Din inițiativa profesorului Gabriel Stan, Institutul Național pentru Studierea Holocaustului din România „Elie Wiesel”, în parteneriat cu Consiliulul Județean Bacău, Complexul Muzeal „Iulian Antonescu” din Bacău, Colegiul Economic „Ion Ghica” Bacău și cu Liceul Tehnologic „Anghel Saligny” Bacău, a lansat două proiecte educaționale inedite: „#lectiadeistoriealtfel” și „Povestiri din Holocaust. Bacău”.

#lectiadeistoriealtfel

Este un auxiliar didactic destinat deopotrivă elevilor de gimnaziu și liceu, profesorilor de istorie și nu numai. Acesta a fost avizat de Ministerul Educație și aprobat prin OME Nr. 4642/18.08.2021. Tematica lui  face referire la o serie de episoade locale ale istoriei Holocaustului din România. Construcția complexă pe care o propun coordonatorii: prof. univ. dr. Alexandru Florian, directorul general al INSHR-EW, prof. Gabriel Stan, membru al Comitetului pentru programe educaţionale şi parteneriate cu instituţii academice al INSHR-EW și autorii: Ana Bărbulescu (coordonator), doctor în sociologie, cercetător științific, INSHR-EW, Marius Cazan, doctor în istorie, cercetător științific, INSHR- EW, Roxana Popa, doctor în științele comunicării, consilier relații publice și programe educaționale, INSHR- EW, Petre Matei, doctor în istorie, cercetător științific, INSHR- EW și Nicolae Drăguşin, doctor în filosofie, cercetător științific, INSHR- EW, a fost determinată de faptul că el este structurat, în egală măsură, ca o resursă pentru elevi, oferind  acestora conținuturi și activități care incită la abordare critică, la interactivitate și la descoperirea de surse autentice și valorase de informare în domeniul istoriei, dar în egală măsură include și un valoros și actual inventar metodologic, pus la dispoziția cadrelor didactice, pentru facilitarea unui parcurs educațional eficient și atractiv, în contextul predării-învățării-evaluării în sistem online, în format sincron și asincron. Problema Holocaustului a devenit o temă centrală în cultura şi sistemul educaţional al multor ţări, reflectându-se semnificativ în curriculum naţional, în cel formal sau nonformal, în reprezentările media, în cultura populară. Abordarea Holocaustului se impune a fi una interdisciplinară, interculturală, globală integrată şi contextuală, la nivel naţional, regional, european şi internaţional, cu perspective de tip istoric, literar – artistic, psihologic, teologic, etic, sociologic, pedagogic, ş.a. Educaţia pentru fenomenologia Holocaustului este una continuă, atinge toate vârstele, cu focalizări speciale asupra celor aflaţi sub incidenţa sistemului educaţional, toate instituţiile statului, întreaga societate civilă.

Lansarea oficială a auxiliarului didactic a avut loc vineri, 3 decembrie 2021, la Sala Mare a Palatului Administrativ Bacău. La eveniment au participat Valentin Ivancea – președintele Consiliului Județean Bacău, Alexandru Florian – directorul general al INSHR-EW, Mariana Popa – directorul Complexului Muzeal „Iulian Antonescu” din Bacău, prof. Gabriel Stan – membru al Comitetului pentru programe educaţionale şi parteneriate cu instituţii academice al INSHR-EW, Hainrich Brif –  președintele Comunității evreilor din Bacău, Florin Goldring – secretar al Comunității evreilor din Bacău, elevi și profesori,  alături de un public interesat de acest subiect.

Povestiri din Holocaust. Bacău

Vernisajul expoziției de bandă desenată „Povestiri din Holocaust. Bacău”, care cuprinde opt panouri, șase realizate de cercetătorii Institutului Național pentru Studierea Holocaustului din România „Elie Wiesel”, iar două de 15 liceeni băcăuani, selectați pentru a participa la proiect, a avut loc în data de 03 decembrie 2021. Ea este panotată pe esplanada din fața Complexului Muzeal „Iulian Antonescu” din Bacău și va putea fi vizionată până pe 3 ianuarie 2022. Din cele opt panouri, unul este generic, având ca tematică istoria Holocaustului din România, iar șapte acoperă povestea din Bacău. Prin intermediul artei, proiectul ne aduce mai aproape de istoria comunităților în care locuim, încurajându-ne să o descoperim și să o înțelegem.

Poveștile despre viața evreilor sau romilor din diverse localități din România, trimiși la muncă obligatorie, deportați în Transnistria, excluși din viața economică, socială, culturală, ne sunt dezvăluite cu ajutorul benzilor desenate realizate de ilustratorii Octavian Ungureanu, Ionuț Popescu și Anghel Șerban.

La pregătirea conținutului expoziției au colaborat cercetători ai Institutului, ilustratori, 15 elevi de liceu din municipiul Bacău și cadrele didactice coordonatoare: prof. Lăcrămioara – Marinela Mihăilă și prof. Gabriel Stan, de la Colegiul Economic „Ion Ghica” Bacău și prof. Oana – Mădălina Cruceanu, de la Liceul Tehnologic „Anghel Saligny” Bacău. Expoziția de bandă desenată este parte a proiectului  Local frames for understanding victimhood and uplifting awareness. Romanian and the Holocaust („Cadre locale de înțelegere a victimei. România și Holocaustul”).

„Pentru a duce la bun sfârșit aceste proiecte, am antrenat o serie de  parteneri locali, instituții publice și unități de învățământ. Sperăm ca ele să aibă un impact real, mai ales asupra mediului educațional”, ne-a declarat prof. Gabriel Stan.

 

 

 

 

 

 



Abonați-vă la canalul Telegram Deșteptarea pentru a primi știri necenzurate de "standardele comunității"
PUBLICITATE