rurale nu au un compartiment specializat in asistenta sociala. De cele mai multe ori, intr-o comuna cu 5000 de locuitori, un singur angajat, care e si referent, si agent agricol, “tine dosarele” aferente Legii 416 si ale persoanelor cu handicap. La asta se reduce “serviciul social”. In niciun caz, nu se face prevenire. Se asteapta ca pruncii sa fie abandonati in maternitate sau lasati singuri acasa, in frig, fara hrana, apoi, dupa disparitia mamei, e anuntata “Protectia Copilului”. DGASPC Bacau nu are incotro si trimite echipa Centrului de Servicii pentru Interventii in Regim de Urgenta, ii preia pe minori si ii incredinteaza unui asistent maternal, daca nu cumva sunt grav bolnavi si trebuie dusi urgent la Spitalul de Pediatrie.

                      “Interventia primara” e sarcina primariilor

                      DGASPC Bacau a incercat sa-i convinga pe edili ca “interventia primara” pe cazuri este esentiala in prevenirea abandonarii, neglijarii sau abuzarii copiilor. De altfel, Legea 272/2004 privind protectia si promovarea drepturilor copilului si Ordinul 95/2006 stipuleaza foarte clar ca interventia primara este realizata de catre autoritatile locale de la domiciliul copilului. “Cu toate astea, s-a constatat ca nu doar interventia primara, ci chiar evaluarea initiala se efectueaza cu intârziere de catre factorii responsabili in domeniu, arata Sorin Brasoveanu. Astfel, de la sesizarea in scris a unui caz si pâna la primirea unui raspuns oficial care sa confirme sau sa infirme cele semnalate au trecut mai mult de 30 de zile, durata maxima pe care o prevede legislatia, fiind necesara revenirea la instiintari.” Cu alte cuvinte, primariile rurale nu-si indeplinesc sarcina de a preveni institutionalizarea copiilor, desi au un interes financiar in directia asta: sunt obligate sa suporte intre 25 si 50 la suta din cheltuielile de intretinere a minorilor ocrotiti de DGASPC.

                      “Ni se interzice sa facem angajari”

                      “Nu avem un serviciu specializat, dar avem un asistent social, arata Ionel Petraru, primarul comunei Rosiori. Ca sa ai serviciu acreditat trebuie sa ai un sef si doi subalterni. Nici nu avem voie sa facem angajari. De anul trecut, nu mai avem personal contractual. Toti salariatii sunt functionari publici si nu se mai face nicio angajare.” Agentia Nationala a Functionarilor Publici (ANFP) le-a comunicat organigrama si nu mai misca nimeni in front. “Primaria Gârleni are doua angajate cu studii superioare, arata Valentin Flenchea, primarul comunei. Se descurca foarte bine si fac fata tuturor cazurilor.” De ce ar mai fi nevoie de un serviciu acreditat? Edilii sustin, totusi, ca inteleg rolul prevenirii abandonului si abuzului, dar nu infiinteaza servicii sociale din cauza ca le lipsesc resursele. “Noi am avea nevoie de cel putin doi angajati pe asistenta sociala, iar ca sa se realizeze prevenire cu adevarat, de inca unul, care sa fie toata ziua pe teren”, afirma Ionel Petraru. Vinovat pentru lipsa serviciilor acreditate e sistemul, lipsa de corelare intre diverse institutii, intre diverse politici, nicidecum primarul. Edilii afirma ca nu este drept doar sa li ceara: “Noua ni se interzice sa facem angajari si ni se taie resursele, apoi suntem acuzati ca nu avem specialisti si nu realizam servicii de calitate.” Primarii nu au aflat ca tocmai acreditarea e solutia la lipsa de resurse de care se plâng.

