24 aprilie 2024
ActualitateInter Print, tipografia lui Lucian Ciubotariu, MESAGERUL minciunilor administratiei Stavarache

Inter Print, tipografia lui Lucian Ciubotariu, MESAGERUL minciunilor administratiei Stavarache

Publicatia „Mesagerul”, editata din banii bacauanilor de Consiliul Local (CL) si Primarie, este tiparita de o societate – client politic al administratiei locale. Inter Print, firma controlata prin interpusi de consilierul local Lucian Ciubotariu (PNL) este titularul unui contract de tiparire a „Mesagerului” inca din luna mai a anului trecut. Potrivit contractului, publicatia CL are un tiraj de 600.000 de exemplare pe an, adica 50.000 pe luna. Tiparirea „Mesagerului” ii costa pe contribuabilii bacauani aproape 150.000 de RON, fara TVA. De o buna bucata de timp, materialele prezentate in paginile „Mesagerului” au un pronuntat continut propagandistic, elogiind in nestire „maretele realizari” ale administratiei Stavarache.

„Mesagerul”, publicatia pe care bacauanii o gasesc luna de luna pe presul de la intrarea in apartamente, este tiparita – contra sumei de 148.800 RON fara TVA – de societatea Inter Print, controlata prin interpusi de alesul local Lucian Ciubotariu (PNL). Firma este titulara unui contract de prestare servicii incheiat inca din luna mai a anului trecut si care prevede tiparirea a 600.000 de exemplare din „Mesagerul” pe an. Tirajul lunar al publicatiei este, deci, de 50.000 de exemplare. Cu tot cu TVA, valoarea contractului incredintat de municipalitate societatii Inter Print se ridica la aproximativ 178.000 RON (1,78 miliarde lei vechi). Criteriul de atribuire a contractului a fost „pretul cel mai scazut”.
Societate agreata de Primarie

Societatea controlata din umbra de Ciubotariu nu este insa la prima isprava de acest fel. Contractele incredintate in ultima jumatate de an de Primarie atesta ca firma penelistului este preferata edililor cand vine vorba despre… tiparituri si imprimari. Astfel, pe 27 octombrie 2010, Inter Print s-a ales cu un contract vizand tiparirea de felicitari pentru Craciun semnate de primarul Stavarache. La acea data, societatea a tiparit 60.000 de felicitari la pretul de 1,06 RON pe bucata. Valoarea totala a contractului s-a cifrat la peste 63.000 RON, adica 630 milioane lei vechi. Incredintarea contractului s-a facut prin „cumparare directa”, edilii preferand sa nu mai faca cerere de oferta sau licitatie. La mijlocul lunii aprilie, Primaria a pus pe tava un alt contract societatii Inter Print. Tiparirea a 60.000 de felicitari pascale, semnate de edilul sef Romeo Stavarache. Costul serviciului a fost de 60.000 RON, fiecare felicitare tiparita de Inter Print cu mesajul primarului costand 1 RON. Contractul a fost atribuit prin cumparare directa, dupa modelul brevetat la Craciunul de anul trecut. In total, in numai 4 luni, firma controlata de Ciubotariu s-a ales cu contracte de peste 120.000 RON (1,2 miliarde lei vechi) din partea Primariei. Si asta doar pentru tiparituri.



Organ de propaganda

In ultimii ani, scopul existentei „Mesagerului” a fost denaturat de administratia locala care a transformat publicatia intr-un organ de propaganda politica, edilii demonstrand ca nu au nicio temere in a-si subordona un ziar a carui aparitie este finantata din banii contribuabililor. Initial, „Mesagerul” s-a vrut a fi o publicatie din paginile careia bacauanii puteau afla cum merg treburile administrative din orasul in care platesc taxe si impozite. Treptat, „Mesagerul” a devenit un instrument de propaganda politica in mainile actualului edil sef, dar decontat din fonduri publice. De-a lungul timpului, de editarea, tiparirea si distributia publicatiei "Mesagerul" s-au ocupat mai multe societati detinute de persoane aflate in anturajul primarului Stavarache. Conform unui tabel privind achizitiile publice din 2007 – publicat pe situl internet al Primariei – tiparirea ziarului a fost increditata firmei Alimcop SRL, in timp ce de distributie s-a ocupat firma Clariant. Societatea apartine fostului consilier local Mihai Sustac (PNL), om de casa al lui Stavarache. Numai in 2007 Clariant a primit de la municipalitate 500 de milioane lei vechi pentru distribuirea publicatiei. Conform bilantului, firma lui Sustac a iesit pe zero in 2008. In 2007, Clariant a realizat un profit frumusel: peste 900 de milioane lei vechi. An in care a primit si "ciubucul" de la municipalitate.

Conac pentru „tipografi”

Tipografia lui Ciubotariu detine un conac impozant in buricul targului. Este vorba despre imobilul situat pe strada Razboieni, la numarul 28. Conacul a fost cumparat in 2002 de sotii Lucian si Gabriela Ciubotariu de la o persoana fizica. Conform Cartii funciare nr. 15877, cladirea a fost vanduta de sotii Ciubotariu catre tipografia Inter Print pe 11 noiembrie 2008, contra sumei de 467.000 de euro. Paradoxal, in declaratia de avere a consilierului local Lucian Ciubotariu instrainarea imobilului figureaza cu suma de doar 175.000 euro in conditiile in care datele din Cartea funciara nr. 15877 evidentiaza o alta valoare a conacului, mai mare cu aproape 300.000 de euro. Conform aceleiasi Carti funciare, imobilul a fost ipotecat in aceeasi zi – 11 noiembrie 2008 – catre agentia Bacau a bancii Italo-Romena SpA. Dreptul de ipoteca a fost inscris de banca pentru suma de 350.000 de euro, in contul unui credit contractat de Inter Print, proprietarul imobilului. Vanzarea conacului de la sotii Ciubotariu catre Inter Print capata accente de pomina daca tinem cont de faptul ca sotia lui consilierului penelist, Gabriela, este director general al tipografiei, iar fratele acesteia – Cornel Busuioc – este tipograf de meserie in firma amintita.

