O investitie cu ghinion

Concesionarea Aeroportului International “George Enescu”, in 2010, catre o firma privata a fost privita ca un mare succes al Consiliului Judetean (CJ) Bacau, fiind considerata singura solutie pentru modernizarea acestui obiectiv. Blue Air, compania care a câstigat licitatia, si-a asumat obligatia de a-l aduce la parametrii unui aeroport occidental din perspectiva calitatii pistei, a sigurantei si confortului pasagerilor. A primit, in schimb, dreptul de a face afaceri in zona aeroportului timp de 34 de ani de la semnarea contractului. Dragos Benea a afirmat in dese rânduri ca existenta unui aeroport modern va fi un motiv serios pentru investitori de a alege Bacaul si ca va determina dezvoltarea unor afaceri conexe, ceea ce va insemna, pe termen lung, prosperarea orasului si a locuitorilor. Blue Air visa sa ajunga la un milion de calatori in 2015 si sa-si amortizeze cheltuielile in 24 de ani. La lansare, Gheorghe Racaru, director general, afirma ca “Aeroportul din Bacau va deveni un centru aviatic care va deservi toate zonele adiacente, de la Suceava pâna la Galati si Ploiesti”, iar Radu Bondar, directorul Blue Aero, miza pe pozitia strategica a Bacaului si lauda viziunea CJ: “Vreau sa precizez caracterul de pionierat al proiectului. Bacaul va fi un reper, in România, si depinde de noi sa devina un standard”. Din pacate, Romstrade, principalul actionar al Blue Air, urmeaza sa fie declarata insolventa. Simultan cu demararea procedurii de insolventa de catre instanta, saptamâna trecuta, a fost respins recursul facut de Nelu Iordache, administratorul firmei, care e arestat preventiv, fiind acuzat de deturnarea a 25 de milioane de lei din banii alocati pentru construirea autostrazii Nadlac-Arad, delapidare, fals in inscrisuri si spalare de bani.

CJ Bacau ramâne cu investitiile

Romstrade detine 89 la suta din actiunile Blue Air, 11 la suta apartinând lui Nelu Iordache (9,77 la suta) si Gheorghe Racaru (1,23 la suta). Intrebarea e ce se va intâmpla cu Blue Air si cu investitia de la Aeroportul Bacau daca Romstrade va fi declarata insolventa? “Eu nu cred ca mai exista sanse ca Blue Air sau Romstrade sa dispuna de acele capacitati financiare care sa permita finalizarea investitiei la timp. Cred ca vom fi in situatia in care va trebui sa ne gândim la rezilierea amiabila a contractului. Acum, inca suntem in termenii contractului si nu putem face altceva decât sa asteptam”, a declarat Dragos Benea, presedintele CJ Bacau. Acest proiect a inceput cu stângul, intre CJ si Blue Air aparând neintelegeri imediat dupa licitatie. Primul conflict a fost legat de garantie, apoi a urmat refuzul Blue Air de a plati taxa de autorizare, plecând de la ideea ca CJ e proprietarul. Ulterior au aparut probleme si din cauza ritmului lent in care se construia. S-au purtat discutii, s-a refacut graficul de lucru, dar când se credea ca, in sfârsit, contractul se deruleaza normal, a iesit la iveala faptul ca principalul actionar, Romstrade, are mari probleme. Oana Chelaru, directoarea RA Aeroportul Bacau, care monitorizeaza derularea lucrarilor, va prezenta in sedinta CJ din ianuarie un raport in ceea ce priveste stadiul investitiei. “O reziliere amiabila nu este un lucru tocmai rau pentru ca noi ramânem cu investitiile realizate acolo, care nu sunt multe, dar nu sunt nici putine. Urmeaza ca celelalte lucrari sa fie realizate fie din fonduri proprii, fie din alte surse atrase, fonduri europene sau de la Guvern”, sustine Dragos Benea.

„Aeroportul va fi o prioritate”

E vorba despre investitii de multe milioane de euro si e greu de crezut ca CJ Bacau va dispune de aceasta suma pentru a finaliza proiectul. Mai practica pare solutia organizarii unei noi licitatii pentru lucrarile neexecutate de Blue Air. Dragos Benea nu exclude posibilitatea unui alt parteneriat public-privat, dar se teme ca aceasta experienta va avea urmari: “Daca ar exista câtiva investitori privati care si-ar dori sa preia aceasta investitie, nu as spune nu! Sunt adeptul realizarii investitiilor publice din bani privati dar trebuie sa existe societati care sa aiba forta economica.” La prima oferta lansata de CJ pentru modernizarea Aeroportului “George Enescu”, opt societati au achizitionat caietul de sarcini, insa la licitatie s-a prezentat doar Blue Air. “Asta spune ceva despre atractivitatea investitiei, afirma presedintele CJ. Nu vine niciun investitor aici fara sa-si faca niste calcule, iar acestea trebuie sa indice ca ar câstiga din aceasta investitie. Nu stiu ce calcule si-au facut Romstrade si Blue Air, dar e clar ca in acest moment traverseaza o perioada mai dificila. Mi-as dori sa existe un investitor privat si sa nu trebuiasca bani de la bugetul CJ, dar daca va trebui sa alocam bani pentru a continua modernizarea, Aeroportul Bacau va fi o prioritate pentru noi!”

„Grava ar fi si eventuala disparitie a Blue Air ca operator, deoarece asta ar putea duce si la disparitia unor curse. Acum, compania asigura un trafic de 400.00 de calatori.”Dragos Benea, presedinte CJ

In noiembrie, Blue Air a cerut insolventa firmei Romstrade la Tribunalul Giurgiu. Inainte de primul termen de judecata, instanta a decis deschiderea procedurii de insolventa impotriva Romstrade SRL, la solicitarea altei firme: Agroindustrial Construct. Lista celor care cer insolventa Romstrade e lunga: RATB, Terra Silva, Adimad, Trans Bitum, Airtrans, Felbermayer, Prebet Aiud, Ramis Green Construct, Agro Total, Carpat Agregate.

Blue Air trebuia sa construiasca o pista de 2500 m, un terminal, cai de rulare, extindere platforma, sistem de balizaj luminos, cargo, sisteme de salvare, echipamente pentru controlul traficului aerian. Toate astea in 30 de luni de la semnarea contractului, adica pâna pe 27 iulie 2012. In iulie, investitia era realizata 50 la suta, dar capitalul depus era de 40 de milioane de euro din totalul de 45. Intârzierea a fost cauzata de litigiul dintre Blue Air si CJ, de refuzul Blue Air de a plati taxa de autorizare si de modificarea proiectului: introducerea unor geocelule care maresc rezistenta platformei si schimbarea locatiei turnului de control.



PUBLICITATE