„Omul care nu este stăpân pe sine, este ca o cetate surpată și fără ziduri.’’ (Proverb)

Alegerile pe care le facem influențează viața fiecăruia în parte. De aceea, se poate spune că, întru-un fel, aceasta este o problemă ce ține de conștiința noastră. Fiecare hotărăște în dreptul lui și își asumă singur riscurile în direcția aleasă. Impunerile sau constrângerile nu sunt recomandate, în nicio situație. Gândirea anxioasă uzează și compromite, așadar, accesul la sănătate. O gândire curată, bazată pe logică și spiritualitate ne va ajuta să luăm cele mai bune decizii în acest sens.

Un stil de viață corect înseamnă Sănătate, înseamnă Echilibru! Am discutat deja despre importanța stilului de viață atunci când sănătatea și starea de fericire sunt premisele noastre. Să mai amintim aici doar cât de important este să construim și să întreținem rețeaua principiilor de bază, care alimentează această sănătate. Mulți oameni se mulțumesc să aștepte (sau chiar să pretindă) ca ceilalți să le sară în ajutor, fără ca ei să se preocupe de prevenție, contabilizează detaliile care li se par a dovedi nepăsarea sau nepriceperea celorlalți…

Nimic mai ineficient pentru sănătatea lor. Pare să fie la fel de important să acceptăm diversitatea tuturor lucrurilor pe care le putem face noi pentru a preveni îmbolnăvirea. Noi suntem primii care putem lua decizii fără a fi nevoiți să suferim și să apelăm la alții. Sănătatea este o bogăție, fără îndoială cea mai mare și, în orice caz, singura care nu ar trebui să stârnească reacții distructive, căci este imaterială și accesibilă tuturor. Este o combinație a norocului genetic și a eforturilor personale.

Acțiunea pe care o stăpânim este o formă de educație, care variază foarte mult de la o persoană la alta, de la micile detalii cotidiene până la marile alegeri existențiale. Cu cât sentimentul de acțiune este mai puternic, cu atât rezistența la stres este mai mare, stabilitatea emoțională mai bună, deci starea de sănătate mai pregnantă. Nu întâmplător am spus acest lucru, deoarece voi nuanța importanța acțiunilor noastre, impactul pe care îl au acestea asupra inimii.

Inima, simbol al dragostei și prieteniei, al începutului și sfârșitului vieții, este cel mai perfecționat și sensibil motor. De aceea, dacă nu i se acordă atenția cuvenită, riscăm grave necazuri, uneori chiar și viața. Inima, ca orice mușchi, se adaptează la solicitările la care este supusă. Într-o zi, inima realizează 100.000 de bătăi neîntrerupte, iar într-o viață ajunge la circa trei miliarde de bătăi. O performanță care nu poate fi egalată de nicio pompă! În numai un minut, inima pompează întreaga cantitate de sânge prin sistemul nostru circulator.

Circulația sanguină asigură transportul oxigenului și al substanțelor nutritive către fiecare celulă din corp, precum și evacuarea dioxidului de carbon și a produselor reziduale din celule.

Un motoraș minune de mărimea unui pumn, cu asemenea funcții importante, trebuie bine protejat prin îngrijire și menajare permanentă. În general, recomandările sunt cunoscute: abuzul de alcool, de tutun, de sare, alimentația nerațională, stresul puternic, probleme grave sufletești, invidia și ura, toate acestea influențează grav sănătatea, inima. Impactul este major!

Bolile cardiovasculare sunt o problemă esențială de sănătate. Foarte mulți oameni suferă de boli ale inimii și ale vaselor sangvine, deși unii nu știu, pentru că nu au simptome. Bolile de inimă afectează atât bărbații, cât și femeile. Numărul femeilor bolnave de inimă crește odată cu instalarea menopauzei, ajungându-se la o incidență a bolilor cardiovasculare egală cu cea a bărbaților. Atacul de cord, accidentul vascular, hipertensiunea arterială sunt printre cele mai cunoscute boli ale inimii și ale sistemului circulator.