                      Acreditarea, calea de acces spre fondurile europene

                      Din cele 93 de primarii care sunt pe teritoriul judetului Bacau, numai 15 au acreditat serviciul sau compartimentul public de asistenta sociala. Situatia este cu atât mai surprinzatoare cu cât obtinerea acreditarii nu presupune vreun efort financiar din partea celui care o solicita. "Acreditarea nu implica nicio cheltuiala in plus, ne-a spus Gheorghe Apostu, directorul Agentiei Judetene de Prestatii Sociale (AJPS) Bacau. De aceea nu se explica de ce primariile nu doresc acreditarea, care inseamna un brend, un certificat ce dovedeste ca ai capacitatea de a presta servicii sociale de calitate." Primariile municipale si orasenesti sunt obligate, prin lege, sa aiba un serviciu social. Cele din mediul rural, care sunt in numar de 85, trebuie sa aiba constituit un compartiment sau sa aiba un angajat cu atributii de asistent ori referent social. Legislatia nu le impune acreditarea serviciului sau a compartimentului respectiv. Dar lipsa acreditarii reprezinta un obstacol in calea accesarii de diverse fonduri. Primariile care nu au acreditare nu sunt eligibile pentru a fi acceptate cu proiecte sociale finantate din fonduri europene sau de la bugetul de stat. "In conditiile in care primariile au un buget auster, este necesar chiar sa aiba acreditare, pentru a raspunde mai bine nevoilor de asistenta sociala ale comunitatii, a mai spus directorul AJPS Bacau. O reclama, in primul rând, persoanele in vârsta, ramase singure, dar si copiii lasati in grija bunicilor de catre parintii lor, plecati la munca in strainatate. Practic, acreditarea ii permite primariei sa acceseze fonduri pentru a-si dezvolta serviciile sociale."
                      Silvia Patrascanu
                      Elena Tintaru

                      Patru sute de copii au fost abuzati

                      Chiar din luna ianuarie a anului 2010, DGASPC Bacau s-a trezit cu un numar mare de abandonuri. Unele mame si-au adus copilul la sediul institutiei si l-au lasat pe hol sau au anuntat ofiterul de serviciu ca nu-l mai pot creste, prin urmare, vor sa-l dea “la stat”. In judetul Bacau, anul trecut, au fost parasiti 38 de copii, iar alti 407 au fost supusi unei forme de abuz: 196 de copii au fost neglijati, 87 au fost abuzati fizic, 29 au fost abuzati sexual, 4 au fost abuzati emotional, iar 8 au fost exploatati prin munca. Asistentii sociali ai Centrului pentru servicii de interventie in regim de urgenta in domeniul protectiei copilului (CSIRUDPC) au identificat 32 de “copii ai strazii”, din care patru au fost preluati de Adapostul “Morcoveata”, si au lucrat cu 23 de copii repatriati, din care doar doi au fost returnati, unul plecând in Franta, cu familia. Serviciul de urgenta a instrumentat si 91 de cazuri in care copiii se aflau in situatie de risc, dar nu se incadrau la abuz, neglijare, trafic intern sau extern, copii repatriati etc. Pâna la 1 decembrie, au fost preluati in sistemul de protectie 60 de copii, ceilalti fiind incredintati parintilor, bunicilor sau altor rude capabile sa aiba grija de ei.
                      Silvia Patrascanu

                      Amenzi mai mari pentru soferi in 2011

                        Atentie soferi! Cei care nu respecta regulile de circulatie vor plati incepând cu acest an amenzi mai mari. Motivul? Valoarea punctului de amenda a crescut cu aproape 12 la suta. Valoarea maxima a unei amenzi pe care o poate primi o persoana fizica este de 1.340 de lei, in timp ce o persoana juridica se poate alege cu o amenda de maximum 6.700 de lei.

