Inginerii Registrului Auto Român pot face deplasări la sate pentru efectuarea inspecțiilor tehnice la tractoarele folosite în agricultură. Condiția este ca proprietarii, împreună cu autoritățile locale, să facă o solicitare, în scris, către RAR. Până acum, aceste cereri au venit doar din partea a trei comune.

În mod normal, tractoarele folosite la lucrările agricole nu au nevoie de înmatriculare, cu condiția ca acestea să nu circule pe un drum public. Practic, este aproape imposibil ca un tractor să ajungă din curtea gospodarului la tarlaua din câmp fără a merge pe un drum public. În aceste condiții, proprietarii de tractoare au nevoie de înregistrare la primărie sau înmatriculare în circulație. Partea proastă este că mulți dintre fermieri au ajuns să fie amendați de poliție. Sancțiunile au fost date inclusiv proprietarilor de tractoare care, din diferite motive, nu aveau ITP-ul valabil la vehiculele cu care circulau. Problemele s-au acutizat în urma apariției unei norme, emise pe la începutul anului, de Ministerul de Interne, prin care se interzicea primăriilor eliberarea de numere pentru tractoare și utilaje agricole, dacă acestea nu au, printre altele, Inspecția Tehnică Periodică (ITP).

Doar trei solicitări, în tot județul

Prin urmare, singura variantă rămânea deplasarea cu tractoarele și utilajele agricole la municipiul Bacău, unde se află sediul reprezentanței Registrului Auto Român. Numai că, deja, instituția era aglomerată cu miile de autovehicule aduse spre a fi înmatriculate sau pentru a li se efectua anumite verificări obligatorii. În aceste condiții, la cererea primăriilor, reprezentanții RAR au decis să trimită în teritoriu echipe de ingineri care, cu ajutorul unității mobile, să le facă pe loc ITP-ul.

„Noi ne deplasăm în comune pentru a face aceste verificări, în vederea eliberării documentelor necesare deplasării tractoarelor, dar numai la solicitările autorităților. În felul acesta, degrevăm activitatea Registrului care și așa este extrem de solicitat. Dispunem de un laborator mobil modern și performant cu ajutorul căruia putem efectua aceste operațiuni. Până acum, am avut solicitări din partea primăriilor din Onișcani, Filipești și Gura Văii. Am avut, de exemplu, o speță unde erau patru utilaje vechi și vreo trei nou-nouțe. Fiecare a făcut solicitare, s-a stabilit data, locul și am trimis specialiștii”, spun reprezentanții RAR Bacău.

La ce este obligatorie inspecția tehnică

Autoritățile au primit cu entuziasm vestea, dar și proprietarii de tractoare, în condițiile în care nu mai sunt nevoiți să se deplaseze la Bacău, economisind, astfel, cheltuieli și timp.

„Am primit o hârtie de la RAR prin care ne anunțau că se pot deplasa de la Bacău pentru a face aici ITP-ul, dar, deocamdată, niciun fermier nu s-a arătat interesat. Eu pot, de exemplu, să sun pe la cei din comună despre care știu că au tractoare, să le zic de facilitatea asta. Pentru că, știe toată lumea, nu e simplu să urci tractorul pe o platformă, să te deplasezi atâția kilometri până în Bacău, ca să faci inspecția tehnică. Sunt cheltuieli, eforturi etc, iar fermierul nici nu are timp de asta, el se preocupă de cultura lui”, spune un primar din județ.

De reținut, însă, că nu toate utilajele agricole necesită efectuarea de ITP, acest tip de verificare fiind obligatoriu doar pentru utilajele care au motor sau care vin atașate unui autovehicul (tractor și remorcă). Prin urmare, plugul și semănătoarea, de exemplu, ies din discuție. Pe de altă parte, o inspecție tehnică pentru un tractor U445, de exemplu, costă 250 de lei, putând ajunge și la 1.100 de lei, în cazul tractoarelor mari.



PUBLICITATE