De la Adam şi Eva până la frumoasa poveste „Albă ca zăpada şi cei şapte pitici”, mărul a fost un subiect de discuţie. Şi te întreb acum dragă cititorule: Copilul tău mănâncă fructe? Răspunsul ar trebui să fie unul simplu şi rapid: Da! Mi-ar plăcea să fie aşa.

Fructele, dintotdeauna au fost un adevărat izvor de sănătate. Natura darnică şi iubitoare de oameni ni le-a oferit cu dragă inimă indiferent de vremuri. Cum facem parte din Natură, toate aceste fructe bogate în minerale şi vitamine au fost şi sunt la îndemâna noastră. Să le consumăm zilnic cu plăcere!

Masa de dimineaţă este cea mai importantă masă a zilei. Ea reprezintă „combustibilul” necesar activităţilor diurne, care sunt cele mai intense în prima parte a zilei. Nu trebuie „sărită”, pe cât posibil, niciodată. Ea trebuie să fie o masă consistentă cu un aport de cca. 40% din totalul alimentelor ingerate într-o zi. Pentru proprietăţile lor şi pentru că sunt foarte gustoase, fructele trebuie consumate primele la micul dejun. Sucurile lor, aspectul atrăgător şi savoarea stimulează apetitul. Au un grad de digerabilitate ridicat. Sunt sărace în calorii şi bogate în fibre. Conţin o cantitate mare de apă (80-90%), acizi organici şi aminoacizi. Au fost denumite curăţitori şi purificatori ai sângelui.

Care este combinaţia ideală de alimente pentru masa de dimineaţă?

Obişnuiţi-vă să începeţi ziua cu fructe proaspete lângă care veţi consuma preparate pe bază de cereale integrale precum şi nuci. În categoria nucilor intră şi alunele, migdalele şi seminţele de tot felul (floarea- soarelui, susan, in, cânepă etc.). Vom descoperi că disponibilul de energie nu ni se va epuiza până la masa de prânz, oricât de încărcat ne-ar fi programul dimineţii. Puterea de concentrare va creşte, la fel creativitatea şi îndemânarea.

Fructele sunt surse excelente de vitamine şi minerale, fibre şi antioxidanţi.

Ce fructe recomand?

Toate fructele sunt importante când vine vorba de sănătatea noastră. Nimeni nu întrece pe nimeni. Fiecare îşi are importanţa lui la momentul respectiv. Cele mai recomandate sunt cele de sezon şi dacă se poate de pe meleagurile noastre. La fructe de import ar trebui să recurgem când fructele autohtone nu sunt disponibile, în extrasezon.

Mărul în viziunea mea a fost şi rămâne regele fructelor. Încă din copilărie, acest fruct a fost un izvor de a-mi potoli setea şi pofta de dulce. Mi-aduc aminte cu nostalgie acei ani când mama înfăşura fiecare măr în ziar şi îl punea cu grijă în lădiţă pentru ca iarna să fie mai frumoasă. Mărul era forma de mulţumire atunci când mergeam cu Pluguşorul pe la casele gospodarilor. Nu mai vorbesc de vremurile când făceam practica agricolă, perioadă foarte frumoasă în care m-am format şi maturizat.

Bot de Iepure, Domnesc, Creţesc, Ionatan, Parmen Auriu, Pătul sunt soiuri care aparţin meleagurilor noastre. Acestea ne sunt oferite de natură care, indiferent de schimbările care au avut loc în decursul vremurilor, a rămas darnică cu noi. Mărul conţine fibre, pectină, antioxidanţi, vitamina C, A, flavonoizi, potasiu. Este recomandat în constipaţie şi pentru hidratare. Fructul întreg este mai bun decât sucul obţinut prin stoarcerea lui deoarece, prin prelucrare se pierd fibrele, esenţiale pentru organismul sănătos.

De ce recomand cu insistenţă consumul fructelor de sezon?

Toamna bogată ne oferă: mere, pere, struguri, prune etc. Este păcat să nu consumăm aceste fructe care ajută organismul în mod direct să-şi menţină sănătatea. Este vorba de bioritmul organismului.

Să punem accent pe fructele de sezon şi ulterior să completăm cu celelalte în funcţie de preferinţe. Para este un fruct care ajută digestia prin fibrele pe care le conţine, este bogată în vitamina A, B2, B6, C, calciu, sodiu, potasiu. Strugurii sunt atât de gustoşi şi răcoritori! Ei conţin multe fibre, vitamina C, antioxidanţi pentru sănătatea ochilor, polifenoli pentru prevenirea cancerului şi potasiu. Sunt recomandaţi pentru hidratarea organismului. Să nu uităm de prunele bogate în vitamina C, A, K, potasiu, fibre atât de recomandate în combaterea constipaţiei.

Aceste fructe de sezon sunt o adevărată sursă de energie şi sănătate pentru oricare dintre noi. Întăresc sistemul imunitar, previn diabetul, bolile de inimă, cancerul, obezitatea, alergiile şi au un rol în creştere la copii întărind oasele şi dinţii.

Dar facem suficient încât să ne menţinem în formă?

O masă de dimineaţă servită corect ne va asigura energia necesară pentru 5-6 ore şi nu vom mai aveam nevoie de gustare între mese.

Consumul corect de fructe oferă: întinerire, longevitate, vigoare, energie, vitalitate, organismul se simte mai uşor, devine mai rezistent la boli, se detoxifiază. Într-un cuvânt, consumul de fructe ne oferă SĂNĂTATE. Fructele reglează digestia, au un efect benefic asupra intestinelor şi reglează tranzitul intestinal. Atât prin fibre, cât şi prin acizii pe care îi conţin fructele produc un efect laxativ. Au valoare energetică şi ne ajută în menţinerea greutăţii corporale prin conţinutul lor redus în calorii şi ridicat în apă.

Experienţele din copilărie sunt foarte importante în dezvoltarea personalităţii copiilor. Aceste deprinderi învăţate de mici în familie sau noţiunile învăţate în şcoala elementară ne pot însoţi la o vârstă la care totul reprezintă o sursă de cunoaştere. În general, la cei mai mici, unul din modurile cele mai naturale de a învăţa este imitaţia. În copilărie, părinţii reprezintă un model pentru noi: ne place să-i observăm, să fim cu ei şi să ascultăm tot ce ne povestesc. Este foarte important ca noi părinţii să consumăm fructe astfel încât copilul nostru să renunţe mai uşor la dulciurile procesate industrial şi nu numai ( bomboane, biscuiţi, napolitane, ciocolată, patiserie, prăjituri etc.). Mărul este un fruct care place oricui indiferent de preferinţe şi care poate fi la îndemâna tuturor. Ai grijă să nu treacă măcar o zi fără să consumi fructe proaspete. Limitează folosirea fructelor conservate în sirop şi a sucurilor de fructe sărace în fibre. Învaţă să savurezi fructele proaspete încă de la primele ore. Ziua bună se cunoaşte dimineaţă…

Puterea exemplului face parte din alegerile pe care viaţa ni le oferă.

Iubeşte-ţi copilul, oferindu-i un măr în fiecare zi!

Carmen Barcan, terapeut

Alte articole