Ludovic Orban, fost ministru al Transporturilor, a „umflat” de aproape 4 ori pretul variantei ocolitoare a Bacaului

Banca Mondiala nu a mai finantat soseaua de centura a municipiului Bacau pentru ca in doar 1 an, 2007-2008, costul proiectului raportat de ministerul Transporturilor a fost umflat „de aproximativ 3,5 ori”. Ludovic Orban (PNL), ministru de resort in perioada amintita, a recunoscut pentru cotidianul Desteptarea ca pretul variantei ocolitoare a Bacaului s-a marit in urma unei reevaluari a proiectului realizata de compartimentele de specialitate din minister. Orban a catalogat cresterea costurilor drept „fireasca”. In 2008, fostul ministru al Transporturilor a facut campanie electorala cot la cot cu Romeo Stavarache declarând, in multiplele vizite de „lucru” efectuate in Bacau, ca soseaua de centura este gata de a fi construita.

Soseaua de centura a municipiului Bacau nu a mai fost construita pentru ca pretul intregului proiect s-a marit de aproape 4 ori intr-un singur an. Potrivit unui raspuns oficial remis cotidianului Desteptarea de Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din România (CNADR), intre 2007 si 2008 proiectul a fost reevaluat la cererea Bancii Mondiale, finantatorul acestuia. Actualizarea documentatiei tehnico-economice ceruta de finantator a fost realizata in 9 luni (iulie 2007 – aprilie 2008). In urma reevaluarii documentatiei si indicatorilor tehnici CNADR a constatat cresterea tuturor valorilor proiectului de aproximativ 3,5 ori, situatie in care Compania a solicitat Bancii Mondiale suplimentarea imprumutului, astfel incât noile valori ale investitiei sa fie acoperite. Banca Mondiala a refuzat suplimentarea, impunând CNADR gasirea altor solutii pentru completarea necesarului de finantare. Linia de creditare deschisa in 2004 a fost inchisa pe 31 decembrie 2009, fara ca partea româna sa „traga” vreun dolar din sumele convenite initial. Astfel, proiectul centurii Bacaului a ramas in aer.

„Era si firesc sa creasca valoarea proiectului”

Ludovic Orban, fost ministru al Transporturilor in perioada 2007 – 2008, a recunoscut ca valoarea centurii Bacaului a crescut, insa – a afirmat Orban – in mod firesc. „A crescut valoarea proiectului cum era si firesc fata de anul de gratie 2004. Banca Mondiala ne-a spus ca are doar suma initiala si pe final de mandat am negociat sa nu se mai finanteze toate centurile din proiectul initial, ci doar Bacau si Brasov. Reprezentantii de la Banca Mondiala au agreat ideea”, a spus Orban. Ulterior, fostul sef de la Transporturi si-a nuantat declaratiile blamând Studiul de fezabilitate care a stat la baza proiectului si pe care Orban l-a catalogat ca fiind „de mântuiala”.
„Si daca Banca Mondiala s-a retras din proiect, ce? Trebuia finantata centura din bugetul de stat. Traficul afecteaza grav Bacaul”, a spus Orban. Acesta a mai declarat ca ordinul privind inceperea constructiei soselei de centura nu a fost dat niciodata si ca blocarea proiectului ar avea o pronuntata tenta politica. „Daca s-ar fi inceput constructia se dadea ordinul de incepere a lucrarilor. Acest ordin nu s-a dat”, a declarat fostul ministru. El nu a putut sa explice modul in care in doar 3 ani proiectul soselei de centura a ajuns sa coste de aproape 4 ori mai mult.