                        Pentru soferi, anul 2011 aduce schimbari. Mai exact, amenzi mai mari. Asta pentru ca majorarea salariului mediu pe economie a dus la o crestere cu aproximativ 12 la suta a punctului de amenda. "Incepând cu 1 ianuarie 2011, valoarea punctului de amenda a crescut de la 60 de lei, la 67 de lei", a declarat suinspector Narcisa Butnaru, purtator de cuvânt al IPJ Bacau. In urma acestei schimbari, conducatorii auto care nu respecta regulile de circulatie vor fi nevoiti sa suporte amenzi de pâna la 6.700 de lei. Cea mai mica contraventie, intre 134 si 201 lei va fi aplicata pentru acei soferi depistati in trafic fara a purta centura de siguranta, sau care vorbesc la telefonul mobil in timp ce conduc. Intre 268 si 335 de lei sunt amenzile pentru cei care stationeaza automobilul pe banda de urgenta a autostrazilor, sau pentru cei care depasesc limita de viteza legala cu 30 de km/ora. Daca in anul 2010, valoarea maxima a amenzii era de 480 de lei, incepând cu 2011, soferii care nu opresc la indicatorul STOP, sau depasesc viteza maxima admisa cu 40 de km pe ora, vor trebui sa achite o amenda contraventionala intre 402 si 536 de lei. La aceasta se mai adauga si cele 6 sau 8 puncte pierdute. Atentie parinti! Pentru cei care transporta copii sub 12 ani pe locul din fata, depasesc viteza legala cu peste 50 de km pe ora, sau insulta alti soferi in trafic, amenda a crescut de la maximum 1.200 de lei anul trecut, la 1.340 de lei in 2011. Minimul amenzii in acest caz este de 603 lei. Cea mai mare amenda care poate fi aplicata este de 6.700 de lei. Aceasta vizeaza firmele care refuza sa comunice politiei numele soferilor angajati care nu respecta regimul de circulatie.
                        Sinziana Filimon

                        Examenele nationale au un nou format

                          Testarea Nationala si Bacalaureatul s-au modificat

                          Examenele de evaluare nationala, sustinute de absolventii claselor a VIII-a, si de examenul de bacalaureat, pe care il vor sustine elevii care finalizeaza cursurile liceale, si-au modificat formatul.

                          In acest an, formatul examenelor nationale, respectiv evaluarea elevilor care finalizeaza cursurile de gimnaziu si bacalaureatul, au un alt format. Pentru a nu distorsiona orele de la clasa si activitatea didactica s-a decis ca aceste testari sa fie organizate dupa incheierea cursurilor scolare, iar din acest motiv absolventii claselor a VIII-a si a XII-a vor incheia anul scolar mai devreme. "In ceea ce priveste Testarea Nationala, au fost introduse modificari care tin de faptul ca organizarea probelor poate fi decisa la nivelul comisiei judetene de examen, pe centre de examen, iar evaluarea si reevaluarea lucrarilor se va face prin centrele zonale de evaluare, respectiv centrele judetene de contestatii”, a explicat prof. Cristian Cuciac, inspector scolar general adjunct. In plus, evaluarea lucrarilor se realizeaza de catre profesori selectionati din alte unitati scolare decât cele din care provin candidatii. Aceste modificari sunt valabile si pentru examenul de bacalaureat, care va fi organizat obligatoriu in clase care dispun de o monitorizare video permanenta. S-a mai decis ca elevul-candidat care refuza sa raspunda la unul dintre subiecte (la competentele lingvistice sau digitale) se considera ca acesta nu a sustinut proba respectiva. Si calendarul admiterii in liceu (care se face in baza rezultatelor obtinute la Testarea Nationala) a fost modificat si decalat in functie de noile modificari ale testarilor de la finalul claselor a VIII-a.

                          Masuri dure pentru fraude

                          “O alta modificare precizeaza ca elevii prinsi copiind la bacalaureatul din 2011, la una din probe, nu mai au dreptul de a participa la urmatoarele doua sesiuni ale examenului de bacalaureat. Acestia vor relua integral examenul de bacalaureat, cel mai devreme în a treia sesiune dupa cea in timpul careia au fost eliminati", a mai spus prof. Cristian Cuceac, inspector scolar general adjunct la Inspectoratul Scolar Judetean Bacau.

