Medicina școlară pare a fi sectorul sanitar pe care factorii responsabili, în speță cei din Ministerul Sănătății, pentru că ei fac astfel de angajări și răspund direct de acest lucru, îl neglijează în totalitate, acesta putând a fi considerat, cu adevărat, Cenușăreasa sistemului medical românesc. Conform legislației în vigoare, un medic școlar ar trebui să supravegheze din punct de vedere al sănătății un număr de 2.500 elevi, iar un asistent medical 800 elevi. De la Direcția de Sănătate Publică, urmare a unei solicitări, ni s-a transmis că numărul total de medici de medicină școlară la nivelul județului este de 21, din care în municipiul Bacău sunt 14, în Onești 3, în Moinești 3 și în Comănești 1. De cealaltă parte, conform unei raportări a Prefecturii Bacău, în total județ sunt 86 de asistenți medicali în cabinetele școlare și 11 asistenți medicali în tot atâtea cabinete școlare stomatologice. Toate aceste cadre medicale trebuie, în această perioadă de pandemie, să asigure și activități de monitorizare și triaj epidemiologic în unitățile de învățământ.

Conform Ordinului MS Nr. 761/5675 din 31 iulie 2012, normarea personalului medical din unităţile de învăţământ se realizează după cum urmează:

În grădiniţe:

a) grădiniţe cu program normal (8.00 – 12.00) – 100 de preşcolari (5 grupe)/unitate: 1/2 normă post asistent medical/unitate și 1/4 normă post medic/unitate;

b) grădiniţe cu program prelungit:

grădiniţe cu mai puţin de 100 de preşcolari (1 – 5 grupe)/unitate: un post asistent medical/unitate și 1/4 normă post medic/unitate;

– grădiniţe cu mai mult de 100 de preşcolari/unitate: două posture de asistent medical (asigurare în două ture) și 1/4 normă post medic/unitate;

c) grădiniţele cu program săptămânal:

– grădiniţe cu mai puţin de 60 de preşcolari/unitate: 3 norme post asistent medical/unitate (o asistentă medicală în tura I, o asistentă medicală  în tura II şi o asistentă medicală în tura III); 1/4 normă post medic/unitate;

– grădiniţe cu mai mult de 60 de preşcolari/unitate:  4 norme post asistent medical/unitate (două asistente medicale în tura I, o asistentă medicală în tura II şi o asistentă medicală în tura III); 1/4 normă post medic/unitate.

În școli:

a) şcolile cu mai puţin de 100 de elevi/unitate: 1/2 normă post asistent medical;

b) şcolile cu 101 – 999 de elevi/unitate: o normă post asistent medical;

c) şcolile cu mai mult de 1.000 de elevi/unitate: două norme post asistent medical (un asistent medical/tură);

d) şcolile cu mai puţin de 300 de elevi/unitate: 1/4 normă post medic;

e) şcolile cu 301 – 999 de elevi/unitate: 1/2 normă post medic;

f) şcolile cu mai mult de 1.000 de elevi/unitate: o normă post medic;

g) şcoli cu mai mult de 2.500 de elevi/unitate: o normă post medic dentist și o normă post asistentă medicală de stomatologie.

În unităţi de învăţământ superior (universități):

a) unităţi de învăţământ cu mai mult de 3.000 de studenţi: o normă post medic;

b) unităţi de învăţământ cu mai mult de 1.500 de studenţi: o normă post asistentă medicală;

c) unităţi de învăţământ cu mai mult de 2.500 de studenţi: o normă post medic dentist;

d) unităţi de învăţământ cu mai mult de 2.500 de studenţi: o normă post asistentă medicală de stomatologie.

În municipiul Bacău sunt în total circa 29.100 de preșcolari și elevi din care:

– nivel preșcolar: 4.400 (aprox. 16.100 total județ)

– nivel primar: 7.500 ( aprox. 30.500 total județ)

– nivel gimnazial: 5.000 (aprox. 25.000 total județ)

– nivel liceal: 10.100 (aprox. 20.000 total județ)

– nivel profesional: 1.400 (aprox. 2.500 total județ)

– nivel postliceal: 700 (aprox. 2.500 total județ).

O altă problemă … actuală: Cine face teste rapide în școli?

Chiar și secretarul de stat pentru învăţământ preuniversitar din Ministerul Educaţiei, Sorin Ion, a declarat, citat de Agerpres, că una dintre cele mai mari probleme în toată ţăra este lipsa cadrelor medicale în şcoli, mai ales în mediul rural, ceea ce face inclusiv ca utilizarea testelor rapide de depistare a virusului SARS-CoV-2 să fie foarte redusă în școli, în această perioadă de pandemie. Oficialul a afirmat că, în acest sens, statul român ar trebui să ia măsuri şi fiecare unitate şcolară să ştie cărui medic şi asistent medical i se poate adresa. Secretarul Sorin Ion a făcut aceste declarații, la Timişoara, la lansarea campaniei naţionale de informare „Vaccinare şi testare pentru învăţare”, coordonată de Ministerul Educaţiei, având ca scop ca la începutul lunii mai să fie cât mai mulţi elevi în bănci.

„Există bază legală ca în fiecare localitate unul din medicii de familie să preia sarcina de medic şcolar, încheind un contract cu primăria. Dacă există dorinţă, problema aceasta s-ar putea rezolva în multe situaţii. Ştiu însă că există şi localităţi din ţară unde nu există niciun medic de familie, iar acolo nu ştiu ce soluţii am putea găsi. Ne-am bucura dacă în urma campaniei noastre am  putea obţine un rezultat şi în această zonă”, a spus secretarul de stat Sorin Ion.



PUBLICITATE