Starea precară a infrastructurii rutiere și lipsa semnalizării adecvate constituie factori care contribuie la producerea unor accidente rutiere și avarierea vehiculelor, generând prejudicii pentru conducătorii auto. Deși mulți șoferi nu cunosc acest aspect, prejudiciile cauzate de deficiențele infrastructurii pot atrage răspunderea administratorilor drumurilor publice.
Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere S.A. (CNAIR S.A.) este entitatea responsabilă pentru gestionarea rețelei de autostrăzi și drumuri naționale din România. Aceasta are statut de persoană juridică română de interes strategic național, funcționând sub autoritatea Ministerului Transporturilor și desfășurându-și activitatea pe baza principiului gestiunii economice și autonomiei financiare, scrie legalbadger.ro.
Înființată și reglementată prin Ordonanța de Urgență nr. 84/2003, CNAIR S.A. are ca obiect principal de activitate administrarea, întreținerea, reabilitarea și exploatarea autostrăzilor, drumurilor expres, drumurilor naționale și a variantelor ocolitoare. Scopul principal al CNAIR S.A. este asigurarea desfășurării traficului rutier în condiții de siguranță.
Prin urmare, se pune problema în ce condiții CNAIR S.A. poate fi trasă la răspundere pentru neîndeplinirea obligațiilor sale legale, atunci când deficiențele infrastructurii conduc la producerea unor accidente rutiere sau avarierea vehiculelor. Răspunderea juridică a administratorului drumului poate fi angajată pe temeiul răspunderii civile delictuale, în cazul în care se poate demonstra că prejudiciul suferit de șoferi este consecința directă a unei omisiuni sau a unei deficiențe imputabile acestei instituții.
Conform dispozițiilor art. 1357 Cod civil, orice persoană care, printr-o faptă ilicită săvârșită cu vinovăție, cauzează un prejudiciu altuia, este obligată să îl repare integral, chiar și pentru cea mai ușoară culpă.
Pentru ca răspunderea civilă delictuală să fie angajată, este necesară îndeplinirea cumulativă a patru condiții fundamentale: existența unei fapte ilicite, existența unui prejudiciu cert, existența unui raport de cauzalitate între fapta ilicită și prejudiciul suferit și existența vinovăției.
Dacă aceste condiții sunt întrunite, CNAIR S.A. poate fi trasă la răspundere pentru prejudiciile cauzate conducătorilor auto prin starea necorespunzătoare a infrastructurii rutiere. În ceea ce privește fapta ilicită, aceasta constă în acțiunea sau inacțiunea prin care este încălcată o normă de drept obiectiv, cauzând un prejudiciu unui drept subiectiv sau unui interes legitim al unei persoane. În jurisprudența instanțelor naționale, răspunderea administratorului drumurilor este analizată, de regulă, prin prisma neîndeplinirii obligațiilor legale stabilite în sarcina sa, cum ar fi întreținerea și semnalizarea corespunzătoare a drumurilor publice.
Un exemplu notabil al angajării răspunderii CNAIR S.A. este reprezentat de un caz recent soluționat de instanțele din România, în care compania a fost obligată la plata unor despăgubiri de un milion de euro. Instanța a reținut că neîntreținerea corespunzătoare a unui tronson de drum a condus la producerea unui accident grav, în urma căruia un șofer a suferit răni grave, iar vehiculul său a fost distrus.
Pe lângă prejudiciile materiale aferente avarierii autovehiculului, persoanele prejudiciate pot solicita și despăgubiri pentru prejudiciul moral suferit. În numeroase cauze, instanțele au dispus acordarea unor despăgubiri morale între 40.000 și 80.000 de euro, cuantumul acestora fiind stabilit în funcție de gravitatea prejudiciului și de circumstanțele particulare ale fiecărui caz.
Astfel, în măsura în care, într-un caz concret, sunt îndeplinite toate condițiile necesare pentru angajarea răspunderii civile delictuale, CNAIR S.A. poate și trebuie să fie trasă la răspundere. Neîndeplinirea obligației de întreținere și semnalizare a drumurilor publice constituie o formă evidentă de neglijență, care nu poate rămâne nesancționată. În aceste condiții, prejudiciile cauzate proprietarului unui autovehicul avariat din cauza deficiențelor infrastructurii rutiere trebuie să fie reparate de entitatea responsabilă, respectiv CNAIR S.A.