19 mai 2024

La recalcularea pensiilor, vor fi luate în considerare toate veniturile pentru care s-a plătit contribuție

HomeActualitateLa recalcularea pensiilor, vor fi luate în considerare toate veniturile pentru care s-a plătit contribuție

La recalcularea pensiilor, vor fi luate în considerare toate veniturile pentru care s-a plătit contribuție

-interviu cu Simona Nicoleta Tabacaru, directorul executiv al Casei Județene de Pensii Bacău

-Pentru început, vă rog să ne spuneți în ce stadiu se află evaluarea dosarelor, acțiune care precede recalcularea pensiilor din sistemul public?

-În evidențele instituției noastre sunt, în prezent, 140.000 de dosare de pensionare. Până la această dată a fost procesată cea mai mare parte din dosarele eligibile pentru a fi evaluate în vederea recalculării. Procesul de evaluare a presupus preluarea în etape a datelor din dosarele de pensionare, pornind de la cele actuale și urmând a se finaliza cu cele din fostul sistem de asigurări sociale ale agricultorilor, dosare care, la nivel național, se află doar în format letric (pe hârtie-n.n.).



-Prezentați mai în detaliu ce înseamnă această evaluare…

– Evaluarea se derulează de către Casa Națională de Pensii Publice, prin casele teritoriale, în baza dispozițiilor articolului 157, alineatul 2, din Legea 127/2019 privind sistemul public de pensii și a Ordinului 487/2021. Procedura constă, mai întâi, din identificarea stagiilor de cotizare contributive, a stagiilor de cotizare asimilate (perioada de studii, armată etc.-n.n.) și a stagiilor de cotizare necontributive valorificate la stabilirea drepturilor de pensie cuvenite sau aflate în plată la 31.08.2023. Totodată, aceste stagii vor fi evidențiate într-o bază de date complexă, care va fi completată cu veniturile lunare brute sau nete, realizate de către fiecare pensionar anterior datei de 1 aprilie 2001, care nu au fost valorificate. Referindu-ne la veniturile care vor fi luate în calcul la stabilirea punctajelor lunare, Legea 127/2019, prorogată până la 1 septembrie 2023, lărgește plaja lor, astfel că vor fi luate în considerare și acordul global, premiile și sporurile cu caracter nepermanent, precum și orele suplimentare, pentru care s-a datorat și plătit contribuția de asigurări sociale.

În urma evaluării, ce probleme au fost constatate?

-Necesitatea evaluării dosarelor de pensionare a rezultat din nevoia de a aduce pe o platformă informatică unică toate datele referitoare la categoriile de pensie pe care beneficiarii sistemului public le au și care au fost stabilite în baza unor acte normative anterioare datei de 1 aprilie 2011, utilizând programe informatice care nu mai corespund cerințelor actuale. Preluarea datelor a fost realizată cu sprijinul Casei Naționale de Pensii Publice care a furnizat aplicațiile informatice, precum și suportul tehnic, instituția noastră ținând în mod permanent legătura cu forul central, pentru a soluționa, în mod eficient, diversele deficiențe apărute pe parcursul derulării acestui proces.

-Evaluarea și recalcularea pensiilor are ca finalitate punerea sistemului public pe principii corecte, echitabile. În acest conext, precizați ce sesizează, cu precădere, pensionarii care se înscriu la audiență ori cei care depun reclamații scrise?

-Sunt multe aspecte referitoare la inechitățile create de-a lungul timpului de diverse acte normative care au modificat în repetate rânduri legislația în domeniul pensiilor, la felul cum se stabilește punctajul mediu anual, la modalitatea de acordare a diverselor ajutoare financiare din anul 2022 și la alte lucruri. Problemele pe care ni le transmit pensionarii băcăuani nu sunt diferite de cele ale celorlalți din țară. La audiențe noi le explicăm actele normative și modalitățile de aplicare a acestora, raportat la fiecare caz în parte.

În anii anteriori, nu au lipsit nici sesizările la adresa unor pensionari de invaliditate. Acum sunt mai multe, mai puține? Care sunt datele statistice referitoare la pensionările de invaliditate?

-Comparând datele din octombrie 2021 cu cele din aceeași lună a anului în care ne aflăm, putem spune că numărul pensionarilor de invaliditate s-a diminuat sensibil, respectiv de la 10.393 la 10.054. Acest lucru s-a datorat, în parte, trecerii la pensia pentru limită de vârstă. Anul acesta numărul depensionărilor a scăzut de la 13 la 9, în timp ce numărul schimbărilor de grad de invaliditate a crescut de la 220 la 227. Cât privește sesizările la adresa unor pensionari de invaliditate, numărul nu este semnificativ. Au fost înregistrate până acum 13 și s-au referit la faptul că anumite persoane, deși beneficiau de pensie de invaliditate, desfășurau și o serie de activități profesionale. În cazul în care persoanele reclamate au putut fi identificate în baza noastră de date, dosarele lor medicale i-au fost înaintate spre analiză Institutului Național de Expertiză Medicală și Recuperare a Capacității de Muncă.