Stagnare pe motiv de incompetenta

Dragos Benea, presedintele Consiliului Judetean Bacau, a declarat pentru cotidianul Desteptarea ca despre soseaua de centura s-a tot vorbit fara sa se faca nimic concret. Benea a acuzat incompetenta de la Transporturi, apreciind ca vina apartine tuturor ministrilor care s-au succedat intre 2004 si 2009 la sefia ministerului. „E clar ca a stagnat datorita incompetentei de la Ministerul Transporturilor. Din 2004, pe studiul de fezabilitate lasat de Sechelariu Sergiu nu au reusit sa faca licitatie. Toti ministrii sunt vinovati, in frunte cu Dobre, Berceanu si Orban. De regula in astfel de proiecte principala problema o reprezinta finantarea. Sechelariu a prins-o pe lista scurta, speculând functia de secretar de stat pe care o detinea in minister. Dar timp de 5 ani cei care au urmat n-au fost in stare sa faca licitatie. E frustrant sa vezi ca ai rezolvat problema finantarii, dar din cauza incompetentei din minister banii au fost pierduti”, a declarat Benea.

Repusa pe tapet in 2011

Tema centurii Bacaului ar putea reveni in prim-plan odata cu votarea bugetului de stat pe 2011. Gabriel Berca, fost prefect al Bacaului in perioada in care ministrul Orban decreta ca centura e la un pas de a fi construita, a declarat pentru cotidianul Desteptarea ca varianta ocolitoare va aparea pe lista de investitii a Guvernului pentru anul viitor. „Nu am stiut ca pretul centurii a crescut de 3-4 ori in mandatul lui Orban. Am avut o discutie cu actualul ministru, Anca Boagiu, care a promis ca centura Bacaului va face parte din planul de investitii pe 2011. Nu stiu daca finantarea va fi din bugetul de stat sau de la Uniunea Europeana, dar proiectul va fi pe lista de investitii”, a promis Berca. El a mai spus ca toti parlamentarii PD-L din regiunea Moldovei au facut lobby pentru deblocarea proiectului variantei ocolitoare a Bacaului, in conditiile in care traficul catre nordul regiunii trece prin municipiul de pe Bistrita.

„Orban se pricepe sa cânte la chitara”

Sergiu Sechelariu, fost senator de Bacau din partea PSD si secretar de stat in Ministerul Lucrarilor Publice, Transportului si Locuintei in Guvernul Nastase, a declarat pentru cotidianul Desteptarea ca proiectul centurii ocolitoare a municipiului a fost predat la cheie administratiei Stavarache si ca timp de 5 ani factorii politici au dovedit ca nu sunt in stare sa-l puna in opera. Sechelariu a declarat ca Studiul de fezabilitate privind varianta ocolitoare a Bacaului nu avea erori. „Din pacate, domnul Orban arata ca nu se pricepe la constructii asa cum se pricepe sa cânte la chitara. Studiul de fezabilitate lasat de mine nu a fost facut de mântuiala. Dovada ca in campania electorala din 2008, Orban a venit in Bacau cu acelasi plan al centurii pe care noi l-am prezentat primarilor inca din 2004. Problema e ca in 5 ani, factorii politici locali si centrali nu au reusit sa implementeze acest proiect. O spun fara falsa modestie, daca as fi ramas secretar de stat Bacaul avea azi centura ocolitoare. Indiferent din ce partid au facut parte, politicienii care au condus Bacaul dupa 2004 n-au fost in stare sau pur si simplu n-au vrut sa vada finalizat acest proiect”, a declarat Sechelariu.

Trafic infernal

In 2004 centura municipiului Bacau, impreuna cu variantele ocolitoare ale altor 4 orase din tara au facut parte dintr-un program de investitii in infrastructura finantat de Banca Mondiala. Timp de 5 ani guvernantii nu au reusit sa traga vreun dolar din creditul deschis la Banca Mondiala. Linia de creditare a fost inchisa pe 31 decembrie 2009 fara ca banii sa fie folositi. Potrivit statisticilor, peste 60 la suta din masinile inmatriculate in judetul Bacau circula pe strazile municipiului de resedinta. Rulajul de tranzit se ridica la 15.000 de vehicule, in cea mai mare parte a lor camioane.
Lucian Bogdanel



PUBLICITATE