Valentin Palea, directorul Serviciului Public Judetean de Drumuri (SPJD) Bacau, sustine ca actualul master-plan pe infrastructura rutiera, in care autostrazile au devenit sosele expres, este mai realist si permite folosirea mai eficienta a fondurilor.

Seful SPJD Bacau a participat la Congresul National de Drumuri, organizat in septembrie la Cluj, unde a fost discutat si acest document: „Vom primi 6 miliarde de euro de la UE, in 2014-2020, si se estimeaza ca, din acciza pe motorina, vor rezulta 2 miliarde de euro. In total, 8 miliarde de euro. Intrebarea e ce facem cu ei? Construim autostrada Sibiu-Pitesti, care costa 6 miliarde de euro, sau facem mai multe drumuri expres si dezvoltam mai multe zone?”

Un alt argument se refera la costurile ulterioare: „Facem autostrazi, dar cu ce le intretinem?” Deoarece traficul e redus, nu va fi nimeni interesat sa le concesioneze, incasarile din taxe fiind mici.

„Nu avem trafic pentru autostrazi. Singurul tronson cu trafic de autostrada, masurat de specialisti, nu estimat pe hârtie, este Bucuresti-Brasov, DN 1. Autostrada Soarelui, daca nu ar exista sezonul estival, nu ar fi circulata.”

Prin elaborarea acestui master-plan s-a dorit stabilirea unor coridoare europene si a unor coridoare cu trafic mai mic, dar care sunt de perspectiva, afirma ing. Palea. Asa sunt Bacau-Brasov si Sibiu-Pitesti, care vor fi drumuri expres.

„Se vor face exproprieri la nivel de autostrada si se vor construi, in prima etapa, doua benzi pe sens, iar in etapa a doua, dupa 2020, in functie de trafic, se vor adauga inca doua.” Totul se invârte in jurul banilor: 8 miliarde de euro, arata seful SPJD Bacau. „Putem sa facem o autostrada si sa ramânem cu 2 miliarde de euro, cu care nu mai putem face inca una, sau putem sa construim mai multe drumuri expres. Telul Guvernului este sa lege, pâna in 2018, toate regiunile istorice prin retele de drumuri.”

Alte articole