28 martie 2024
ActualitateNoutăți la Registrul Comerțului. Firmele vor putea fi înființate și online

Noutăți la Registrul Comerțului. Firmele vor putea fi înființate și online

Din toamnă, vor interveni reguli simplificate în relația dintre Oficiul Registrului Comerțului și firmele ori persoanele fizice. Modificările apar odată cu aplicarea noilor prevederi legale în domeniu. Astfel, din 26 noiembrie, Legea 265/2022 privind privind registrul comerțului va înlocui, printre altele, Legea 26/1990.

Facilitatea cea mai importantă de care vor beneficia cei care vor să înceapă o afacere este întocmirea online a actului constitutiv al unei firme. Procedura se va derula mult mai simplu, prin completarea unui formular-tip, cu opțiuni predefinite, ce va fi disponibil pe site-ul ONRC. Documentul va trebui semnat de către toți fondatorii sau de reprezentanții acestora cu semnătură electronică calificată. În plus, din toamnă, societățile cu răspundere limitată (SRL) vor scăpa de obligația actuală de a vărsa integral, la data constituirii, capitalul social subscris, această procedură putându-se îndeplini etapizat, după înmatriculare. Obligativitatea vărsării integral a capitalui social subscris va rămâne în cazul societății în nume colectiv și al societății în comandită simplă. În cazul SRL-urilor, un procent de 30% din valoarea capitalului social subscris va trebui vărsat în maximum trei luni de la data înmatriculării, însă înainte de începerea operațiunilor în numele societății. Diferența de 70% din capitalul social subscris va fi vărsată ulterior, în 12 luni de la data înmatriculării, dacă aportul se face în numerar, și în termen de cel mult doi ani de la data înmatriculării, pentru aportul în natură.

Certificatul de înregistrare al firmei, emis și în format electronic



O altă noutate care va interveni din toamnă se va referi la certificatele de înregistrare a firmelor (inclusiv PFA-uri sau întreprinderi individuale/familale). Mai exact, aceste documente vor fi editate, la cerere, și în format electronic, facilitate care nu există în actuala legislație. Potrivit noii legi, certificatul de înregistrare, conținând numărul de ordine din registrul comerțului, codul unic de înregistrare fiscală, EUID – „European Unique Identifier”, cod valabil la nivelul Uniunii Europene, însoțit de încheierea pronunțată de registrator, de certificatele constatatoare emise ca urmare a înregistrării datelor din declarația-tip pe propria răspundere, se editează, potrivit opțiunii solicitantului, și în format electronic. Documentul emis electronic va putea fi transmis online, prin e-mail. Evident, rămân valabile și celelalte variante de procurare a certificatului de înregistrare: la ghișeu, în format letric, sau prin poștă, cu confirmare de primire, cu achitarea costurilor aferente ori prin servicii de curierat. Ulterior, dacă au nevoie, solicitanții vor putea cere și o copie a exemplarelor tipărite, care sunt păstrate la Registrul Comerțului, în dosarul fiecărui profesionist. Până pe 25 ianuarie 2023, va trebui stabilit modelul certificatului de înregistrare și elementele de siguranță ale formei sale electronice.

Registratorii, noii specialiști din cadrul Registrului Comerțului

Din noiembrie, când va începe să se aplice noile prevederi, apar registratorii specializați în cadrul ONRC, măsură așteptată de ani de zile, activitatea de înregistrare fiind făcută acum, cel puțin teoretic, de către judecătorii delegați sau, în mod excepțional, de alte persoane din oficiile ONRC. Registratorii vor reprezenta personalul de specialitate juridică, învestit să exercite un serviciu public, care vor răspunde disciplinar, civil și penal pentru faptele lor, înregistrarea în Registrul Comerțului urmând a se face, în principal, în baza controlului de legalitate făcut aceștia. Astfel, registratorii se vor ocupa de înmatricularea persoanelor juridice și înregistrarea sucursalelor acestora, de înregistrarea PFA-urilor și întreprinderilor individuale sau familiale, dar și de alte activități alocate, teoretic, judecătorilor delegați. Accesul în profesie se va face pe bază de examen sau concurs. Vor putea aspira la aceste posturi persoanele licențiate în drept, care au o vechime în specialitatea juridică de cel puțin cinci ani.

 

spot_img
spot_img
- Advertisement -

Ultimele știri