                          Calendarul Testarilor Nationale:
                          Testarile Nationale se incep pe 20 iunie, cu probele scrise la disciplina Limba si literatura româna. Pe 21 iunie 2011 au loc examenele la Limba si literatura materna si pe 22 iunie 2011, la Matematica. Pe 24 iunie 2011 se vor afisa rezultate, pâna la ora 14.00, iar in aceeasi zi se pot depune contestatiile. Timp de doua zile, pe 25 si 26 iunie 2011 vor fi rezolvate contestatiile si pe 27 iunie 2011 vor fi afisate rezultatele finale, dupa contestatii.

                          Calendarul examenului de Bacalaureat:
                          Bacalaureatul 2011 va debuta pe 6 iunie, cu proba orala la limba româna. Intre 13 si 17 iunie absolventii de liceu vor sustine proba de evaluare a competentelor digitale, urmata de proba orala la o limba straina, in perioada 20-23 iunie. Proba scrisa la limba si literatura româna se va desfasura in 27 iunie, urmata in 29 iunie de proba obligatorie a profilului. Ultima proba a bacalaureatului va avea loc pe 1 iulie, iar o saptamâna mai târziu vor fi afisate rezultatele finale. A doua sesiune este programata pentru luna august.

                          Ministerul Educatiei a introdus ca noutate in metodologia de desfasurare a examenelor nationale posibilitatea ca la probe sa asiste si observatori. Prin aceasta masura se doreste o transparenta totala a tot ce inseamna desfasurarea unor astfel de testari. Propunerile sunt ca in calitate de observatori sa participe reprezentanti ai asociatiilor de parinti, ai ONG-urilor, ai tuturor structurilor societatii civile din domeniu, care vor primi autorizarea de acces in salile de examen in orice liceu si scoala.
                          Roxana Neagu

                          Foc continuu la Vama

                          Evaziunea fiscala si contrabanda cu tigari au tinut lucratorii DJAOV in priza

                          Anul 2010, a fost unul greu pentru lucratorii Directiei Judetene pentru Accize si Operatiuni Vamale Bacau. Activitatea pe acest an a fost atintita asupra prevenirii si combaterii fenomenelor de evaziune fiscala. Pentru ca anul care abia a trecut a fost unul al scumpirilor, in special al tigarilor, asta a contribuit in mare masura la dezvoltarea afacerilor cu tigari de contrabanda. Valoarea amenzilor aplicate in 2010 la capitolul produse accizabile depaseste 2,5 milioane de lei.

                          In anul 2010, activitatea lucratorilor din cadul Directiei Judetene pentru Accize si Operatiuni Vamale (DJAOV) – fosta Vama Bacau a fost concentrata in special pe actiunile de prevenire si combatere a fenomenelor de evaziune fiscala, in special in zona produselor accizabile: tigari, alcool sau parfumuri. Astfel, Vama Bacau a desfasurat 341 de actiuni in acest sens, in anul ce tocmai a trecut. Au fost constatate 150 de fenomene de evaziune fiscala, in urma carora au fost incheiate 131 de procese verbale de contraventii, cu o valoare totala de peste 2,5 milioane de lei.

                          40 de dosare penale

                          In 40 de cazuri, lucratorii vamali au intocmit actele premergatoare cercetarilor penale, ce au fost preluate de catre Serviciul de Investigare a Fraudelor, din cadrul Inspectoratului de Politie Judetean Bacau. Prejudiciul creat este de 1 milion de lei, iar valoarea totata a amenzilor aplicate in aceste cazuri a crescut cu 15 la suta, fata de 2009, respectiv cu 25.000 de lei. "Vreau sa fac mentiunea ca, in ceea ce priveste activitatea desfasurata de structurile specializate ale Directiei, in zona bunurilor confiscate, putem spune ca la bauturi spirtoase au fost retinute peste 2,5 tone, la alcool pur, circa 750 de litri, iar la capitolul tigarete au fost confiscate 330.000 de pachete in 2010, in timp ce in anul 2009 au fost ridicate in vederea confiscarii 27.000 de pachete", a declarat Valentin Grosu, director DJAOV Bacau. La acestea se mai adauga si cantitatea de 450 de litri de parfum identificata si confiscata in luna februarie 2010, când, in urma unei actiuni au descoperite doua autoutilitare din Ucraina care transportau marfa. "Numarul fenomenelor de frauda constatate sunt de 254, comparativ cu 114 in 2009", a mai precizat directorul DJAOV Bacau. Si numarul actiunilor desfasurate in colaborare cu alte institutii precum, lucratorii Inspectoratului de Politie Judetean Bacau, Serviciul de Investigare a Fraudelor, Garda Financiara, Gruparea Mobila de Jandarmi sau DIICOT a crescut in 2010. Au fost 245 astfel de activitati, in comparatie cu 87, in 2009.

