Laboratorul Rduino, de la „Vrănceanu”, conceput de doi elevi… inventatori

    În Colegiul Național „Gheorghe Vrănceanu” Bacău funcționează un laborator de informatică, mai atipic, conceput de doi dintre elevii liceului, respectiv Ștefan Măgirescu și Andrei Huțu.

    „Laboratorul RDuino a luat naștere în urma participării mele și a colegului meu, Andrei Huțu, la proiectul Erasmus+ «IT Career Start-Up», în luna iulie 2018. Pe timpul mobilității în Valencia, Spania, îndrumați de tutorele spaniol, am descoperit tehnologia Arduino, care permite oricărui pasionat de informatică și electrotehnică să realizeze proiecte de mecatronică. Dacă, până acum, roboții, sistemele programabile nu își dezvăluiau componentele decât inginerilor, iar tinerii erau doar simpli utilizatori ai acestora, prin tehnologia Arduino căutăm să schimbăm acest aspect, să ne transformăm în cunoscători ai proceselor ce se află în spatele mișcării automatizate a angrenajelor, brațelor robotice etc. Perspectiva de a ne implica în aplicarea practică a acestei tehnologii, având ca finalitate dezvoltarea unor sisteme complexe de mecatronică, este o provocare și o atracție în rândul tinerilor, care, pe măsură ce vor dobândi noi cunoștiințe, vor fi încurajați să continue cercetarea pe termen lung.”
    Ștefan Măgirescu, elev, unul dintre inițiatorii laboratorului



    Odată implementat, proiectul a luat amploare. În luna septembrie a anului trecut, cei doi inițiatori au concurat, din partea Colegiului Național „Gheorghe Vrănceanu”, cu proiectul „Laboratorul Rduino” și au câștigat finanțare în cadrul Programului Științescu – un program de finanțare pentru proiecte educaționale care încurajează pasiunea pentru științe și tehnologie a copiilor și tinerilor cu vârste până în 19 ani, implementat în Bacău de Fundația Comunitară, alături de Romanian-American Foundation și partenerii locali.

    Apoi, s-au pus bazele Clubului de Mecatronică „Laboratorul RDuino”, în cadrul colegiului, unde au fost invitați să participe elevi pasionați din liceu, cu care să se realizeze proiecte de la simplu la complex, îmbinând electronica cu programarea IT, prin intermediul plăcilor de dezvoltare Arduino, respectiv: programarea LED-urilor să clipească la anumite intervale de timp, întreruperea graduală a curentului electric ce alimentează un LED cu un potențiometru, afișarea anumitor mesaje scrise pe telefon pe ecranele LCD atașate plăcilor Arduino, aplicații ale rezistorilor și potențiometrelor într-un circuit electric, sisteme de monitorizare a frecvenței la cursuri, pe baza de cartelă etc.

    Sonerie care înlocuiește elevul de serviciu

    Cea mai recentă reușită a echipei este implementarea unui programator de sonerie în cadrul Colegiului Național „Gheorghe Vrănceanu”, care compensează lipsa existenței elevului de serviciu (serviciu ce a fost scos din școli încă de anul trecut, printr-un ordin al Ministerului Educației), care să sune de pauză.
    Până la sfârșitul proiectului, elevii își propun să realizeze un braț robotic automatizat sau controlabil cu ajutorul smartphone-ului, un robot ce urmărește un anumit traseu marcat și vor putea programa placa Arduino să alarmeze programatorul când o persoană depășește o zonă delimitată de razele IR.
    „Colaborarea cu alte licee sau colegii este imperativă, întrucât suntem într-o constantă căutare de noi membrii ai clubului, care să fie pasionați de programare și de curent electric, care nu au posibilitatea de a realiza circuite electrice complexe pe baza teoriei predate la clasă, fie din cauza indisponibilității materialelor necesare, fie din teama mânuirii pistolului de lipit circuite la temperaturi de sute de grade Celsius. Nu refuzăm nici ajutorul unor specialiști din firmele de profil din Bacău, pe care îi rugăm să ne contacteze și să ne ofere o parte din vasta lor experiență”, a conchis elevul „vrăncean”.
    Pasionații de informatică pot accesa pagina de Facebook „Laboratorul RDuino”, respectiv site-ul www.labrduino.cnvranceanu.ro.

    CASETA

    Proiectul are în vedere atât utilizarea, cât și învățarea, consolidarea cunoștințelor din domeniul informaticii (robotică, mecatronică, cibernetică), al fizicii (curent electric) si, nu în ultimul rând, al geometriei spațiale. În cadrul întâlnirilor săptămânale, elevii vor realiza module robotizate pe bază de senzori, cu care vor prelua, prelucra și folosi informații din mediul exterior și vor programa placa de dezvoltare astfel încât să răspundă într-un mod eficient și corespunzător la acești stimuli. La dispoziția lor stă placa de dezvoltare Arduino, care în conjuncție cu motoare de curent continuu, componente de rețea electrică (rezistori, tranzistori, condensatori, diode, led-uri) și „shield-uri” compatibile cu placa, vor contribui la materializarea unor mini-radare, sisteme de securizare ale proprietăților private (detector cu raze cu ultra-roșu, alarme, detector unde sonore, detector flacară), brațe robotice automatizate. Proiectul se adresează elevilor de la „Vrănceanu”, din clasele de liceu, profil real, dar și profesorilor de informatică, fizică și matematică.

    Abonați-vă la canalul Telegram Deșteptarea pentru a primi știri necenzurate de "standardele comunității"