Contractele publice, jumatate din cifra de afaceri

Situatia economica a tipografiei liberale nu este tocmai roza. In evidentele Registrului Comertului, Inter Print apare cu o cifra de afaceri pe 2009 de doar 712.000 RON (7,1 miliarde lei vechi). Cifra de afaceri a societatii este in continua scadere, dupa un maxim atins in anul electoral 2008 (1,49 milioane RON). Practic, daca luam ca referinta situatia financiara din 2009, rezulta ca tipografia supravietuieste multumita contractelor publice pe care le are cu municipalitatea. Tiparirea felicitarilor de Craciun si Paste a adus in conturile firmei peste 120.000 RON, in timp ce tiparirea „Mesagerului” a rotunjit conturile Inter Print cu aproape 150.000 RON. In total peste 270.000 RON (2,7 miliarde lei vechi). La aceasta se adauga achizitiile de maturi facute de Primaria Bacau care numai in acest an a cumparat de la Inter Print peste 23.000 de maturi in valoare totala de peste 40.000 RON (400 de milioane lei vechi). Contractele de tiparire si achizitie maturi echivaleaza in termeni bruti, cu aproape jumatate din cifra de afaceri inregistrata in 2009 de firma controlata din umbra de Ciubotariu. Fara contractele publice, dar cu povara unui credit de sute de mii de euro, tipografia de partid s-ar prabusi financiar. Ajutorul oferit de municipalitate, care a pompat in Inter Print peste 3,1 miliarde lei vechi prin intermediul unor cumparari directe cu dedicatie, este vital pentru supravietuirea tipografiei.

4 miliarde pentru o firma de chioscuri

Oficiosul asteapta o noua halca de la bugetul local
Jongleriile cu fonduri publice pompate in presa de casa nu reprezinta o noutate pentru administratia Stavarache. Ba, dimpotriva. Modul discretionar in care municipalitatea a directionat bani catre presa aservita intereselor ei atesta ca actualii edili au devenit experti in „activitati” editoriale.
Pe 26 aprilie 2010, Primaria a incheiat un contract de prestare servicii de publicitate cu o firma de chioscuri: Duoco SRL. Valoarea contractului se ridica la 318.993 RON fara TVA, valabilitatea sa fiind de 12 luni. Societatea este detinuta de Cristian Done, director economic in cadrul firmei SSC Invest SRL, editorul oficiosului lui Stavarache – Ziarul de Bacau.
Pentru ca lucratura sa fie completa, trebuie amintit ca firma editoare, SSC Invest SRL, este detinuta de varul primarului Stavarache, Liviu Cenusa, un marunt comerciant sucevean venit in Bacau pe fondul succesului politic inregistrat de rubedenia de la Primarie. La cererea de oferta facuta, municipalitatea a primit o singura oferta, inaintata de firma de chioscuri Duoco SRL. Potrivit reprezentantilor Primariei, aceasta a reusit sa faca dovada ca are relatii contractuale cu mai multe institutii media, atat din zona presei tiparite, cat si din cea a celei audio-vizuale. Contractul a expirat la sfarsitul lunii trecute.

Contract cu „dedicatie”
Dupa expirarea contractului cu Duoco SRL, pe 28 aprilie 2011, Primaria a publicat un anunt de intentie privind achizitia de noi servicii de publicitate. De aceasta data, suma pusa in joc de edili este mult mai mare decat cea de anul trecut. Daca in 2010 Primaria a scos la mezat un contract estimat la 340.000 RON si ulterior adjudecat pentru aproape 320.000 RON de Duoco SRL, pentru 2011 edilii au marit potul la 450.000 RON (4,5 miliarde lei vechi). Specificatiile din invitatia de participare lansata pe siturile de achizitii publice precizeaza drept criteriu de atribuire pretul cel mai scazut. De asemenea, obiectivele prevazute in noul contract – asa cum reies ele din invitatia de participare – sunt aceleasi cu cele din 2010, achizitia de publicitate din 2011 parand o reeditare a simulacrului de anul trecut. Ofertele pentru achizitia de servicii de publicitate trebuie depuse pana cel tarziu pe 16 aprilie, data la care acestea vor fi deschise si evaluate.

Pe placul chioscarilor

Potrivit cerintelor afisate pe situl de licitatii publice „e-Licitatie”, criteriile de atribuire a contractului sunt realizate dupa calapodul tandemului Duoco SRL – SSC Invest SRL (editorul Ziarului de Bacau). Astfel, firma care va castiga contractul de publicitate trebuie sa prezinte un contract cu un cotidian central pentru minim 5 aparitii saptamanale intr-un tiraj de 30.000 de exemplare, auditat BRAT in ultimii 3 ani. Pentru publicitate in presa locala, aceeasi firma trebuie sa faca dovada unei relatii contractuale cu un cotidian local auditat BRAT in ultimii 3 ani si care are un tiraj de minim 1000 de exemplare.
Lucian Bogdanel

spot_img
spot_img
- Advertisement -

Ultimele știri