                          Cu tigarile in nisip

                          In luna august un bacauan a fost retinut pentru 29 de zile, dupa ce a fost prins transportând 72.000 de tigarete, cu un camion plin cu nisip. Lucratorii Inspectoratului de Politie Judetean Bacau, impreuna cu ofiterii Serviciului Judetean de Informatii si Protectie Interna Bacau au indentificat in trafic un camion in care se aflau 72.000 de tigarete, provenite din Republica Moldova. Acestea erau bine ascunse sub un strat de nisip. Soferul, Vasilica A, de 35 de ani a fost dus la sediul Inspectoratului de Politie si cercetat. Barbatul le-a spus politistilor ca marfa a fost procurata dintr-o localitate de frontiera. La domiciliul lui s-a facut si o perchezitie, unde au mai fost depistate 1.820 de tigarete, tot de contrabanda.

                          Captura de 53.000 de pachete de tigari

                          Echipajele mobile ale Vamii Bacau, in colaborare cu omologii din Iasi, impreuna cu ofiterii din cadrul Gruparii Mobile de Jandarmi Bacau au desfasurat in luna iulie o actiune de control in trafic pe DN 2- E85 si DJ 115. In dreptul localitatii Orbic din judetul Bacau, acestia au identificat un sofer, Silviu S. din Bucuresti, care circula din directia Secuieni Noi – Buhusi. La controlul efectuat de inspectorii vamali au fost descoperite 5.360 de pachete de tigari de provenienta Ucraina. La fata locului au venit imediat lucratorii Serviciului de Politie Rutiera si ai Serviciului de Investigare Fraude, care au retinut autoturismul. Barbatul in cauza s-a ales cu dosar penal.Iar astfel de exemple au fost cu zecile, mai ales in municipiul Bacau, care si-a confirmat in nenumarate rânduri statutul de oras in care contrabandistii de produse accizabile au gasit piata rentabila pentru comercializarea de tigari ilegale.

                          Masini ridicate cu forta de inspectorii vamali

                          Inspectorii vamali au intreprins mai multe controale printre comerciantii de tigari de contrabanda si in Piata Centrala din Bacau. Intr-un astfel de raid, in luna ianuarie, surprizele nu au intârziat sa apara. Trei proprietari de masini au fugit, alti doi au fost amendati, iar sutele de tigari destinate comercializarii, confiscate. In baza unor informatii, controlul a fost tintit pe masinile parcate in zona, folosite ca adevarate depozite de tigari sustrase accizarii. A fost o actiune care s-a inscris intr-un program complex coordonat de Directia Regionala de Accize Iasi, ce viza târguri, oboare, piete, cât si pe zone de trafic auto. Au fost si filtre pe toate soselele, de la intrarea la frontiera. Pentru ca unii proprietari au dat bir cu fugitii, conform procedurilor legale a fost solicitata o rampa de remorcare, iar autovehiculele lor au fost ridicate pâna la finalizarea cercetarilor.

