25 aprilie 2024
Cultură„Miracolul” de la Centrul de Cultură „George Apostu”

„Miracolul” de la Centrul de Cultură „George Apostu”

ALBASTRU – rezidenţă internaţională de sculptură

La Centrul Internaţional de Cultură “George Apostu” din Bacău s-a încheiat, vineri, 27 iulie, ora 17.00, ediţia a doua a proiectului de Rezidenţă Internaţională de Sculptură – ALBASTRU. Desfăşurat timp de patru săptămâni, în cadrul natural din “Grădina cu statui”, proiectul a reunit, anul acesta, trei mari artişti, din trei ţări: Yoshin Ogata – Japonia, Amancio Gonzalez Andreas – Spania, şi Napoleon Tiron – România. Curatoul rezidenţei a fost sculptorul Maxim Dumitraş – Bistriţa, România. La fel ca şi la ediţia din 2017, fiecare artist a avut de realizat-finalizat câte trei lucrări în lemn, cu o tematică bine definită – ALBASTRU, dar cu abordări stilistice diferite.

Cele nouă sculpturi vor intra în patrimoniul artistic al Centrului „Apostu”, cu scopul de a îmbogăți „Muzeul în aer liber”, și de a crea un veritabil spațiu de vizitare, descoperire și contemplare a artei sculpturale a unor artiști importanți, care vor lăsa în urmă o moștenire artistică și spirituală prețioasă.



Bucuria de a fi împreună

La vernisajul expoziţiei cu lucrările celor trei participanţi la rezidenţă au participat artişti plastici băcăuani, reprezentanţi ai unor instituţii de cultură şi ai administraţiilor locale, un numeros public, prieteni ai Centrului şi ai artei plastice.

În deschidere a vorbit Gheorghe (Geo) Popa, director fondator al Centrului de Cultură „George Apostu”- secretar de stat în Ministerul Culturii şi Identităţii Naţionale, care a apreciat truda şi talentul celor trei artişti, dar şi ale curatorului Maxim Dumitraş, un artist important al plasticii româneşti, un manager de excepţie.

„Ceea ce se întâmplă aici, la Centrul «Apostu» este de domeniul fabulosului. Este un miracol să aduni trei artişti, din trei ţări, cu trei stiluri diferite la un asemenea proiect, care reprezintă foarte mult pentru Bacău, pentru Moldova, mai ales acum, într-o perioadă neprielnică pentru artă, pentru sculptură. Suntem, însă, în Anul Centenarului, când trebuie să fim mai solidari, să căutăm bucuria de a fi mai mult împreună. Mulţumesc artiştilor, mulţumesc sponsorilor şi nu în ultimul rând presei scrise, televiziunilor care au mediatizat foarte bine acest eveniment”, a încheiat Gheorghe Popa.

Despre conceptul artistic „albastru”, despre artă şi artişti a vorbit prof. univ. dr. Petru Bejan, de la Universitatea „Al.I. Cuza” din Iaşi.

„Cele nouă lucrări nu au, nu conţin, un albastru explicit, însă prin concepţie şi realizare, fiecare ne trimit la esenţe (cer, apă, cosmos, curgerea timpului, a fluidelor… Avem rafinament, expresivitate, simboluri subtile. Ceea ce trebuie să remarcăm la cei trei artişti este renunţarea la clişee şi abordarea curajoasă, în ton cu arta europeană, a artei cu simboluri, figurative, generice. Rămân la Centrul «Apostu» lucrări de mare valoare, semnate de trei artişti valoroşi ai artei monumentale.”


Trei artişti, aceeaşi materie primă: lemnul de stejar

Yosin Ogata a îmbogăţit „Grădina cu statui” cu operele „Picătura”, „Forma apei” şi „Genesis-Apă”, toate în lemn de stejar. „În sculpturile mele folosesc cel mai adesea tema apei. Apa nu are formă în sine, este elementul care se adaptează întotdeauna cel mai bine la mediul din jur. Am încercat să exprim tocmai acest aspect, impactul elementelor exterioare şi reacţia apei, dar şi efectul picăturii care cade din cer şi produce o schimbare temporară a formei apei înseşi, din care reiese ideea ciclului natural continuu cer-pământ-cer”.

Amancio Gonzales Andreas: „Leagăn II”, „Omul-şobolan” şi „Întoarcerea II”, tot în lemn de stejar.

„Una dintre ideile care m-au interesat cel mai mult în această rezidenţă a fost să lucrez cu conceptul de figură suspendată, care levitează, care se confruntă cu gravitaţia. Am realizat trei personaje: prinmul, cel cu mască, înfăţişează ideea întoarecerii acasă. Al doilea este omul şobolan, un personaj metamorfozat, imaginar, aşezat pe un volum, care reprezintă propria lui lume imaginară. A treia sculptură surprinde imaginea unui bărbat adult care se dă în leagăn. Dar mintea lui a pierdut prospeţimea tinereţii. Leagănul face legătura dintre omul adult cu lumea copilăriei, cu copilul, care pare a se ascunde în interiorul personajului.”

Napoleon Tiron: un triptic „Familie – mamă, copil, tată”, un omagiu adus prietenului şi marelui sculptor George Apostu, care a devenit părintele spiritual al centrului de cultură băcăuan.

