28 martie 2024
ActualitateDisperare: primarii au pus taxe pe drumurile locale. ”Masinile grele fac praf...

Disperare: primarii au pus taxe pe drumurile locale. ”Masinile grele fac praf asfaltul!”

Autoritatile se chinuie sa reabiliteze infrastructura, masinile de mare tonaj o distrug. Ca sa limiteze pagubele, edilii au introdus tarife suplimentare.

Drumurile locale se afla, dintotdeauna, intre prioritatile cetatenilor, prin urmare si ale primarilor, caci acestia sunt votati de cetateni, apoi luati la rost daca nu-si respecta promisiunile. Banii sunt putini, iar repararea drumurilor, scumpa, asa incât edilii cauta solutii ca drumurile asfaltate sau pietruite sa reziste cât mai mult. Unii dintre primari au limitat accesul trailerelor si camioanelor cu busteni ori au stabilit taxe speciale.

Costel Dudau, primarul din Zemes, a introdus inca din 2013 tarife suplimentare de utilizare a drumurilor, acestea vizând mai ales firmele care au relatii comerciale cu Petrom si folosesc masini de mare tonaj.



CL Zemes stabilea pentru depasirea masei totale admise (16 tone) o taxa situata intre 0,20 si 2 euro/km, in functie de greutate, iar in functie de axa si suspensii, un tarif intre 0,06 si 2,94 euro. “Anul acesta am strâns aproape doua miliarde de lei vechi. Toti banii astia intra in repararea si intretinerea drumurilor, nu avem voie sa-i ducem in alta parte”, a declarat edilul.

In conformitate cu OG 43/1997, administratorul drumului stabileste tarife suplimentare de utilizare a drumurilor pentru efectuarea transportului cu vehicule care depasesc masa si dimensiunile admise. Acestea respecta normativele prevazute in Ordinul Ministerului Transporturilor si al MAI privind autorizarea si desfasurarea circulatiei vehiculelor rutiere si sunt aprobate de catre Consiliul Local (CL) sau Consiliul Judetean (CJ).

40 de tone pe sapte centimetri de asfalt

Toate drumurile de pe Valea Muntelui sunt afectate de camioanele cu lemne care le tranziteaza zilnic.

“Am avut taxa pentru drumul Asau-Apa Asau-Paltinis, dar am suspendat-o din cauza ca o portiune din drum e deja distrusa, iar cealalta, de la kilometrul 6 la 10,2, e in lucru. Se asfalteaza prin PNDL si se circula cu restrictii, motiv pentru care soferii faceau scandal. Ca sa nu mai avem discutii am suspendat taxa, dar va reintra in vigoare la final”, arata Constantin Radulescu, primarul din Asau.

Edilul arata ca “masinile grele, care transporta lemn, fac drumurile praf”, asa incât e corect sa le percepi o taxa: “De altfel, nici nu era mare, precizeaza el. Masinile peste 7,5 tone plateau 200 de lei/luna, iar cele care circulau ocazional, 60 de lei/zi. Ce faci cu 200 de lei? Când trece o masina cu remorca de 38-40 de tone pe 7 cm de asfalt, va dati seama ce se intâmpla? E o mare problema!”

Cu cântarul, la drumul mare!

In Gaiceana s-a introdus o taxa de 100 de lei/intrarea pentru masinile peste 7,5 tone pe osie. “Am analizat in CL situatia drumurilor: unele sunt distruse, alte se distrug acum. Am pus o bariera la 3,1 m inaltime, care nu restrictioneaza populatia.

_DSC0574

Poate circula orice masina, in afara de cele cu 7,5 tone pe osie. La trei osii sunt peste 21 de tone. Pe drumurile pietruite pot intra daca platesc taxe, dar pe drumurile asfaltate e interzis. O bascula de 70 de tone face praf asfaltul”, sustine Stefanel Abdula, primar.

Intr-o luna si jumatate a strâns 130 de milioane de lei vechi, “bani cu care vom repara si vom pune piatra.”

Serviciul Public Judetean de Drumuri (SPJD) iese cu cântarul in teren si face controale, impreuna cu Politia, pentru a-i depista pe cei care circula cu masini grele, dar nu platesc.

“La nivel national exista o taxa speciala pentru transporturile agabaritice si pentru cele care depasesc masa totala pe osie admisa. Si noi o aplicam atunci când suntem solicitati. Daca nu suntem si ii prindem, atunci ii sanctionam”, arata Valentin Palea, directorul SPJD.

El este acord cu limitarea tonajului in functie de categoria drumului: “Drumurile comunale sunt de categoria IV-V si nu sunt proiectate pentru trailere si camioane mari. Nici sa limitezi circulatia la un tonaj foarte mic nu e corect, dar trebuie sa existe o corelatie intre portanta si tonaj.”

spot_img
spot_img
- Advertisement -

Ultimele știri