27 mai 2024
ActualitateImplicare în comunitate: Premiere la Aeroportul Bacău

Implicare în comunitate: Premiere la Aeroportul Bacău

Perioada Sărbătorilor de iarnă adună, an de an, momente de povești. Nu mică le-a fost mirarea pasagerilor care tranzitează în aceste săptămâni Aeroportul Internațional George Enescu Bacău (AIGE). Chiar în Terminalul de sosiri/plecări au descoperit o adevarată galerie plastică despre obiceiuri și sărbători de iarnă, precum și o pictură cu aceeași tematică, doar că de dimensiuni foarte mari.

Povestea lucrării “Nașterea Domnului” a început în 2001. Deja recunoscut drept cel mai important pictor naiv al României şi al Europei de azi, Bădița Ion Măric, băcăuanul, a acceptat provocarea unor nume grele din arta plastică românească și s-a pus pe treabă: a pictat timp de şase ani în acril și tempera o pânză de dimensiuni record – 35 de metri pătrați.

Mărturisește că a avut sentimente de teamă, nereușită, emoții date și de faptul că la nivel mondial lucrări de asemenea dimensiuni realizase în 1920 marele Marc Chagall pentru Teatrul Evreiesc din Moscova. Drept este însă că nici maestrul de renume mondial nu se aventurase la lucrări mai mari de 20 metri pătrați. Dupa cei șase ani de muncă, pasiune, corectări, retușări, ani care simbolizează zilele facerii lumii din perspectiva biblică, Bădița hotărăște ca e timpul pentru ziua de odihnă și lasă lucrarea deosebit de apreciată de critici să zboare spre expunere în locații prestigioase din țară și nu numai.



“Obosită” după ani de călătorii și expuneri, lucrarea și-a găsit în cele din urmă refugiul într-un colț uitat din atelierul maestrului de la Luncani-Mărgineni. Până într-o zi de sfârșit de octombrie 2021, când, pregătind o expoziție tematică cu specificul Sărbătorilor de iarnă, adresată pasagerilor care tranzitează Aeroportul Internațional George Enescu (AIGE), toți cu dor de case, de cei dragi, de obiceiurile de Crăciun și Anul Nou, Bădița Ion Măric și-a spus cu mâhnire regretul că celebra lui “Nașterea Domnului” nu mai poate fi pusă în valoare. Mâhnirea maestrului a fost preluată drept o provocare de reprezentanții aeroportului care au cerut să fie adusă la Terminalul de pasageri. Ponosită, înghesuită în doi saci trecuți de vreme, pânza a fost deschisă cu atenție și timp de mai multe zile a fost montată pe un cadru care să-i repună în valoare celebritatea anilor de demult. Anii de depozitare îndelungată lăsaseră însa “cicatrici” profunde în calitatea materialelor care păreau a fi “incompatibile” cu o potențială expunere publică.

Ca și în anul 2001, Bădița și-a luat inima în dinți și s-a pus din nou pe treabă. Cu “bagajele” îndesate cu acril, tempera, pensule și alte scule specifice, în șortul său de atelier a plecat într-o nouă “călătorie”. Zile în șir a migălit la lucrare, retușând fiecare colțișor al acesteia, atât de concentrat încât nici nu a sesizat că era urmărit, filmat sau fotografiat de zeci, sute de pasageri. La final, “Nașterea Domnului” a căpătat strălucirea de odinioară și a fost amplasată central în mijlocul Terminalului aeroportului, adică exact acolo unde se intersectează pasagerii din zona Sosiri cu cei de pe Plecări.

“Este marcată astfel o premieră aeroportuară din România (și probabil și din Europa) în care se află o lucrare artistică de asemnea dimeniuni. Expunerea din cadrul Aeroportului Bacău nu a fost trecută cu vederea de Asociația Cartea Recordurilor care a omologat pe 13 decembrie 2021 *cea mai mare lucrare în acril și tempera din România*. Este o onoare pentru noi, cei de la Aeroportul Bacău, să fi putut repune în valoare o asemenea lucrare atât de semnificativă, bucuria careia o vom împărtăși împreună cu miile de români care vin sau pleacă în această perioadă la/către cei dragi”, subliniază Oana Daniela Chelaru, Președinte Executiv al AIGE Bacău.

spot_img
spot_img
- Advertisement -

Ultimele știri