29 martie 2024
ActualitateDNA confirma ca terenul este proprietate a societatii Transport Public

DNA confirma ca terenul este proprietate a societatii Transport Public

Procurorii anticoruptie ii inchid gura lui Stavarache

Prin Rezolutia nr. 65/P/2010, procurorii DNA au confirmat ca terenul de 3,4 hectare pe care si-a desfasurat activitatea Transport Public este proprietate a societatii. Rezolutia a fost intocmita in data de 3 mai si vine la mai bine de jumatate de an de la sesizarea efectuata de presedintele Consiliului Judetean Bacau, Dragos Benea. Pe 27 august 2009, Benea organiza o conferinta de presa in care facea publica intentia de a cere DNA sa verifice legalitatea certificatului de proprietate emis de CJ Bacau pentru Transport Public. Certificatul a consfintit faptul ca terenul de 3,4 hectare situat pe strada Narciselor 14 bis se afla in proprietatea societatii de transport in comun. Rezolutia emisa de DNA demonteaza punct cu punct intregul esafodaj croit in jurul terenului de la Transport Public de primarul Stavarache si acolitii sai. In plus, procurorii au subliniat ca municipiul Bacau nu a suferit niciun fel de prejudiciu in urma privatizarii societatii – asa cum eronat sustine Stavarache – si ca, inca din 2005, DNA s-a pronuntat asupra privatizarii Transport Public, concluzionand ca aceasta s-a facut conform legii.

Pe 27 august 2009, Dragos Benea – presedintele CJ Bacau – anunta intr-o conferinta de presa ca va cere DNA sa cerceteze legalitatea Certificatului de proprietate dat de CJ pentru societatea Transport Public. Documentul atesta, odata-n plus, faptul ca terenul de 3,4 hectare situat la adresa Narciselor 14 bis, in municipiul Bacau, apartine societatii de transport in comun. Certificatul a fost emis de CJ la data de 15 mai, starnind un imens scandal politic orchestrat de primarul Bacaului, Romeo Stavarache. Sesizarea DNA a fost efectuata de Benea la data de 4 septembrie 2009, la cateva zile dupa conferinta de presa.
Dupa mai bine de jumatate de an, procurorii DNA si-au concretizat cercetarile printr-o Rezolutie care dinamiteaza intregul jihad administrativ indreptat impotriva societatii de transport in comun si coordonat – la vedere – de actualul edil sef.

Valoarea terenului, inclusa in pachetul de actiuni

In Rezolutia amintita se arata ca valoarea terenului de 3,4 hectare pe care si-a desfasurat activitatea Transport Public a fost inclusa, la momentul privatizarii, in totalul valorii pachetului de actiuni. „Raportul de evaluare a stabilit si valoarea terenului de 34.662 mp, care a fost inclusa in totalul valorii pachetului de actiuni ce urma a se vinde”, au consemnat, in Rezolutie, procurorii DNA.
De-a lungul timpului, primarul Romeo Stavarache si-a facut un titlu de glorie din a ataca in permanenta actionariatul societatii Transport Public, sicanand in repetate randuri compania, unul dintre cei mai importanti platitori de taxe si impozite din municipiu.
In nenumarate intereventii publice, Stavarache a denaturat in mod voit realitatea economica a privatizarii societatii Transport Public, afirmand ca terenul de 3,4 hectare „a plecat” in mod ilegal din patrimoniul municipalitatii. Intr-o scrisoare recenta transmisa bacauanilor, edilul a precizat ca „familia Sechelariu si acolitii sai au luat in proprietatea lor, cu acte sau fara, (…) transportul public al orasului”. „Voi reda bacauanilor terenurile (!) de la Transport Public”, a promis Stavarache in epistola.
Primarul este contrazis, odata-n plus, de cercetarile efectuate – timp de peste jumatate de an – de catre procurorii DNA. Terenul de la Transport Public nu apartine municipalitatii, ci societatii de transport.

