5 mai 2024
Actualitate„Educație și comuniune”

„Educație și comuniune”

Sub spiritul acestui dicton, zilele trecute, la Colegiul Național ,,Gh. Vrănceanu” din Bacău, s-au unit pe aceeași scenă elevi, profesori, personalități reprezentative ale mediului academic, responsabili ai unor instituții dedicate „livrării” educației la nivel local, într-un dialog viu, subordonat unor teme de mare actualitate pentru învățământul românesc. Sub coordonarea Casei Corpului Didactic „Grigore Tabacaru” din Bacău, activitățile inițiate de Colegiul „Vrănceanu” au vizat necesitatea creării unui spațiu propice exersării competențelor reprezentative pentru elevii secolul al XXI-lea, dar și pentru dobândirea unor abilități pertinente pentru dezvoltarea personală și profesională a cadrelor didactice implicate.

Prima parte a fost dedicată unui proces de sondare – prin dialogul cu universul interior și exterior – a relevanței experiențelor trăite de profesorii colegiului în relație cu problematica „educației de calitate”. Astfel, reflecția referitoare la acțiunile de gândire și de înțelegere a evenimentelor s-a condus după principiul „cantitatea determină calitatea”, ideile rezultate fiind valoroase pentru tema abordată: „educația de calitate înseamnă șlefuirea în spiritul valorilor general-umane: bunătatea, empatia, înțelegerea, asertivitatea, toate acestea îmbinate cu formarea și educarea competențelor de gândire critică, reflexivă, comunicare corectă, de înțelegere a lumii fizice, a spiritului de inițiativă”; „educație de calitate înseamnă să creezi cadrul în care elevii să-și descopere propriul potențial și să-i ajuți să și-l dezvolte, pentru a putea să reușească ulterior în viață”; „este educația în care profesorii sunt modele pentru elevi, iar aceștia reușesc să-și îndeplinească visurile. Profesorul scrie VIITORUL”; „educația de calitate înseamnă să răspunzi nevoilor de modelare a elevilor, păstrând acele elemente tradiționale, care fac diferența între «educat» și «needucat»: respect, rigoare, valoare etc.

În timpul orei de dirigenție, elevii și profesorii au participat la transpunerea scenică a unei confruntări de idei, printr-o dezbatere academică de tip „World Schools”, având ca moțiune: „Dezvoltarea personalității umane este determinată esențial de activitățile complementare (activităților școlare)”, momentul fiind coordonat de ,,antrenorul” prof. Veronica Gavriliu. Astfel, echipa guvernului, constituită din elevii: Lungu Mihai, Mihai Ana-Denisa și Gălățanu Marinela, a pledat pentru litera și spiritul moțiunii, în timp ce opoziția, reprezentată de Iacob Matilda, Paler Rareș și Rusu Alexandra, a „de-construit” fiecare argument al oficialilor. Contrar scenei politicului, scena didacticului a declarat ambele echipe câștigătoare, meciul arbitrat de Tamaș David finalizându-se cu scorul de 16-16. Pentru calitatea argumentării „politice”, dar și pentru jocul actoricesc, elevii implicați au fost recompensați cu ,,Medalia Gândirii critice”.



Spre seară, scena a fost transferată în spațiul virtual, Simpozionul Județean „Competențele-cheie, între deziderat și necesitate” adunând peste 60 de cadre didactice din școlile băcăuane, momentul fiind autentificat, la nivel academic, prin prezența Prof. univ. Dr. Venera Cojocariu, Universitatea „Vasile Alecsandri” Bacău și a Dr. Ciprian Fartușnic, Cercetător Principal II, Laboratorul de Politici Educaționale, București. Evenimentul, care s-a prelungit câteva ore, a acaparat atenția auditoriului prin conferința „Competențele-cheie, abordări complementare”, susținută de universitarul băcăuan, prin punctele de vedere exprimate de Prof. dr. Emilia Cloșcă, Prof. Cristina Andrei, Prof. Crăciun Anca, Prof. Laura Duță, consilier școlar, dar și prin exemplele prezentate de Prof. Dr. Andrei Ionela, Prof. Burlacu Alina, Prof.dr. Gavriliu Laura. Prof. Mariana Ifrim, director al Casei Corpului Didactic „Grigore Tabacaru”, a salutat evenimentul, subliniind importanța unor întâlniri de acest fel pentru comunitatea didactică locală. La final, intervenția dr. Ciprian Fartușnic a fixat relevanța temei, de pe poziția expertului în politici educaționale, subliniind modernitatea paradigmei centrate pe competențe, implicit pe elev. Întâlnirea a fost încheiată prin intervenția doamnei profesoare Monica Resmeriță, directorul Colegiului „Gh. Vrănceanu”, care a subliniat viziunea instituției organizatoare asupra educației de calitate. Dacă evenimentul a fost o reușită, acest aspect s-a datorat atât actorilor principali, cât și spect-actorilor, deoarece totul s-a desfășurat întru-un cadru dialogic.
„ Sperăm ca această zi să constituie uvertura unui proiect de cercetare-acțiune, care să ofere tuturor partenerilor implicați, posibiltatea împărtășirii unor experiențe de învățare pertinente pentru dezideratele spațiului didactic actual”, au subliniat organizatorii într-un comunicat.

 

 

spot_img
spot_img
- Advertisement -

Ultimele știri