Cum vor fi laptopurile viitorului? Vor încăpea într-un buzunar? Vor renunța la tastaturile fizice? Vor fi astfel gândite încât să poată fi reparate și upgradate acasă, de către utilizatori? Fabricanții de laptopuri muncesc fără întrerupere la a răspunde la aceste întrebări și la multe altele din același registru.

Producătorii de calculatoare vor să anticipeze ceea ce-și vor dori utilizatorii într-un viitor nu foarte îndepărtat, în următorii cinci ani, mai exact. Să fii cu un pas înaintea utilizatorilor este formula perfectă de a nu cădea în desuetitudine. În timp ce unele branduri experimentează cu laptopurile flexibile, altele prevăd un viitor pentru dispozitivele convertibile. Totodată, există deja în lucru modele de laptopuri cu control vocal, compatibile cu 5G și care vor avea o mulțime de accesorii, de la ochelari pentru realitate augmentată până la mouse-uri cu diferite tipuri de design.

Lenovo a fost lider mondial în sectorul calculatoarelor în ultimul trimestru din 2019, urmat de concurenții săi obișnuiți: HP și Dell. Acest lucru se datorează, probabil, și faptului că, la sediul central din Beijing, o echipă formată din 70 de ingineri experimentează continuu cu diferite materiale, texturi și culori. Din mâinile lor trebuie să iasă laptopul viitorului, așa că ei decid și cum va arăta acesta.

„Pe măsură ce tot mai multă tehnologie intră în viețile noastre, iar lucrurile se depersonalizează, tot mai multe persoane tânjesc după interacțiune umană și autenticiate”, crede Andreas Schupp, directorul laboratorului de design al Lenovo, care lucrează de peste un deceniu pentru compania chineză.

Când vine vorba de laptopuri, fiecare detaliu este important: de la culori până la materiale. Sticla, aluminiul și pielea sunt unele din materialele folosite în prezent.

Schupp crede că modelele Yoga de la Lenovo sunt la jumătatea drumului spre laptopurile viitorului. Aceste dispozitive sunt un hibrid între un un laptop și o tabletă de mari dimensiuni. Versatilitatea lor se datorează faptului că ecranul este capabil să se rotească 360 de grade. Aceste calități ale seriei Yoga au apărut ca urmare a înțelegerii mișcărilor corpului. „Persoanele folosesc laptopurile în multe forme diferite. Nu doar așezați la masă, ci uneori pe canapea sau în alte poziții”, explică Schupp.

Acest tip de laptopuri va avea o cerere tot mai ridicată. În schimb, desktop PC-urile și tabletele tradiționale vor avea o cerere tot mai scăzută, cred specialiștii. La fel ca Lenovo, și Acer , ASUS, HP sau Dell au lansat pe piață laptopuri convertibile sau 2 în 1, cu dimensiuni reduse, ecrane tactile și, adesea, cu posibilitatea de deconectare a tastaturii fizice.

Să preconizezi ce vor dori utilizatorii peste cinci ani e uneori riscant. Ce te faci dacă peste cinci ani nu se vor mai folosi dispozitivele actuale, de exemplu calculatoarele. Cu ce vor fi înlocuite? În aceste condiții, companiile încearcă noi concepte. Printre ele, dispozitivele pliabile. În timp ce mai mulți fabricanți de telefoane mobile inteligente, precum Samsung, Huawei sau Motorola deja au prezentat modele de smartphone-uri pliabile, iar unele branduri de laptopuri nu vor să rămână mai prejos.

Lenovo a prezentat de curând primul laptop pliabil, care, potrivit inginerilor companiei chineze, combină productivitatea notebook-urilor cu flexibilitatea telefoanelor mobile.

Deschis complet, dispozitivul poate fi utilizat ca o tabletă pentru conținut video. Pliat, poate deveni un ebook sau un laptop cu tastatură virtuală. Probabil, în viitor, noile modele de laptopuri vor fi lipsite de tastaturi mecanice și vor profita de spațiul respectiv pentru a introduce un ecran adițional și complet configurabil. De altfe, ASUS deja a lansat câteva modele care fac pași importanți în acest sens, cu gama Zenbook Duo.

Schupp consideră că, la fel ca alte tehnologii, și cea a laptopurilor pliabile poate fi una de succes sau din contră. Lenovo a lansat prima un laptop cu 5G, dar directorul departamentului de design al companiei chineze crede că mai e un drum lung înainte. „5G este aici, dar deocamdată nu este pregătit. În acest moment, această tehnologie, din perspectiva consumatorului, este foarte costisitoare, fiind nevoie atât de serviciu în sine, cât și de dispozitive”, a mai spus Schupp.

De altfel, costul este principalul obstacol atunci când vine vorba de design-uri noi și inovatoare. Cea mai mare provocare pentru designeri este să garanteze un preț bun, dar și o experiență plăcută a utilizatorului.

În următorii ani, experiența utilizatorului va deveni principalul diferențiator al brandurilor producătoare de laptopuri, dincolo de preț. Vor supraviețui doar producătorii care vor face totul pentru ca experiența utilizatorului să fie una cât mai bună. Producătorii fac constant sondaje în rândul potențialilor cumpărători și sondează rețelele sociale pentru a putea fi cu un pas înainte și să vină în întâmpinarea utilizatorilor. Pentru Lenovo, de exemplu, prioritățile sunt în viitorul apropiat sunetul, bateria și randamentul laptopurilor.

Asta deși nu toți utilizatorii vor același lucru de la laptopuri. Ceea ce vor millenialii e total diferit de ceea ce așteaptă cei din generațiile anterioare. În plus, generația Z, cei născuți între 1996 și 2010 vor reprezenta 40% din clienții de laptopuri în 2030. Aceștia caută dispozitive cu forme diferite și experiențe profunde și imersive. Video-ul va deveni marea afacere a viitorului. 73% dintre utilizatori consideră că imaginile video îmbunătățesc semnificativ calitatea unei conversații. În plus, deja în 2020 una din trei interacțiuni pe Internet se realizează prin intermediul vocii.

Acestea sunt doar câteva din detaliile care vor da formă laptopurilor în viitorul nu foarte îndepărtat. Tu ce așteptări ai de la un laptop?


PUBLICITATE