„Proprietate a cumparatorului“

In aceeasi Rezolutie se mai arata ca la data privatizarii proprietatea asupra terenului de 3,4 hectare se transfera cumparatorului: „In articolul 7.5. din contractul de vanzare-cumparare de actiuni, vanzatorul a atestat ca societatea are in folosinta suprafata de 33.433 mp, iar la data semnarii contractului proprietatea se transfera cumparatorului”.
Potrivit articolului 7. 5 – „Terenul” – din Contractului de vanzare-cumparare de actiuni nr. 13093 din 17 aprilie 2002, „vanzatorul (n.r. – Consiliul Local Bacau) atesta ca Societatea are in folosinta suprafata 33.422 si la data semnarii prezentului contract intra in proprietatea acestuia”.
In editia de miercuri, 10 februarie 2010, Stavarache declara in oficiosul personal – Ziarul de Bacau – ca „orasul trebuie scapat de mafia terenurilor. Sechelariu si-a gasit acoliti si singura sansa pentru a opri aceasta mafie a terenurilor este ca institutiile statului sa-si faca datoria”. Institutiile statului si-au facut, pe buna dreptate, datoria. Nu insa in sensul abuziv dorit cu insistenta de actualul edil sef.



Prejudiciu inexistent

Mai mult, procurorii DNA recunosc in Rezolutie ca municipiul Bacau nu a fost prejudiciat in urma privatizarii societatii Transport Public si ca nu exista „temeiuri convingatoare” in acest sens. „Nu se poate aprecia ca exista temeiuri convingatoare referitor la existenta elementelor constitutive ale infractiunii de abuz in serviciu contra intereselor publice (…) cu producerea unui prejudiciu in paguba municipalitatii Bacau, intrucat vanzarea-cumpararea de actiuni s-a facut la valoarea mai mare stabilita de evaluatori (…), conform legii”, se mai arata in Rezolutia intocmita de procurorii DNA.
Pe 19 decembrie 2009, primarul Stavarache declara oficiosului Ziarul de Bacau ca „Sechelariu vrea sa-i escrocheze pe bacauani cu circa sase milioane de euro”, prin vanzarea terenului de la Transport Public catre un tert. Declaratiile edilului sunt contrazise flagrant de Rezolutia DNA care precizeaza, in clar, ca municipiul Bacau nu a fost pagubit in niciun fel si ca terenul apartine societatii de transport, nefiind – prin urmare – al Primariei, asa cum inca mai sustine Stavarache.

Legalitate atestata inca din 2005

Rezolutia DNA se incheie prin recunoasterea de catre procurori a faptului ca privatizarea societatii Transport Public a fost cercetata inca din anul 2005, lucratorii anticoruptie dispunand, la acea data, scoaterea de sub urmarire a lui Dumitru Sechelariu.
La cinci ani, o noua serie de cercetari a procurorilor, reconfirma verdictul dat de acestia inca din 2005: privatizarea societatii de transport s-a facut conform legii, valoarea terenului a fost inclusa in valoarea actiunilor emise cu ocazia privatizarii, iar municipiul Bacau nu a inregistrat niciun fel de prejudiciu.

Subterfugii

Validitatea certificatului de atestare a dreptului de proprietate emis de CJ Bacau pentru Transport Public face obiectul unui litigiu interminabil. Cu largul concurs al edililor, actiunea deschisa in instanta de municipalitate este taraganata nepermis si impotriva prevederilor legale. Legea 137 din 2002, privind unele masuri pentru accelerarea privatizarii, precizeaza clar termenele pe care magistratii sunt obligati sa le aiba in vedere la judecarea unor cauze de acest fel. Astfel, la Articolul 40, legea sus-amintita prevede ca "cererile prin care se ataca o operatiune sau un act prevazut in prezenta lege (…), ori se valorifica un drept conferit de acestea sunt de competenta sectiilor comerciale ale tribunalelor si se judeca de urgenta si cu precadere".
Acelasi articol mai precizeaza ca "daca sunt motive intemeiate pentru care partile nu sunt in masura sa isi prezinte apararile (…) instanta va putea, in mod exceptional, sa acorde un singur termen in cunostinta de cel mult 5 zile pentru aceste motive". Alineatul 3 al aceluiasi articol prevede ca "instanta este obligata sa pronunte hotararea in termen de 3 zile de la inchiderea dezbaterilor si sa comunice partilor hotararea in cel mult 5 zile de la pronuntare".