                          Fabrici de tigari in judetul Bacau

                          In 2010 trei fabrici de tigari de contrabanda au fost identificate in judetul Bacau, toate la periferia orasului Onesti. La ultima unitate de acest fel, identificata in luna septembrie, s-a stabilit ca fabrica de prelucrare se alimenta cu materie prima celelalte doua fabrici ilegale de tigari descoperite in vara, in luna august. “In urma activitatilor desfasurate in primele noua luni ale anului 2010 au fost ridicate in vederea confiscarii 11.963.494 de tigarete (598.175 pachete), in valoare totala de 4.730.014 lei si au fost aplicate 424 sanctiuni in valoare de 1.625.821 lei, in colaborare cu Directia Generala a Finantelor Publice Bacau, Garda Financiara Bacau, Vama Bacau", a declarat la acea vreme, subinspector Narcisa Butnaru, purtator de cuvânt al IPJ Bacau.

                          Tigari de contrabanda, analizate de specialisti

                          Pentru ca fenomenul contrabandei cu tigari a luat o mare amploare, specialistii au intocmit un nou plan de atac. Toate pachetele cu tigarete confiscate au fost analizate, iar pe baza acestor rezultate se vor stabili noi tipuri de interventii. De la DJAOV Bacau s-au trimis spre analiza toate tigarile confiscate in perioada martie – 5 mai 2010, adica un total de 75.070 de pachete. S-au facut astfel 63 de raportari pentru 59 de adeverinte de retinere, pe cele trei mari companii producatoare de tigarete, cunoscute la nivel national. In urma acestor analize s-a constatat ca 43.890 de pachete de tigari sunt originale, 3.832, sunt inca in lucru, iar 27.348 sunt tigari contrafacute. In functie de aceste rezultate si de punctele de vedere ale producatorilor s-au creat profilele de risc si s-au putut astfel identifica existenta unor posibile laboratoare clandestine de fabricare a tigaretelor.

                          Caz unic in Bacau: Prima retinere a unui traficant de tigari

                          Bacaul a inregistrat o premiera pe contrabanda cu tigari. In luna iulie un barbat a fost retinut pentru 24 de ore, dupa ce a fost prins in trafic in timp ce transporta tigari de contrabanda. Este pentru prima data când se ia o astfel de masura in cazul unui traficant de produse accizabile. Lucratorii vamali din Bacau au depistat ca masina condusa de barbatul cu dubla cetatenie, româna si moldoveneasca, este plina cu zeci de pachete cu tigari, sustrase de la controlul vamal si de la accizare. La numarare s-a stabilit ca este vorba de 5.196 de pachete, de diferite marci, cu timbre doar de Republica Moldova. Valoarea prejudiciului fiscal era de circa 5.000 de euro, iar valoarea totala de piata a marfii, de peste 50.000 de lei noi. Pe numele barbatului s-a intocmit dosar de cercetare penala de catre lucratorii SIF. Acestia au decis retinerea traficantului pentru 24 de ore. Dosarul a fost inaintat procurorilor cu propunere de arestare preventiva a faptuitorului pentru 29 de zile. S-a stabilit ca acesta este si recidivist in contrabanda cu tigari.

                          Judecat pentru evaziune fiscala

                          Procurorii Directiei Nationale Anticoruptie au dispus, in luna iulie, trimiterea in judecata a unui afacerist bacauan (Ionut Adrian T.), asociat unic si administrator la o firma din Bacau, in sarcina caruia s-au retinut infractiunile de evaziune fiscala, fals material in inscrisuri oficiale si uz de fals, toate in forma continuata. Din ancheta, s-a stabilit ca barbatul a achizitionat in regim de scutire de la plata accizelor cu motivatia „export – bunkeraj”, cantitatea totala de 4.945 tone motorina, pe care ulterior a livrat-o, pentru consum, unor societati (beneficiari) din intreaga tara la un pret incluzând acciza, fara a inregistra in contabilitate veniturile realizate, in scopul sustragerii de la plata obligatiilor fiscale datorate bugetului consolidat al statului. Pentru a crea aparenta de legalitate a celor 161 operatiuni vamale, inculpatul a falsificat si a folosit mai multe documente contabile (declaratiile vamale de export, facturile externe, permisele si dovezile de incarcare) ce atesta in mod nereal efectuarea unor operatiuni de export. Astfel, inculpatul a creat un prejudiciu in suma de 7.943.747,21 lei, reprezentând aproximativ 2.194.405,3 euro (TVA si accize), prejudiciu ce a fost integral recuperat.
                          Sinziana Filimon
                          Roxana Neagu

