În urmă cu peste trei ani, europarlamentarul Dragoș Benea atrăgea atenția asupra alocărilor disproporționate de fonduri din Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), în favoarea Transilvaniei și în detrimentul Moldovei. Într-o postare din martie 2021, Benea ironiza situația, sugerând că Moldova, cu „dreapta” la guvernare, ar putea să nu primească autostrăzi, dar Clujul ar putea avea un metrou.
Pe măsură ce timpul a trecut, aceste afirmații au căpătat o greutate tot mai mare. În toamna aceluiași an, Benea a revenit cu o declarație publică în care sublinia faptul că peste jumătate din fondurile PNRR alocate infrastructurii au fost direcționate către Transilvania. Această alocare contravine flagrant principiului „coeziunii teritoriale”, unul dintre pilonii principali ai Facilității europene de redresare și reziliență.
Metroul din Cluj, care a primit o alocare de 310 milioane euro din PNRR pentru săparea unui tunel de 7 km sub municipiu, s-a dovedit a fi un proiect controversat. Valoarea totală a investiției depășește 2 miliarde de euro, de șapte ori mai mult decât suma prevăzută inițial în PNRR, ceea ce ridica deja semne de întrebare încă de la început.
Acum, la finalul lunii august 2024, știrile privind pierderea finanțării de 300 de milioane euro pentru metroul clujean au devenit tot mai presante. Întârzierile substanțiale în implementare și „viciile de procedură în procesul licitației pentru atribuirea lucrărilor” au condus la o criză de proporții. Guvernul actual explorează soluții alternative de finanțare, cum ar fi certificatele verzi, însă viitorul proiectului este incert.
Benea consideră că acest eșec era unul previzibil, având în vedere că realizarea metroului, conform calendarului administrației locale din Cluj, presupune 96 de luni (8 ani), mult peste termenul limită de finalizare a proiectelor finanțate prin PNRR (decembrie 2026). El subliniază că cele 300 de milioane de euro puteau fi folosite pentru alte investiții esențiale în infrastructura de transport, cum ar fi conectarea rutieră a Moldovei cu Transilvania, un obiectiv vital pentru România.
Europarlamentarul critică dur lipsa de transparență în elaborarea PNRR, politizarea acestuia și lipsa unei viziuni naționale care să reducă disparitățile regionale. „Metroul de la Cluj este un exemplu de ‘așa nu’ în materie de asamblare a unui demers investițional”, concluzionează Benea, subliniind că pierderea finanțării europene este iminentă și reprezintă un simbol al eșecului guvernării din acea perioadă.