26 aprilie 2024
ActualitateÎnvățământul profesional, în cădere liberă

Mai sunt locuri în școli pentru a te specializa într-o meserie!

Învățământul profesional, în cădere liberă

* școlile profesionale nu mai sunt căutate de elevii care ar avea, astfel, o șansă să învețe o meserie * dacă acum trei-patru ani, de când s-a reînființat școala profesională în învățământul românesc, vorbeam de o adresabilitate crescută pe această rută, acum tendințele sunt în scădere

La nivel național sunt, în prezent, aproape 19.000 de locuri libere în învățământul profesional de stat. În Bacău, pe această rută, au rămas neocupate peste 630 de locuri, din cele aproximativ 1.500 câte au fost alocate în acest an școlar. Multe unități școlare vor fi nevoite să se reprofileze, să lucreze cu clase sub normativ sau să reducă, pe viitor, aceste oferte educaționale. Pentru a supraviețui, colegiile tehnice și-au adaptat cursurile după cerințele de pe piața muncii și califică elevi încă de pe băncile școlii. Multe organizează practică în unitatea școlară, dar și în firmele cu care încheie contracte.

200 de lei



* elevii care urmează învățământul profesional primesc și o bursă lunară de 200 lei, pe toată durata școlii, adică timp de trei ani. Unora dintre ei li se acordă și tichete de masă, în valoare de 120 de lei, chiar de la firma la care fac practică.

Calificări în diferite meserii

Școala profesională de trei ani s-a reînființat în sistemul educațional românesc în 2014. Aceasta este organizată după clasa a VIII-a, ca parte a învățământului secundar superior. În Bacău, funcționează această formă de învățământ în Colegiul Tehnic „Anghel Saligny”, Colegiul Tehnic „Dumitru Mangeron”, CTC „N.V.Karpen”, Colegiul Economic „Ion Ghica”, Colegiul „Gr. Antipa” și Liceul Tehnologic „Petru Rareș”. În funcție de specificul fiecărei unități școlare, formarea profesională a elevilor este în domenii diferite, precum mecanică, fabricarea produselor din lemn, construcții și instalații, turism și alimentație, electronică automatizări, electric etc. În județ, astfel de clase sunt în Moinești, Onești, Tg. Ocna, Podu Turcului, Sascut, Răchitoasa, Parincea, Comănești și Dărmănești.

Absolvenții învățământului profesional cu durata de 3 ani care promovează examenul primesc certificat de calificare profesională și suplimentul descriptiv al certificatului, conform Europass. După ce termină acest tip de învățământ pot continua studiile, la forma învățământului de zi, cu înscriere în clasa a XI-a, iar după încă un an, pot da și examenul de bacalaureat.

CALENDAR

În aceste zile, elevii care au terminat clasa a VIII-a și vor să învețe o meserie se pot înscrie în învățământul profesional, în cea de a doua etapă, pe numărul de locuri rămase libere după prima etapă, care a avut loc în luna iunie. Aceasta a început de vineri, 31 august, iar astăzi, 5 septembrie, are loc înscrierea la unitățile de învățământ profesional care nu organizează examen de admitere (dacă sunt mai mulți candidați pe loc). Speranțele că se vor ocupa toate locurile sunt minime.

„Încă mai sunt înscrieri la noi. Suntem deschiși, avem calificări în meserii căutate. La mecanic auto, de exemplu, sunt deja 37 de elevi înscriși în prima etapă, deci două clase, acum mai avem încă 34 de locuri. Oferta noastră include și o școală de șoferi, cu 2 mașini noi, prin care cursanții au posibilitatea de a obține carnet de conducere gratuit. Am făcut și campanii de prezentare în școli, atât în mediul urban, cât și în urban. E adevărat că avem mai puțini înscriși decât în anii anteriori și că tendința este în scădere, dar asta și pentru că scade populația școlară, de la an la an.”

Prof. Ioan Stan, directorul Liceului Tehnologic „Petru Rareș” Bacău

„Noi venim în întâmpinarea elevilor cu mai multe oferte: cămin propriu, cantină, atelier de mecanică auto, atelier autotronic, laboratoare de panificație și pentru calificările în industria alimentară. În plus, elevii pot face practică și prin firmele de exercițiu pe care le-am creat la nivel de colegiu, adică acele firme virtuale prin care ei se familiarizează cu piaţa muncii, cu dinamica mediului intern și extern în care acționează firmele reale, învață anumite concepte economice și cum noțiunile teoretice de la clasă pot fi puse în practică.”
Prof. Iulia Corlade, directorul Colegiului Tehnic „Dumitru Mangeron” Bacău

spot_img
spot_img
- Advertisement -

Ultimele știri