Cumpătarea este o virtute care se obține printr-o puternică disciplinare de sine. Trebuie stabilite cu exactitate valorile vieții, prioritățile ei și găsite principii și reguli personale eficiente. O viață cumpătată este o viață care aduce cele mai mari satisfacții și bucurii. Este nevoie doar de stăruință și performanță.

Ați auzit cu siguranță că puțin alcool este bun pentru sănătate sau că în cantități mici scade presiunea sanguină și prelungește viața în comparație cu cei care consumă cantități mari de alcool. De asemenea, că vinul previne depunerea grăsimilor în pereții arterelor. Da, este adevărat! Dar reversul medaliei? Oare merită? Prea mult alcool duce la alte boli precum: boli ale ficatului, pancreasului, inimii sau creierului. În concluzie, un pahar de vin, atunci când sănătatea ne permite, este recomandat.
Fumatul va crește riscul de a avea un atac de cord sau un accident vascular cerebral deoarece mărește presiunea sangvină, ritmul cardiac și consumul de oxigen al miocardului.

Excesul de sare este factorul cel mai implicat în apariția hipertensiunii arteriale, lucru pe care l-am mai amintit anterior în „Sarea în bucate – între gust și calitate”.
Kilogramele în plus sunt și vor fi o problemă gravă în ceea ce privește sănătatea. Scăderea în greutate și menținerea optimă a acesteia sunt primele recomandări pentru persoanele hipertensive supraponderale. Se va urmări adaptarea unui regim alimentar hipocaloric și un program de exerciții fizice regulate.

Mișcarea fizică reduce riscul de îmbolnăvire a inimii și de accident vascular cerebral, îmbunătățește circulația sângelui, ajută la reducerea tensiunii arteriale crescute și previne apariția hipertensiunii arteriale. Mișcarea fizică este în beneficiul sănătății atât timp cât este făcută corect și continuu. Mă voi opri asupra impactului pe care eforturile fizice neraționale îl au asupra inimii. Inima, ca orice mușchi trebuie încălzită. Nu sunt recomandate eforturile bruște, de intensitate mare. Pentru aceasta este necesară încălzirea (exerciții de mobilitate, gimnastică și chiar exerciții din sportul respectiv însă la intensitate redusă).

Medicina modernă folosește o mulțime de aparate care mai de care mai sofisticate, dar nu este nici un aparat care să stea la dispoziția oricui, mai perfecționat decât pulsul. Nu mă refer la informațiile importante pe care pulsul i le poate da medicului în cazurile patologice, ci în special la informațiile pe care pulsul ni le dă asupra condiției noastre fizice și asupra reacției inimii în diferite momente ale efortului. Cunoașterea pulsului în timpul efortului sau la sfârșitul acestuia este de folos pentru obiectivarea intensității antrenamentului.

Atunci când totul merge bine, avem impresia că suntem nemuritori. Dar pentru a menține sănătatea trebuie întotdeauna să simplificăm…Cu cât ceea ce urmărim este mai complex și mai delicat, cu cât e mai dificil și mai impresionant, cu atât trebuie să simplificăm mai mult. Dar pentru a face progrese putem elabora raționamente pornind de la repere mai simple și mai clare.

Așadar, primul lucru pe care veți învăța să-l faceți după ce veți sfârși de citit aceste rânduri va fi să căutați drumul cel mai scurt spre SĂNĂTATE. În aparență, nu este ușor, dar dacă vă mai dau un indiciu, ce spuneți?

Prevenție! E deja mare lucru să luăm decizia de a fi sănătoși când totul merge bine. Înseamnă să nu ratăm momentul în care putem preveni. Înseamnă să acceptăm că sănătatea pe care o avem este adesea mai firavă decât credeam și trebuie să o protejăm din toată inima.

Iubim, dăruim, suferim din inimă. Totul facem din inimă!

Șșt…!!! Ascultă-ți inima! Vorbește! O auzi? … Ce spune?

Impactul acțiunilor tale este decisiv!

Carmen Barcan, terapeut

Alte articole