29 martie 2024
ActualitateNebuloasa facturilorde gaze

Nebuloasa facturilorde gaze

Asociatiile de proprietari vor sa stie pe ce dau banii

Asociatiile de proprietari din municipiul Bacau au primit zilele acestea primele facturi emise de E.ON Gaz Romania de la schimbarea modului de calculare a consumului. Valoarea acestuia este determinata acum in baza continutului de energie a gazelor naturale. Aceasta modalitate este aplicata in cateva tari europene. Consumatorul roman nu este, insa, familiarizat cu noul sistem si nu detine mijloace de verificare a facturilor.

Noile facturi primite de asociatiile de proprietari de la E.ON Gaz Romania ridica deja mari semne de intrebare. Ele contin foarte multe date si cer cunostinte tehnice din partea consumatorilor. Gazele nu mai sunt facturate la metrul cub consumat, asa cum se proceda anterior datei de 1 iulie, ci in kilowati ora, in functie de puterea calorifica. Calitatea gazelor este stabilita chiar de furnizor, iar consumatorul nu dispune de aparate de masura. Cei mai multi dintre abonati nu inteleg modul in care li se factureaza consumul de gaze. Prima factura stabilita in functie de continutul energetic al gazelor este insotita de explicatii din partea furnizorului. Si acestea includ insa formule de calcul si termeni care pot fi de neinteles pentru unii consumatori si chiar pentru angajati ai asociatiilor de proprietari. “Va trebui sa merg la sediul E.ON si sa cer lamuriri, ne-a declarat administratorul Asociatiei de proprietari 3. Trebuie sa am totul foarte clar in minte, pentru a le explica locatarilor. Daca nu, apare neincrederea”. Din pacate, acuzatiile s-ar putea indreptaimpotriva reprezentantilor asociatiilor, care vor fi acuzati din nou ca umfla costul intretinerii.



Formule si limbaj pentru specialisti

Pentru a putea raspunde intrebarilor inerente din partea locatarilor, conducerea Asociatiei de proprietari Calugareni Nord a formulat si trimis un set de intrebari la Autoritatea Nationala de Reglementare in domeniul Energiei, ANRE. Printre acestea, doua care s-au nascut in mintea fiecarui abonat al E.On gaz: “Daca elementul putere calorifica superioara este stabilit in reteaua de gaz metan de catre lucratorii furnizorului, cu aparatura proprie, fara ca utilizatorul sa ia parte la stalirea acestei acifrea, atunci ce rost mai are contractul intre parti? Cum isi inchipuie cineva ca utilizatorul casnic l-ar crede pe cuvant de onoare pe furnizor?” Raspunsul primit de la ANRE nu il multumeste pe presedintele Ionel Dogaru. “Nu face decat sa mentina acest serviciu intr-o nebuloasa. Suntem incurcati cu formule si termeni de specialitate. Am intrebat clar ce putem face daca avem dubii. Cred ca vom pati la fel cum s-a intamplat cu contorizarea: reclamam dar nu se schimba nimic”.

Contract ferm sau incredere?

ANRE precizeaza ca, in cazul reclamatiilor, “furnizorii au obligatia de a raspunde in 15 zile lucratoare, prin punerea la dispozitie a datelor utilizate pentru determinarea puterii calorifice superioare pentru zona de calitate gaze respectiva pentru perioada precizata in factura, insotite de o explicatie referitoare la modul de calcul al puterii calorifice superioare”. Chiar daca facturile sunt insotite de scrisori cu explicatii din partea furnizorului de gaze, ramane fara raspuns intrebarea: ce garantie au consumatorii ca puterea calorifica stabilita de furnizor este cea reala? In aceste conditii, locatarii vor fi trimisi sa ceara lamuriri direct la ghiseele E.ON Gaz. Scris de Doina Mincu

spot_img
spot_img
- Advertisement -

Ultimele știri