Răzvan Cuc, ministrul Transporturilor, și Narcis Neaga, directorul general al Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), au vizitat vineri, 15 martie, șantierul variantei ocolitoare a Bacăului, investiție care va fi realizată de UMB Spedition&Tehnostrade. De fapt, șantierele, căci firma de construcții a deschis mai multe fronturi de lucru simultan.

Ministrul Răzvan Cuc și reprezentanții CNAIR au fost întâmpinați la intrarea în Bacău de senatorul Dragoș Benea, liderul județenei PSD și președinte al Consiliului Județean pe vremea când a fost lansat acest proiect, Valentin Ivancea, subprefectul județului, deputații Lucian Șova, ministrul al Transporturilor până de curând, și Ionel Floroiu, fost vicepreședinte al CJ, Cosmin Necula, primarul municipiului Bacău, și, firește, directorul general al societății UMB Spedition, ing. Cornel Bunghiuz.

După ce ministrul Transporturilor a precizat că autostrăzile sunt o prioritate pentru Guvernul PSD și că are încredere în constructorul băcăuan, oficialii au pornit pe traseul principal al centurii Bacăului, prima oprire fiind la intrarea dinspre E 85, la granița cu Nicolae Bălcescu, iar a doua pe teritoriul comunei Letea Veche, la est de CICh.

14 kilometri decopertați și compactați

Utilajele UMB Spedition erau prezente și active. Deși a trecut doar o săptămână de la semnarea ordinului de lucru, pe o lungime de 14 kilometri terenul este deja decopertat, nivelat, compactat. Șoseaua de centură a Bacăului va avea 31 de kilometri, din care 16 construiți la profil de autostradă, și va fi parte a Coridorului de Transport Pan-European IX: Giurgiu – București – Ploiești – Buzău – Bacău – Roman – Iași – Sculeni.

Directorul Cornel Bunghiuz a dat detalii privind proiectul, stadiul acestuia după cele câteva zile de lucru, etapele și termenele de execuție, iar ministrul Răzvan Cuc s-a declarat covins că varianta ocolitoare a Bacăului va fi gata la termen, UMB Spedition fiind o societate serioasă, după cum a constatat la fața locului.

Istoria adevărată a Centurii

La solicitarea ziariștilor din București, senatorul Dragoș Benea a prezentat istoria nefericită a acestei investiții:

„În 2004 a apărut primul studiu de fezabilitate, atunci era ministru domnul Mitrea, apoi până în 2008 se așterne liniștea peste acest proiect, iar în 2008, în campania electorală de la locale, Ludovic Orban vine și inaugurează centura. Presa vremii este martoră. Domnul Orban promitea și centură, și autostradă pentru băcăuani și moldoveni. Din 2008 până în 2013 nu se mai întâmplă nimic, iarăși se așterne liniștea peste acest proiect, în 2013 Ministerul Marilor Proiecte relansează procedura de achiziție, iar în 2015 ministrul Rus semnează contractul cu o firmă din Turcia. Firma respectivă începe lucrările în mai 2016, tot în campania electorală de la locale, se ajunge la un stadiu fizic între 1 și 2 la sută, nici nu mai contează, iar în aprilie 2017 domnul Răzvan Cuc vine în Bacău și reziliază contractul cu firma din Turcia.

În decembrie 2017 sunt începute din nou procedurile de achiziție, în decembrie 2018, ministrul Șova din Bacău semnează contractul de execuție la acest obiectiv, iar astăzi, practic, ministrul Răzvan Cuc își vede într-un fel munca împlinită. Spun asta pentru că, sincer, nu am crezut că rezilierea contractului cu turcii va dura atât de puțin. Putea să fie un proces mult mai lung și mai laborios și să fim și astăzi în instanță. S-a reziliat repede și, iată, suntem la baza primului kilometru de centură și a primului kilometru de autostradă din Moldova. Aceasta este istoria adevărată și incontestabilă a acestui proiect.”

„Acesta e doar începutul”

Delegația formată din oficiali și ziarișiti a străbătut comuna Letea Veche, a ajuns pe Calea Bârladului, apoi a intrat în comuna Săucești.

În Bogdan Vodă, a luat-o la stânga, spre vest, pe un drum de țară, și a ajuns în zona în care va fi construit un viaduct de 450 de metri peste râul Bistrița și canalul de fugă. Această bretea va face joncțiunea cu DN 15 în Hemeiuș.

Ultimul șantier vizitat de ministrul Răzvan Cuc și reprezentanții CNAIR a fost tot în câmp, mai exact în lunca Siretului, la mijlocul distanței dintre Săucești și Calea Bârladului.

„Așa cum am anunțat, iată că astăzi au pornit lucrările pentru primii kilometri ai autostrăzii din Moldova, parte integrantă a Coridorului IX Pan European, un proiect în valoare aproximativ 150 de milioane de euro, lansat în 2017 în timpul guvernării PSD, a declarat Răzvan Cuc. Constructorul este o firmă românească, serioasă, un constructor care tot timpul și-a ținut angajamentele din punct de vedere contractual și calitativ. Nu cred vom avea probleme pe acest lot când vine vorba de termenul de execuție.

Veți vedea că acesta este doar începutul și, așa cum am spus, voi fi mereu prezent pe șantiere și voi monitoriza în permanență lucrările acolo unde știu că au fost probleme legate cu termenele de finalizare și nu voi ezita să iau măsuri dacă nu se vor mobiliza corespunzător. Venind aici am văzut că într-un timp relativ scurt antreprenorul a reușit să decoperteze 14 km de autostradă, are o mobilizare impresionantă, văd foreze, deci dacă se vrea se poate!”

Inspecția s-a terminat puțin după ora 15, exact în intervalul în care unele companii, instituții și asociații se opriseră din lucru în semn de protest față de lipsa autostrăzilor.
Întrebat ce va face, ministrul Transporturilor a declarat: „Noi muncim, nu avem timp să stăm, avem constructori buni și facem ceea ce trebuie, construim prima autostradă din Moldova”, a declarat Răzvan Cuc.

Alte articole