                          Teapa subventiei pentru centrala

                            Ingheata si asteapta banii de la primarie

                            Locatarii blocului 10 de pe strada Marasesti stau de doua luni in frig, iar administratia locala si CET-ul ii poarta pe drumuri. Proprietarii apartamentelor au solicitat de la primarie subventia de 2500 de lei pentru montarea unei centrale, dar sunt dusi cu vorba. Unii dintre ei s-au bazat pe promisiunea administratiei locale, s-au imprumutat, au platit o rata la centrala, dar stau tot in frig.

                            In blocul 10 de pe strada Marasesti nu mai este caldura de la CET de doua luni. Vanele au fost inchise din cauza unei avarii in fata careia echipele tehnice ale furnizorului de agent termic s-au dat batute. Motivul principal il reprezinta starea imobilului care poarta bulina rosie de risc seismic. Pentru a detecta avaria, muncitorii ar trebui sa faca sapaturi prin sondaj, ceea ce ar afecta structura blocului. S-a ales solutia cea mai simpla: sistarea furnizarii de caldura. “Si anul trecut am suferit de frig, fiindca nu era caldura decât pe o coloana,ne-a declarat Alexandru Enea, locatar. Mereu au fost probleme in acest bloc, iar apa calda curge de fapt rece de ani buni. Trebuie sa aruncam o cada de apa rece la canal pâna vine apa calduta. Nici atunci nu poti face baie. Am anuntat autoritatile, dar nu ne ajuta nimeni.”

                            Au crezut in promisiuni

                            Locatarii au solicitat subventia pe care administratia locala a promis ca o va acorda pentru dotarea cu centrala termica individuala a apartamentelor ramase izolate pe scarile de blocuri cu grad mare de debransare de la sistemul centralizat. Mai mult, unii locatari s-au imprumutat de bani si acum asteapta cei 2500 de lei promisi de administratie. “Am incheiat un contract cu o firma, sa achit centrala in rate, crezând ca vom primi subventia”, ne-a declarat Lucia Jumuga, locatar. Centrala noua este montata in bucataria Luciei Jumuga, dar este sigilata si nici nu are alimentare cu gaze. Pensionara nu-si permite ca, din pensia ei de 700 de lei pe luna, sa achite diferenta pe care o datoreaza firmei care a montat centrala, asa ca nu are contor de gaze la usa. “Nici nu pot pune radiator in priza, fiindca nu am bani sa platesc energia electrica. Mai aprind aragazul, dar si gazele vor costa mult. Ca sa ma incalzesc mai plec de acasa.”

                            Unii ingheata, altii fac analize

                            Subventia nu a mai ajuns la locatari si nici nu se stie daca acestia vor primi banii. “Vineri, pe 31 decembrie, am dat degeaba 7 telefoane la CET pentru a vedea cum se poate rezolva situatia acestor locatari, ne-a declarat administratorul Asociatiei de proprietari 1, Mariana Gradinaru. Cred ca directorii erau la microrevelion. Serviciul Public de Asistenta Sociala asteapta confirmare de la CET ca nu se poate face reparatia sub bloc pentru a da oamenilor subventia de montare a centralei. Schimbam adrese, iar oamenii stau in frig.” SPAS a informat asociatia de proprietari ca s-a solicitat de la CET o solutie tehnica pentru acest bloc. Doar in cazul in care remedierea avariei este imposibila se va acorda subventia. La CET, ieri nu se luase inca o hotarâre in legatura cu acest bloc, desi specialistii societatii recunosc, neoficial, ca exista mari pierderi de agent termic pe acea instalatie, iar blocul este prea subred pentru a suporta lucrarile de remediere. Pentru CET nu ar fi o pierdere importanta de consumatori. In schimb, pentru locatari, a ramâne in sistemul centralizat de incalzire este un cosmar.

