20 aprilie 2024
ActualitateO profesoara bacauanca a fost in culisele invatamantului american / Un...

O profesoara bacauanca a fost in culisele invatamantului american / Un model de urmat

Irina Maria Dromereschi, profesoara de Economie la Colegiul aAnghel Saligny”, a participat, recent, la Turul de Studiu pentru Educatorii de Economie, organizat de Consiliul National pentru Educatie Economica (NCEE) al S.U.A. Acest Tur de Studii a fost posibil prin bursa oferita de Departamentul pentru Educatie al Statelor Unite, in colaborare cu Departamentul de Stat al Statelor Unite.

Din echipa Romaniei au mai facut parte: Bararu Cecilia (Constanta), Hacman Laura (Suceava) si Tomoiu Maria (Tg. Jiu). Gazdele din Statele Unite au fost: prof. univ. Timothy Scales (Universitatea Indiana de Est) si Joanne Dempsey, directorul Consiliului de Educatie Economica Illinois, precum si oficiali din conducerea NCEE oficiali din Departamentul de Educatie al S.U.A., senatori si reprezentanti din Congresul S.U.A.. N-au lipsit oficiali ai Ambasadei Romaniei in Washington.
Programul vizitei a debutat in Washigton D.C., unde a avut loc intalnirea cu membrii din conducerea organizatiei pentru introducerea in agenda programului. Prezentarea a cuprins informatii despre NCEE, despre organizarea sistemului american de educatie, programele nationale si internationale dezvoltate de organizatie si rezultatele acestora.
Turul de studii s-a focalizat pe activitatile de educatie economica, incluzand pregatirea si initierea in modul de formare a sistemului educational, standardele curriculare evaluate, precum si oferta de materiale educative. Totodata, a fost realizata familiarizarea cu reteaua consiliilor si centrelor de educatie economica din S.U.A. si vizitarea a doua dintre ele: Centrul de Educatie Economica de la Universitatea Indiana de Est si Consiliul pentru Educatie Economica din DeKalb, Illinois. In ambele state, turul a prilejuit vizitarea unor scoli, licee si universitati, activitati de training a profesorilor, intalniri cu profesori si elevi, oficialitati si oameni de afaceri. Au fost vazuti la clasa profesorii americani, s-a observat modul in care acestia isi planifica, presteaza si evalueaza activitatile de educatie economica.

aNici un copil fara sansa”



Prof. Irina Maria Dromereschi ne-a sintetizat ce inseamna educatia in Statele Unite ale Americii: au unul dintre cele mai descentralizate sisteme de educatie, autoritatea de a infiinta si administra scolile publice revenind fiecarui stat in parte bugetul pentru scolile publice din S.U.A. provine din urmatoarele surse: 50% fonduri publice provenite din impozitele pe venit, pe profit, pe vanzari si onorariu, 41% din fonduri locale (taxe locale pe proprietate), 7% fonduri federale, 25 fonduri private 98% din populatia intre 6 – 17 ani urmeaza cursurile unei unitati de invatamant 11% dintre elevi urmeaza scoli primare sau secundare (gimnaziu) private media cheltuielilor pe elev in scoala elementara sau gimnaziu a fost de 8500 elevilor din scoala primara si gimnaziu le sunt asigurate transportul si masa din fonduri publice sau private pentru un elev din Colegiile Publice ale Comunitatii s-au cheltuit in medie 36.510 anual elevi absolventi de liceu: 17.4 milioane elevi cu 2 ani de Colegiu: 1.694milioane elevi cu 4 ani de colegiu si universitate: 2.582 milioane in 17 state se studiaza/evalueaza la absolvirea liceului/colegiului/universitatii economia invatamantul se afla in reforma sub deviza ,,No Child Left Behind” (aNiciun copil fara sansa”) propunandu-si: o puternica orientare spre rezultate, mai multa libertate pentru state si comunitati, incurajarea metodelor educationale verificate (dovedite ca eficiente), mai multa libertate (alternative) pentru parinti media salariului profesorilor in perioada 2004-2005: South Dakota 34.039 /an (cea mai scazuta) media nationala 47.602 /an, Connecticut 57.760 /an (cea mai ridicata) 30% din profesorii noi intrati in sistem il parasesc in 5 ani penuria de profesori se manifesta la disciplinele: matematica, stiinte fizice sau care presupun fizica cum ar fi chimia, astronomia, educatorii pentru copii cu dizabilitati si abilitati limitate de limba engleza 2 din 10 profesori sunt barbati 1 din 10 profesori provin din minoritati 50% din elevi sunt baieti si aproape 40% provin din minoritati. Solutii: salarii mai atractive, perfectionarea recompensata, stimulente financiare si nonfinanciare.

Sugestii pentru invatamantul romanesc

Iata si concluziile Irinei Maria Dromereschi, cu privire la sistemul de invatamant american: americanii sunt deschisi, politicosi, amabili elevii sunt disciplinati, stiu sa asculte profesorul, sunt interesati sa invete, sunt comunicativi, poarta uniforme (mai ales in primar sau gimnaziu) sau culorile/insemnele scolii profesorii folosesc metode de lucru interactive, se lucreaza pe grupe, in laboratoarele de informatica se fac simulari economice elevii participa la concursuri ce presupun investitii la bursa, castigul revenind in parte scolii, in parte fiind oferit drept capital pentru clasa urmatoare, pentru a-l reinvesti elevii sunt deprinsi sa lucreze, sa obtina bunuri in timpul activitatilor scolare, sa le prezinte si sa le vanda vizitatorilor scolii, comunitatii, la intrunirile periodice organizate de scoala, obtinand fonduri pentru scoala (sunt incantati sa faca asta!) se pune accent pe lucrul in echipa, comunicare, pregatire individuala, activitati de consiliere, lucrari practice si prezentari de referate pe echipe in power-point elevii studiaza cat de mult la scoala si mai putin acasa (stau in scoala pana la 15-16, iar in universitati si mai mult) din clasa a X-a, lucreaza part-time la firmele din comunitatea lor sau desfasoara activitati de voluntariat (activitatile de voluntariat sunt promovate foarte mult chiar de la cele mai mici varste) elevii isi aleg cursurile pe care doresc sa le urmeze din oferta scolii, de aici si marea diversitate de specializari si diplome (functie de numarul de cursuri absolvite si rezultatele obtinute) fiecare (elev sau profesor) stie foarte bine ceea ce are de facut, respecta regulile, se respecta pe ei, nu irosesc timpul nu se fumeaza in nicio incinta foarte primitori, stiu sa se faca cunoscuti (foarte multe materiale informative despre tot ce se intampla in scoala, in comunitate sau are legatura cu scoala comunitatea se implica foarte mult in activitatile scolii si le sprijina, la fel si oamenii de afaceri.
Ce ziceti? Noua legislatie a invatamantului nostru, aflata in chinurile facerii, ar putea sa se ainspire” din aceste concluzii? Scris de Ion Fercu

spot_img
spot_img
- Advertisement -

Ultimele știri