Terenul de la Transport Public, un scandal fabricat politic si impotmolit in hatisul justitiei

Istoria “cazului" Transport Public (TP) este simpla. In intervalul 1999 – 2002, Consiliul Local Bacau a adoptat o suita de hotarari menite a pregati privatizarea TP. Circuitul documentelor administrative se finalizeaza cu insusirea de catre CL a privatizarii (in aprilie 2002), precum si cu Incheierea nr. 2302 pronuntata de Judecatoria Bacau la 10 februarie 2003, prin care se recunoaste dreptul de proprietate a TP asupra terenului de 3, 34 hectare pe care societatea isi desfasoara activitatea.
Lucrurile iau o turnura neasteptata odata cu accederea in functia de primar a lui Romeo Stavarache. Din 2005, acesta incepe sa hartuiasca sistematic TP, sub pretextul ca “terenurile trebuie sa revina la bacauani”. In 2007, primarul introduce mai multe actiuni in instanta prin care revendica dreptul de proprietate a terenului, sub argumentul ca in procesul de privatizare a TP, terenul nu a fost luat in calcul. Ultima actiune inaintata instantei de Stavarache dateaza din ianuarie 2008. De aici, cazul ia o turnura spectaculoasa.

A dat cu piciorul unei investitii Kaufland

In a doua jumatate a lui 2008, un dezvoltator de marca din industria hypermarketurilor (Kaufland) ia in calcul terenul de la Transport Public in vederea construirii unui magazin. Afland de litigiul in care se afla terenul, dezvoltatorul remite Primariei Bacau o serie de intrebari privitoare la statutul juridic al amplasamentului. Intr-un raspuns semnat de viceprimarul Dragos Luchian, la 16 ianuarie 2009, municipalitatea il asigura pe dezvoltator de “toata disponibilitatea pentru rezolvarea problemelor cu care va confruntati". In decurs de numai patru zile de la raspuns, primarul Romeo Stavarache decide sa renunte la judecarea actiunilor formulate impotriva TP dar si la exercitarea cailor de atac, iar in ianuarie 2008 sa-si exprime acordul expres in vederea radierii litigiilor notate de municipalitate in Cartea Funciara. In lunile mai si iunie 2009, Primaria elibereaza doua certificate de urbanism prin care atesta ca regimul juridic al terenului de la TP este acela de “proprietate privata". Investitia de cateva milioane de euro intr-un hypermarket care ar fi creat sute de locuri de munca parea a fi o simpla formalitate.

PUD-ul, scanteia care a reaprins fitilul

Insa n-a fost asa. La sedinta Consiliului Local din 30 iulie 2009, majoritatea liberala controlata de Stavarache se suceste din nou si decide sa respinga Planul Urbanistic de Detaliu (PUD) destinat SC Transport Public si necesar demararii lucrarilor la hypermarket. Prezenti la sedinta CL, cei 10 consilieri liberali s-au pronuntat impotriva proiectului de hotarare privind aprobarea PUD, desi in expunerea de motive, precum si in avizul de legalitate primarul Stavarache, respectiv secretarul municipiului, Ovidiu Popovici, avizasera favorabil propunerea. Pe 31 iulie, la o zi de la sedinta CL, primarul Stavarache introduce o noua actiune in instanta privind revendicarea dreptului de proprietate asupra terenului de la Transport Public, dupa ce cu jumatate de an in urma abandonase demersul in justitie din proprie initiativa.