                            Doina Mincu

                            „Asociatia de proprietari spune ca avem dreptul la subventie, CET-ul ne spune ca nu, fiindca se pot face reparatiile la instalatia blocului. Noi pe cine sa credem? Suntem la mijloc, in frig.”
                            Lucia Jumuga, locatar

                            „Nu stiu ce vrea CET-ul. Oricum pierde blocul acesta care are 6 scari si doar 10 apartamente fara centrala proprie. Nici apa calda nu este, fiindca nu exista sistem de recirculare. Platesc oamenii apa rece la pret de apa calda. In centrul orasului arunca apa din cada cu ligheanul in WC, fiindca este prea rece si nu pot face baie in ea. Macar sa nu o piarda, daca tot o platesc.”
                            Mariana Gradinaru, administrator Asociatia de proprietari 1

                            Generalul de brigada Nicolaie Rugina, anchetat de superiori

                              Primul adjunct al Inspectoratului General al Jandarmeriei Române, nimeni altul decât bacauanul gen. de brigada dr. Gheorghe Nicolaie Rugina, a fost trimis în fata Consiliului de Judecata constituit la nivelul Ministerului Administratiei si Internelor (M.A.I.), în conformitate cu prevederile Statutului Cadrelor Militare, Regulamentului disciplinei militare si regimului disciplinar al personalului M.A.I. Informatia a fost data publicitatii ieri seara, de catre Corpul de Control al Ministrului, care a efectuat, în perioada 15-27 decembrie 2010, un control tematic asupra modului de respectare a prevederilor legale, ordinelor, dispozitiilor si regulamentelor în vigoare, cu privire la ocuparea unor posturi prin recrutarea candidatilor din sursa externa. Concluziile rezultate în urma controlului au aratat faptul ca, în perioada 15-18 octombrie 2010, la propunerea conducerii IGJR, cu viza directorului general al Directiei Generale Management Resurse Umane, a directorului General al Directiei Generale Financiare si aprobarea secretarului general al M.A.I., s-au deblocat trei posturi de ofiter în Jandarmeria Româna, pentru încadrare din sursa externa, prin derogare de la anumite ordine M.A.I. Inspectorii Corpului de Control al Ministrului Administratiei si Internelor au stabilit ca examenele au avut loc desi pentru anumite functii nu erau îndeplinite cerintele de organizare impuse de ordinele pe linie de resurse umane (vechime în munca; niciun candidat nu avea la dosar certificatele de examinare psihologica; nu toate documentele de studii erau legalizate; candidatilor le lipseau fisele medicale de încadrare). „În baza acestor concluzii, ministrul Constantin Traian Igas a aprobat sesizarea Parchetului de pe lânga Înalta Curte de Casatie si Justitie pentru efectuarea cercetarilor sub aspectul infractiunilor de abuz în serviciu, fals si uz de fals, trimiterea în fata Consiliului de Judecata M.A.I. a Primului Adjunct al Inspectoratului General al Jandarmeriei Române, a sefului Directiei Resurse Umane din I.G.J.R. si a ofiterului din aceasta directie care s-a ocupat de constituirea dosarelor de candidati si a îndeplinit functia de secretar în comisiile de concurs”, se arata în comunicatul dat publicitatii. A mai fost aprobata eliberarea din functie, pe o perioada de 6 luni, a directorului general al Directiei Generale Management Resurse Umane din M.A.I., a unui ofiter specialist principal din Directia Generala Management Resurse Umane – M.A.I. si a celor trei ofiteri încadrati la 25.10.2010. Generalul de brigada Nicolaie Rugina a fost numit prim-adjunct al inspectorului general al IGJR la sfârsitul anului 2009. În perioada 1 mai 2005 – 1 octombrie 2009, Rugina a fost inspector sef al Inspectoratului Judetean de Jandarmi Bacau, iar din 1999 pâna în 2005, Comandant al Comandamentului de Jandarmi Teritorial Bacau.

                              Roxana Neagu