Dacă aș fi auzit acum câteva luni în urmă că voi începe să intru pe Zoom, Google Meet, Google Classroom, că voi scrie doar în word, ținând legătura cu ceilalți prin intermediul online-ului și interacțiunea umană va fi redusă drastic, aș fi spus că este o glumă bună.

Odată cu școala online, au apărut și noi provocări, după cum știm deja, acest tip de învățare se realizează pe platforme online unde primim lecțiile, temele și invitațile la orele online. Ceea ce nu primim des sunt explicațiile lecțiilor, nu putem învăța de unii singuri și primul dezavantaj care își face apariția este pierderea informației, se pierde relația elev – profesor, majoritatea nu putem învăța mecanic, avem nevoie de explicații, avem nevoie să punem întrebări pentru a nu deveni niște roboței.

Școala online nu se poate compara niciodată cu școala tradițională, cu interacțiunea umană, cu comunicarea față în față, cu explicațiile date de un profesor lângă tine, până ați ajuns la același numitor comun, și cu îmbrățișările calde, dar din păcate nu putem înlătura aceste temeri, probleme și frici cu o baghetă magică. Dar cred că și această experiență are un scop, am devenit niște persoane mai adaptabile la situațiile neprevăzute, mai pline de speranță, am învățat să avem încredere unii în ceilalți, și în noi înșine, lucrând independent.

Această situație ne-a găsit nepregătiți, și sunt mai multe dezavantaje decât avantaje, dar nu putem trage deja o concluzie clară, deoarece fiecare experiență vine la pachet și cu bune și cu rele, constă, atât cât se permite, în puterea noastră de a o transforma într-o experiență favorabilă pentru dezvoltarea noastră personală.

Ceea ce mă intrigă cel mai mult este faptul că școala online nu promovează deloc activitățile offline (cititul, sportul, scrisul de mână), nu promovează creativitatea elevilor, imaginația lor, suntem tratați ca niște mici roboți, iar acestea sunt un dezavantaj major pentru viitorul nostru. Școala online ar trebui să fie făcută cu mai multă inspirație, cu mai multă dorința de predare, nu să fie doar o platformă plictisitoare unde dăm copy-paste. Ca școala online să fie mai eficientă ar trebui ca toți profesorii să prezinte mai mult interes în domeniul lor și să-l facă mai atrăgător pentru ca noi, elevii, să rămânen cu informații și după această perioadă. Și, de asemenea, noi, elevii, am devenit mai stresați, mult mai vulnerabili și mai obosiți, școala online ar putea introduce ore de psihologie, de inteligență emoțională, unde să vorbim deschis cu profesorul anumite subiecte, și să ne simțim ascultați. Cred că aceste ore ar fi un pas important pentru cunoașterea noastră emoțională.

Această perioadă nu o putem trata ca pe o situație neimportantă, pentru că și în această perioadă ar trebui să învățăm, să păstrăm aproximativ aceleași obiceiuri și să nu ne ieșim din ritm. Și noi, la rândul nostru, trebuie să prezentăm interes pentru fiecare materie în parte, să ne facem temele și să nu uitam să fim creativi.

Patricia Unguru, clasa a X-a, elevă la Colegiul Național „Vasile Alecsandri” și la Cercul de Jurnalism al Palatului Copiilor Bacău


PUBLICITATE