S-au înmulțit îngrijorător actele de violență ale angajaților din diverse domenii împotriva celor care „beneficiază” de serviciile lor.

Aflăm despre infirmiere care îi lovesc pe bolnavi, educatoare care îi înjură pe copii și chiar îi trântesc de pardoseală, polițiști care, în loc să-i apere pe cetățeni, îi lovesc cu pumnii, deși au fost învestiți cu autoritate ca să limiteze conflictele, să le rezolve. Funcționare care, aflate la ghișeul unor bănci sau inspectorate, țipă la bătrânii care nu înțeleg sau nu aud bine, portari care îi ceartă pe petenți în loc să le explice cum se ajunge în biroul directorului, îngrijitori sociali care îi abuzează pe asistați sau îi îndoapă cu sedative.

Cum o fi, oare, să trăiești o treime din viață mustind de frustrări? Muncind într-un loc pe care îl urăști, îndeplinind sarcini care îți displac, relaționând cu adulți sau copii care te enervează la culme? Eu cred că e îngrozitor. De ce apar astfel de situații?

În primul rând pentru că nu se face evaluare și orientare școlară la modul serios, nu formal, astfel încât adolescenții să-și aleagă ceea ce sunt în stare să facă dintre meseriile sau profesiile care îi atrag. În funcție de aptitudini, pasiuni și în cunoștință de cauză. Una e să-ți placă anatomia și chimia, cu totul altceva înseamnă să fii medic.

Doi, nu avem respect pentru muncă, în general, nu înțelegem importanța unui contract și nu prețuim sentimentul misiunii împlinite. Spre deosebire de japonezi, de exemplu.

A treia cauză e legată de angajatori. De acei patroni sau directori care nu-și respectă salariații, îi tracasează sau îi ignoră. În majoritatea firmelor, nu există activități de formare și de consiliere cu privire la activitatea în echipă. Șefi indiferenți, care nu observă cum muncesc salariații, ce probleme au, dacă sunt eficienți și unde anume sunt eficienți, înseamnă salariați indiferenți. Cea mai la îndemână soluție e, totuși, la angajat. El ar trebui să se întrebe de ce muncește și pentru ce muncește și să-și răspundă. Înainte de a-și revărsa nefericirea asupra clienților și a familiei.