4 octombrie 2022
10 C
Bacău

Facebook-ul de altădată. Bârfa, satira, umorul…

.

HomeActualitateFacebook-ul de altădată. Bârfa, satira, umorul...

La pomul lăudat să nu te duci cu sacul, spune o veche zicală de-a noastră. Radio-șanțul sau telefonul fără fir, cu informații șoptite la ureche, transmise mai departe, au dus la crearea de mituri, legende. De ce să ne mirăm că astăzi și internetul este bântuit de informații false, așa zisele Fake News-uri, care manipulează informația, inducând utilizatorul în eroare.

Gazeta de perete



De la vornicelul care ducea vestea, citind poruncile date de împărăție, probabil că primele gazete de perete au apărut în perioda cuceririi Vestului, în America. Pe peretele închisorii unde își avea sediul și Șeriful, într-o ramă, apăreau chipurile desenate ale infractorilor urmăriți de potere sau vânătorii de recompense. Cea mai cunoscută publicație de satiră și umor de la noi a fost Revista Urzica.

A urmat „Cațavencu”. În vârful peniței erau caricaturizate personaje, cu chipuri stilizat deformate. Erau scoase în evidență anumite caracteristici specifice individului, ușor de recunoscut de toată lumea. Satira având dublu rol, de informare dar și de educație, înfierând derapajele de la etica larg acceptată. Așa da! Așa nu! Rolul gazetelor de perete s-au mutat în stradă, la intersecții, în fața instituțiilor publice, școli, sau a căminelor culturale după colectivizare.

Reclama!

Brigăzile artistice înființate în fabrici, școli, ligi ale studenților, erau o altă formă utilizată până acum 30 de ani, de a critica în spirit patriotic lenea, chiulul, hoția… pe scena unei săli, în aplauzele oamenilor muncii. Scheciurile, satira, nu și-au pierdut valențele. Au fost înlocuite de ceea ce astăzi este cunoscut drept fenomenul Stand-up comedy.
Atelierele de creație, înființate pe lângă Cooperațiile meșteșugărești, aveau menirea de a transpune vizual cuceririle revoluționare ale PCR-ului. Munca și abnegația „Omului de tip nou”. Mai sunt nostalgici și astăzi care regretă acele timpuri. Reclama a rămas sufletul comerțului. Te scoate din anonimat.

Publicitatea înclude obligatoriu și elementele de nou, de notorietate, chiar cu riscul de a exagera uneori anumite calități, efecte, colorând adevărul. Suntem bombardați de logo-uri, afișe, bannere, flayere, spam-uri băgate pe gât, tot ce poate atrage ochiul, auzul, influențând subliminal o viitoare decizie. Să nu-i uităm nici pe hackeri, care ne mai golesc conturile. Vitrinele, clădirile, mijloacele de transport, ne trimit încontinuu informații. Ne-am obișnuit cu ele, selectând în funcție de preferințe, mesajul.

Înseamnă că își ating scopul, într-o lume în care poți afla ce se întâmplă pe mapamond, aproape instantaneu. Și ne întrebăm de ce nu ne mai ajunge timpul și suntem așa de stresați?

 

Alte titluri
Alte titluri

Din peste 80 de permise reținute în weekend, mai mult de jumătate au fost din cauza vitezei

Poliţiştii băcăuani au acţionat în weekend pentru prevenirea și...

Trei tineri au furat un telefon și 700 de lei

  Polițiștii Secției 4 Poliție Rurală Podu Turcului au...

Microbuz școlar pus sub sechestru din cauza consilierilor locali

Un microbuz școlar IVECO și un autoturism Dacia Duster...

Cum să-i înveți pe copii abilități de rezolvare a problemelor

Copiii întâmpină probleme în fiecare zi, fie cu jucăriile...

Opinii
Opinii

Ce facem când sună alarma?

Scenarii, profeţii, avertismente, conspiraţii, declaraţii belicoase, ameninţări, demonstraţii, anexări, victorii şi înfrângeri, arme, crize, inflaţie, teamă, exod, coronavirus, negocieri, alte conflicte care inflamează lumea,...

Ploaia care va veni

Există numeroși oameni care încă se întreabă de ce a fost masacrată atâta lume în regimul "terorii" franceze, de după Revoluția de la 1789....

Ultimele știri