26 aprilie 2024
ActualitateGuvernul a tăiat banii pentru Centura Bacăului: dă doar 64 din 350...

Guvernul a tăiat banii pentru Centura Bacăului: dă doar 64 din 350 de milioane

Asociația Pro Infrastructură afirmă că Bugetul aprobat de Guvernul Orban a alocat doar puțin peste 18 la suta din necesarul de finanțare pentru acest an al centurii Bacăului. Conform sursei citate, Centura ar avea nevoie de 350-400 de milioane de lei anul acesta, dar în buget nu sunt prevăzute decât 64 de milioane de lei.

“Președintele Klaus Iohannis a promulgat ieri legea bugetului de stat pentru anul 2020, după ce Guvernul Orban și-a asumat răspunderea în Parlament la finalul anului trecut pentru această lege. Deși, declarativ, vor fi prioritizate principalele investiții pe fonduri europene aflate în derulare, lucrurile nu par să stea așa.

Un prim exemplu ar fi centura orașului Bacău, un proiect de aproximativ 800 de milioane de lei cu TVA pe care lucrările au început în martie 2019 și au avansat pe parcursul anului foarte bine, fiind utilizați aproximativ 250 de milioane de lei. Estimările noastre indică un necesar de 350-400 de milioane de lei în 2020. Alocarea Guvernului Orban: 64 de milioane. Comparativ, construcția Centurii Târgu Mureș, aflată într-o licitație suspendată de 3 luni, fără oferte depuse, cu șanse reduse de contractare în 2020, are o alocare mai mare”, se arată într-o postare a Asociației Pro Infrastructură.



“Un alt proiect drastic subfinanțat este Autostrada Sebeș-Turda. Chiar dacă avansul în 2019 nu a fost cel scontat, au fost consumate 183 de milioane de lei. Alocarea pentru 2020 este de doar 56 de milioane, mult sub o estimare realistă de aproximativ 200 de milioane.

Drumul Expres Craiova-Pitești (cele 3 loturi aflate în construcție în valoare de peste 2 miliarde de lei cu TVA) au o alocare modică de 96 de milioane de lei, deși premierul Orban a spus că în 2 ani se finalizează lucrările (evident, o promisiune fantezistă).

Podul peste Dunăre de la Brăila, o investiție de peste 2 miliarde de lei care a atras în 2019 peste 500 de milioane, are o alocare de doar 97 de milioane de lei în 2020.

Alte proiecte subfinanțate în 2020 în opinia noastră ar fi A3 Autostrada Transilvania și A3 Râșnov-Cristian, centurile Satu Mare, Timișoara, Rădăuți, reabilitarea DN76, realizarea studiilor pentru Autostrada Timișoara-Moravița, realizarea studiilor pentru modernizarea căilor ferate București-Giurgiu și Cluj Napoca-Oradea sau dublarea căii ferate între Mogoșoaia și Balotești.

Solicităm premierului și ministrului Transporturilor să demonstreze și cu fapta, nu doar cu vorba, că sunt mai competenți decât predecesorii lor!”, se mai arată în postarea Asociației Pro Infrastructură.

“«Reaua guvernare» a PSD a asigurat finanțarea lucrărilor de la şoseaua de centură a Bacăului. Mulțumită conlucrării exemplare dintre guvernările centrală și locală ale PSD acest proiect de infrastructură, vital pentru dezvoltarea Bacăului, a ajuns la un grad de realizare de 45 la sută – fiind socotit cel mai dinamic șantier de mare infrastructură din țară.

După ce a pus cruce Autostrăzii Moldovei, guvernul PNL se pregătește să îngroape și centura Bacăului prin subfinanțarea lucrărilor și neasigurarea condițiilor necesare înaintării cu rapiditate a proiectului.
Asta, în contextul în care grupul de lucru constituit de fostul prefect al Bacăului, Valentin Ivancea, a topit în 2019 birocrația, iar centura a obținut toate avizele și autorizările necesare – la acest moment nu mai există nicio piedică administrativă în calea centurii. Totul ține de asigurarea finanțării de către guvernul PNL și mobilizarea constructorului băcăuan, un constructor care n-a pus un metru de asfalt în Bacău cât timp orașul a fost condus de PNL (2004 – 2016).

E bine de știut că centura Tg. Mureș, care este într-o licitație suspendată și fără nici o oferta depusă, deci cu șanse infime să fie contractată în 2020, are – în bugetul național făcut de PNL – o alocare superioară șoselei de centură a Bacăului!

Concluzia e una singură: Bacăul și Moldova nu se află printre prioritățile guvernului PNL. Investițiile în derulare sub guvernarea PSD sunt acum subfinanțate și implementarea lor va fi mult încetinită, ba chiar stopată. PNL și guvernul sau au că obiectiv să ia banii de pe proiectele derulate în Moldova și să-i ducă la clientela politică din Transilvania”.

Dragoș Benea
europarlamentar

Varianta ocolitoare a Bacăului este parte integrantă a Autostrăzii “Moldova” (Coridorul IX Paneuropean), iar ordinul de începere a lucrărilor a fost semnat pe 8 martie 2019.

Contractul prevede proiectarea şi execuţia a 30,8 km de drum naţional, din care 16,269 km în profil de autostradă.

Durata contractului este de 36 de luni, din care şase luni proiectarea şi 30 de luni execuţia lucrărilor, pentru care constructorul oferă o perioadă de garanţie de 84 de luni.

spot_img
spot_img
- Advertisement -

Ultimele știri