Cei care au prins, măcar o vreme, anii de dinainte de ’89, vorbesc despre educație ca despre ceva sfânt. Dacă-i întrebi, toți spun că, pe atunci, se făcea carte. Da și nu, aș zice. Adică, în mod cert, cunoștințele pe care le asimilai la orele de curs de pe „vremea cealaltă” erau mai consistente, mai „așezate”, dacă facem comparație cu „varza” pe care găsești prin manualele aberante de-acum. Dar, să nu uităm enormitățile pe care partidul unic le introducea, în dauna materiei cu adevărat valoroase, scoasă de cenzura comunistă. Și nici de atitudinea tiranică a unor dascăli, mulți ajunși să predea elevilor fără a trece prin filtrul exigențelor din universitățile de astăzi.

Bătaia și umilirea erau… discipline în orar. Îmi amintesc de un profesor corpolent de muzică (un satrap care obliga copii cu ceva voce muzicală să participe la orele prelungite de repetiții, de după școală, pentru corul instituției) care m-a lovit violent cu palma în fața colegilor, supărat că … i-am zâmbit unei colege. În fine, acum, avem profesori, cu școală, care știu cu ce se mănâncă și care, la fel, ca bieții copii, după ce au trecut, mandat de mandat, prin ideile, de multe ori crețe, ale miniștrilor care guvernează domeniul, au mai avut de înfruntat și rigorile crizei sanitare, predând sau studiind, dacă se poate spune așa, din fața tabletei sau a monitorului. Aberant. Mă gândesc nu doar la copiii care oricum sunt atrași de gadgeturi, ci și la profesori, cât de greu le-a fost să se adapteze atâtor schimbări de stil și de …materie.

Aproape că-mi vine să cred în afirmația de mai demult a unui inspector de nu știu unde care le băga în cap copiilor că învățământul românesc nu pregătește „genii”. Cu alte cuvinte, se merge spre mediocritate. Grav, e că, mulți dintre viitorii absolvenți de facultate, fie nu vor practica în meseria pe care au studiat-o, fie vor alege să lucreze în țări străine. Și nu e vorba doar de doctori, să ne fie clar! Păcat de dascălii pe care-i avem, aș crede, foarte mulți dintre ei extrem de talentați și de bine intenționați.


PUBLICITATE