-Atribuțiile Casei de Pensii sunt numeroase și deosebit de complexe. Instituția dispune în momentul de față de personalul necesar rezolvării tuturor sarcinilor?

– Instituția noastră își desfășoară activitatea cu organigrama stabilită și aprobată de către Casa Națională de Pensii Publice, având un număr de 87 de posturi în toate compartimentele. Precizăm că, în baza OUG nr.80/2022, respectând constrângerile bugetare, angajările în instituțiile publice au fost suspendate anul acesta, astfel că suntem puși în situația de a ne desfășura activitatea cu personalul existent. Pentru zona de stabiliri pensii, relații internaționale și cea de plăți prestații lucrăm cu un număr de 36 persoane, acoperind atât partea de stabilire a drepturilor de pensie națională și comunitară, de recalculare și alte tipuri de operațiuni efectuate din oficiu cât și cea referitoare la plata drepturilor de pensie, a ajutoarelor de deces, la popriri etc. Luând în considerare deficitul de personal de la nivelul caselor teritoriale de pensii, raportat la numărul de pensionari aflați în evidența acestora și la complexitatea documentației în funcție de care se stabilesc drepturile de pensie, cu consecințe în derularea procesului de evaluare a dosarelor, în vederea recalculării pensiilor potrivit Legii 127/2019, totuși a fost angajat personal suplimentar care să realizeze preluarea documentațiilor de pensie. Personalul angrenat exclusiv în operațiunile de evaluare a dosarelor de pensionare beneficiază de sprijinul colegilor de pe zona de stabiliri drepturi de pensie, în ceea ce privește legislația aplicabilă și utilizarea programelor informatice.

-Aminteați de faptul că instituția pe care o conduceți se ocupă și de pensiile comunitare. De-a lungul anilor, persoanele care au solicitat acest tip de pensie au așteptat perioade lungi până au obținut documentele necesare din țara în care au lucrat. Situația s-a îmbunătățit din acest punct de vedere?

-Începând cu data de 1 mai 2010, în acest domeniu, se aplică noile regulamente europene, Regulamentul (CE) nr.883/2004 privind coordonarea sistemelor de securitate socială și Regulamentul (CE) nr.987/2009 de stabilire a procedurii de punere în aplicare a Regulamentului (CE) 883/2004, care prevăd că schimburile de informații, accesarea și prelucrarea de date între instituțiile competente din statele membre ale Uniunii Europene, din Spațiul Economic European, precum și din Elveția să se efectueze pe cale electronică în cadrul sistemului EESSI (Electronic Exchange of Social Security Information). Până acum, aceste schimburi de informații s-au desfășurat pe baza formularelor europene de legătură de tip ”E”, care au fost concepute să circule numai în format de hârtie, fapt care a condus la prelungirea timpului de soluționare a dosarelor de pensie comunitară, situația fiind la nivel național. De aceea, Direcția Relații Internaționale de la nivelul Casei Naționale de Pensii s-a implicat activ și a stabilit o serie de contacte periodice cu factorii decidenți ai statelor membre UE, unde se înregistrau întârzieri în primirea răspunsurilor de confirmări de stagii de cotizare, fiind soluționate punctual cererile aflate de multă vreme în așteptare. Sistemul EESSI este o infrastructură comunitară din domeniul tehnologiei informației și al comunicațiilor care constă, în principal, din dezvoltarea unui sistem informatic ce conectează administrațiile statelor membre responsabile de securitatea socială, în vederea trecerii de la schimburile de informații pe suport de hârtie, la schimburile electronice de date. În acest sens, începând cu luna septembrie a anului în curs, Casa Națională a creat o aplicație care să asigure comunicarea cu aplicația RINA și soluționarea cazurilor de pensie comunitară care vor fi transmise în cadrul EESSI. Acest modul informativ va permite realizarea conversiei perioadelor de asigurare și totalizarea lor, precum și calculul pensiei conform principiului pro-rata temporis. Datorită schimbului electronic între statele membre UE și SEE, timpul pentru instrumentarea unui dosar va fi redus în mod semnificativ, acesta constituind un mare avantaj în colaborarea cu beneficiarii serviciilor caselor teritoriale de pensii. Instituția noastră vine în ajutorul beneficiarilor, prin reveniri asupra informațiilor solicitate de la instituțiile omoloage. Anul acesta, instituția noastră a înregistrat un număr de 1.440 solicitări de acordare a drepturilor de pensie comunitară.

-Mulțumesc!

 

Alte titluri
Alte titluri

Șomajul în județ: municipiul Bacău, în top

Rata șomajului în județul Bacău arată diferențe semnificative între...

Bacău: Concursul Național de Proiecte de Mediu

Pe data de 16 mai 2024, Liceul Tehnologic Dumitru...

Spitalul Buhuși așteaptă deblocarea posturilor pentru a angaja medici

Spitalul „Prof. Dr. Eduard Apetrei” din Buhuși așteaptă aprobarea...

O zi memorabilă la muzeu cu ocazia Zilei Internaționale a Muzeelor

Beneficiarii Centrului de Zi Tamași au sărbătorit Ziua Internațională...

Ultimele știri