„Din trunchiul de copac, am realizat jocuri între goluri şi plinuri, între spaţiu şi materie. Intervenţia în trunchiul copacului s-a făcut prin tăietură oblică. Atât plinurile, cât şi golurile, pot crea diferite stări. Fiecare lucrare reprezintă altceva. Tema, o preocupare mai veche a mea, «familia»: mamă, fiu şi tată. Mama crează familia, nu tatăl. Tatăl este spiritual.”

Final de rezidenţă – 2019

De altfel, se remarcă faptul că artiştii au ales lemnul de stejar, tot ca un omagiu adus maestrului George Apostu, care a ales stejarul drept materie primă pentru majoritatea lucrărilor sale.

„În 2019 va fi ultima ediţie din acest proiect. Sper să pot invita alţi trei mari artişti din arta internaţională, pentru a definitiva proiectul celei mai interesante galerii de artă în aer liber, proiect asumat şi de Ordinul Arhitecţilor din Bacău, unic în România”, a spus în încheierea manifestării de la Centrul Internaţional de Cultură «George Apostu»”.

Proiectul este finanțat de Ministerul Culturii și Identității Naționale, și a beneficiat de sprijinul unor sponsori importanți: Direcția Silvică Bacău – RNP ROMSILVA, care a pus la dispoziție artiștilor masa lemnoasă din stejar, Societatea de Investiții Financiare Moldova S.A. și S.C. Rolex S.R.L.
Programul cultural pentru anul 2018 al Centrului de Cultură „George Apostu” se desfăşoară sub genericul „Un an cât un veac” și este dedicat Centenarului Marii Uniri.

Yoshin Ogata (n. 1948, Miyakonojo, Japonia) a locuit la Londra şi a studiat la Muzeul Britanic. După ce a călătorit în Europa, a sosit în Italia la sfârșitul anului 1971, unde a studiat sculptura la Accademia di Belle Arti din Milano, Florența şi Roma. În 1975 s-a mutat la Carrara pentru a intra în contact cu lumea marmurei, unde a absolvit Academia de Arte Frumoase.
De-a lungul carierei impresionante de peste 40 de ani, Yoshin Ogata a susținut în mod regulat expoziții personale internaționale, a câștigat premii în numeroase concursuri de sculptură monumentală și a participat la numeroase simpozioane internaționale. L-a cunoscut pe George Apostu, atunci când se afla în plină glorie, la Paris.
Sculptează forme mai mult abstracte cu teme acvatice și de multe ori opere mari pentru amplasarea în spațiul public. Lucrările sale pot fi găsite în importante colecții publice și private internaționale.

Napoleon Tiron (n. 1935, Oasele, Galați) a studiat la Institutul de Arte Plastice „Nicolae Grigorescu” din București, specializarea Sculptură, clasa profesorului Boris Caragea. A fost la rândul lui profesor la Catedra de Sculptură a Academiei de Arte Frumoase.
Napoleon Tiron este unul dintre cei mai importanți sculptori ai României. Împreună cu George Apostu și Horia Flămându, deschide o expoziție de grup la sala „Simeza”, în București, 1977.
Distins cu Premiul Uniunii Artiștilor Plastici din România pentru participarea la Tabăra de sculptură de la Măgura-Buzău, 1970 (premiu colectiv), Marele Premiu al Uniunii Artiştilor Plastici din România pentru activitatea artistică (1986); Ordinul Naţional Pentru Merit în grad de Mare Ofiţer (2000).
Susține numeroase expoziții personale şi de grup, atât în țară, cât și în străinătate, și participă la numeroase simpozioane în țară, în Cehia și Germania.

Amancio González Andrés
(n. León, Spania, 1965), sculptor autodidact, deschide prima expoziție personală în anul 1992, la Madrid. Începând cu anul 2002 participă frecvent cu lucrări monumentale în aer liber la simpozioane de sculptură în Spania, Danemarca, Turcia, Croația Mexic, Rusia.
Cu o experiență artistică de trei decenii, a expus lucrări cu preocupări conceptuale asupra unei figuri umane metamorfozate care reflectă formele expresioniste, susținând mai bine de 40 de expoziții personale. Este realizatorul a 27 de busturi în ipsos ale marilor scriitori ai regatului leonez.
Maxim Dumitraș (n. 1958, Sîngeorz-Băi) a studiat la Universitatea de Artă şi Design din Cluj-Napoca. Este membru al Uniunii Artiştilor Plastici din România, membru al Asociaţiei Internaţionale a Artiştilor din Paris, Franţa (A.I.A.P.) și fondatorul Muzeului de Artă Comparată de la Sângeorz-Băi.
Maxim Dumitraş este, rând pe rând, sculptor, pictor, fotograf, cercetător şi curator.
Prima expoziţie personală a lui Maxim Dumitraş se petrece în anul 1976, la Sângeorz-Băi, urmând să expună anual atât în ţară, cât şi în Letonia, Elveţia, Ungaria, Franţa, Germania, Olanda şi Belgia. Printre expozițiile de grup, alături de alte nume mari ale sculpturii autohtone, se numără cele din Bucureşti, Târgu Mureş, Cluj Napoca, Arad, Reşiţa, Baia Mare, Chişinău.
În anul 2017 obține Premiul Naţional pentru Sculptură “Constantin Brâncuşi”.
Începând cu anul 1978, Maxim Dumitraş organizează simpozioanele de la Sângeorz-Băi, la care este atât gazdă, cât şi participant.

spot_img
spot_img
- Advertisement -

Ultimele știri