Certificat contestat

In data de 15 mai 2009, Consiliul Judetean Bacau a eliberat societatii Transport Public un certificat de atestare a dreptului de proprietate asupra terenului de 3,4 hectare. Proiectul de hotarare a CJ a fost votat de 30 de consilieri din totalul de 37. Deci, inclusiv de alesi ai PNL, partidul lui Stavarache.
La sedinta Consiliului Local Bacau din 20 august 2009, Sechelariu si-a sustinut cauza in plen, reiterand faptul ca terenul apartine societatii de transport si ca este victima a unor abuzuri repetate comise de administratia Stavarache. Certificatul de proprietate emis de CJ Bacau a fost atacat in contencios administrativ de municipalitate, litigiul fiind castigat de societate in prima instanta, in prezent fiind la stadiul de recurs formulat de primar. Desi DNA a confirmat legalitatea certificatului emis de CJ Bacau, precum si faptul ca municipiul nu a fost prejudiciat in urma privatizarii Transport Public, primarul Stavarache continua sa hartuiasca societatea de transport in comun, privand-o de posibilitatea de a incheia tranzactii in interesul general al comunitatii (n.r. – investitia in hypermarket ar fi creat sute de noi locuri de munca, ar fi generat plata a zeci de miliarde la bugetul local si ar fi deservit din punct de vedere comercial o arie importanta din municipiu).

„Ranchiuna si ura, politica oficiala a administratiei Stavarache“

„In opinia mea, efectul logic al rezolutiei DNA este unul mai mult decat previzibil: actiunile in justitie reluate iresponsabil dupa renuntari succesive si recunoasteri exprese ale dreptului nostru de proprietate, declaratiile publice si luarile de pozitie ale toturor persoanelor care au uzitat de prerogativele puterii publice pentru desfiintarea clientilor mei ar trebui sa aiba, ca efect, tragerea la raspundere penala a acestora. Atat timp cat clientii mei nu au fost gasiti vinovati de comiterea vreunei ilegalitati, persoanele care s-au folosit de parghiile puterii publice pentru a-i distruge, invocand presupuse ilegalitati infirmate expres de institutia competenta, trebuie sa plateasca.“

Gabriel Ionita, avocat SC Transport Public SA

In repetate randuri, oficiosul lui Stavarache – Ziarul de Bacau – i-a atacat pe alesii lcoali din opozitie care au incercat sa sustina proiectul unei investitii private pe terenul de la Transport Public. Acestia au fost facuti cu ou si cu otet in ziarul de casa al primarului. Totul a culminat in perioada campaniei electorale pentru alegerile prezidentiale din noiembrie 2009, cand in numele unor interese electorale obscure, consilierii locali neaserviti lui Stavarache au fost atacati zi-lumina.
Nicolae Zaharia, ales local din partea PSD, a declarat ca Rezolutia DNA vine sa confirme reaua-credinta ce a insotit – in permanenta – demersurile lui Stavarache. Zaharia, consilier atacat marlaneste in oficiosul primarului, a apreciat ca "ranchiuna si ura au devenit politica oficiala a administratiei Stavarache".
"Am declarat tot timpul ca acest primar este un mincinos si un las. Iata ca DNA imi confirma mai vechea banuiala. In plus, aceasta Rezolutie da la iveala si reaua-credinta a lui Stavarache. In loc sa dea drumul la o investitie importanta si sa faca ce e de facut pentru Bacau, primarul a preferat sa blocheze orasul din ratiuni si interese proprii. Nu e doar problema societatii Transport Public. Vorbim de apa scumpita bacauanilor, de taxe marite, de interese de grup. Ranchiuna si ura personala au devenit politica oficiala a administratiei Stavarache", a afirmat Zaharia.
De cealalta parte, Constantin Draganuta, liderul grupului PD-L din Consiliul Local, a opinat ca actualul primar este alergic la investitiile care nu-i trec prin mana. "Inca odata s-a dovedit ca am respectat legea si ca am avut dreptate sa sustinem o investitie care ar fi adus in Bacau bani si noi locuri de munca. Sa ne amintim ca in decembrie 2009 a existat o sedinta de Consiliu Local care nu s-a tinut pentru ca Stavarache a interzis consilierilor PNL participarea la sedinta. Daca investitiile sau licitatiile nu-i trec prin mana, nu este de acord cu ele. Cauta tot timpul nod in papura si, unde nu gaseste, fabrica, inventeaza", a afirmat Draganuta.

Lucian Bogdanel
spot_img
spot_img
- Advertisement -

Ultimele știri