8 mai 2024
ActualitateCum începe noul an școlar 2022-2023 în județul Bacău

Cum începe noul an școlar 2022-2023 în județul Bacău

Vremea din ultima perioadă ne arată clar că, a venit toamna. Și odată cu ea a sosit și un nou an școlar. Cu emoții și bucurii, pentru alții cu tristeți, sosirea noului an școlar i-aduce împreună pe elevi și dascăli. Împreună pornesc pe un nou drum de la care se așteaptă rezultate notabile. Dar, cum începe școala?

Rețeaua școlară:

La nivelul județului Bacău, rețeaua școlară pentru anul școlar 2022 – 2023 este formată din 192 de unități cu personalitate juridică (dintre care 101 în mediul urban și 91 în mediul rural), respectiv: Inspectoratul Școlar Județean, 184 unități de învățământ de masă, 2 cluburi sportive școlare, Palatul Copiilor, Casa Corpului Didactic, Centrul Județean de Resurse și Asistență Educațională, Centrul Județean de Excelență și o Comisie din cadrul Universității    „Vasile Alecsandri”. Din cele 192 de unități cu personalitate juridică, 172 sunt de stat și 20 private (13 grădinițe, 5 școli postliceale sanitare, o școală primară-americană și un liceu teoretic). Instituțiile de învățământ de stat cu personalitate juridică au în structură 307 unități arondate (75 în mediul urban și 232 în mediul rural).



Statistici în creșe/grădinițe/învățământ primar/gimnazial/liceal/profesional

Pentru asigurarea cuprinderii copiilor cu vârste de la 0 la 3 ani în educația timpurie antepreșcolară (creșe), în anul școlar 2022-2023 au fost propuse 36 de grupe cu 654 de locuri în municipiile Bacău, Onești, Moinești și orașul Comănești, după cum urmează: Creșa nr. 3 Bacău (95 locuri), unitate de învățământ arondată Școlii Gimnaziale Nr. 10 Bacău; Creșa nr. 9 Bacău (75 de locuri), unitate de învățământ arondată Liceului Tehnologic „Anghel Saligny” Bacău; Creșa „Letea” Bacău (75 de locuri) de nivel antepreșcolar din cadrul Liceului Tehnologic „Dumitru Mangeron” Bacău;

Creșa nr. 19 Bacău (55 de locuri) de nivel antepreșcolar din cadrul Școlii Gimnaziale „Mihai Drăgan” Bacău; Creșa nr. 4 Bacău (75 de locuri) de nivel antepreșcolar din cadrul Școlii Gimnaziale „George Bacovia” Bacău; Creșa nr. 6 Bacău (75 de locuri) de nivel antepreșcolar din cadrul Școlii Gimnaziale „Constantin Platon” Bacău; Creșa nr. 1 Onești (69 de locuri), unitate de învățământ arondată Școlii Gimnaziale „Ghiță Mocanu” Onești; Creșa „Primii pași” Moinești (100 de locuri), unitate publică de învățământ cu personalitate juridică, în administrarea U.A.T Moinești și Creșa nr. 1 Comănești (35 de locuri), unitate de învățământ arondată Școlii Gimnaziale „Liviu Rebreanu” Comănești.

Pentru anul școlar 2022-2023, au fost propuse 800 de grupe de grădiniță (de stat și privat) pentru circa 15.300 de preșcolari (din care 250 de grupe mici pentru aproximativ 4.700 de preșcolari). În învățământul primar sunt peste 27.400 de elevi, din care în cele 281 de clase pregătitoare s-au înscris aproximativ 5.100 de elevi.

În învățământul gimnazial sunt peste 24.200 de elevi, alți 17.650 în cel liceal zi, seral, frecvență redusă și peste 4.400 în învățământul profesional.

Admitere în învățământul liceal:

Planul de școlarizare, în admiterea în învăţământul liceal, aprobat pentru noul an școlar, este de 145 de clase cu 3.562 de locuri. Au fost admişi în liceele şi colegiile băcăuane 3.479 de elevi (absolvenţi de gimnaziu), din care 2.132 pe filiera teoretică şi 1.347 pe filiera tehnologică. Au aplicat și au fost admiși în liceele din județul Bacău, prin repartizare computerizată, și 57 de candidați care au absolvit gimnaziul în alte județe (Brașov, Iași, Galați, Neamț, Suceava, Vrancea, Vaslui). Alți 398 de elevi au fost admiși în învăţământul vocaţional, dar și 38 de elevi de etnie rromă şi 27 de elevi cu cerinţe educaţionale speciale (CES). Sunt și 27 de absolvenţi de gimnaziu din judeţul Bacău care au ales cariera militară, fiind admişi în liceele de profil din ţară.

Pe învăţământ profesional/dual planul de şcolarizare aprobat este de 68 de clase cu 1.624 de locuri. În total au fost înscriși 1.033 de elevi în învăţământul profesional de stat și 146 în învăţământul dual.

În baza ordinelor comune ale Ministerului Educației, Ministerului Afacerilor Externe și Ministerului Românilor de Pretutindeni, valabile și în acest an școlar, privind şcolarizarea românilor de pretutindeni în învăţământul preuniversitar de stat din România, se adaugă încă 82 de elevi din Republica Moldova, care au primit aprobare de şcolarizare în județul Bacău, pe locuri de studii fără plata taxelor de şcolarizare, dar cu bursă. Dintre aceștia, 58 sunt pe învățământ liceal și 4 pe cel profesional, pentru clasa a IX-a, și 20 pe învățământ liceal, pentru clasa a X-a.

De asemenea, pentru învăţământ cu frecvenţă redusă, s-au alocat 84 de locuri de clasa a IX-a, la Colegiul „N.V.Karpen” Bacău, iar pentru învățământ cu frevcență-seral, 2 clase la Liceul Tehnologic „Petru Poni” și Liceul Tehnologic, ambele din Oneşti, pentru clasa a IX-a, și alte 3 clase la Liceul Tehnologic „Petru Poni” și Liceul Tehnologic, ambele din Oneşti, dar și la Liceul Tehnologic „Dumitru Mangeron” Bacău, pentru clasa a XI-a (an de început).

Burse „Euro 200” și „Bani de liceu”

Pentru acest nou an școlar, beneficiari ai Programului „Euro 200” în județul Bacău sunt în total 46 de elevi. Programul național vine în sprijinul acelor elevi cu posibilități financiare reduse, care provin din familii cu un venit lunar brut de maximum 250 lei pe membru de familie, în vederea achiziţionării de calculatoare. Este un program care se derulează începând cu anul 2004, obiectivele sale fiind stimularea achiziţionării de computere prin acordarea unor ajutoare financiare stabilite pe criterii sociale, respectiv crearea de competenţe în utilizarea mijloacelor IT & C. Ajutorul financiar reprezintă echivalentul în lei a 200 de euro, eliberat sub forma unor bonuri valorice, pentru achiziţionarea unui calculator personal nou și se acordă o singură dată în cadrul unei familii.

Prin Programul național „Bani de liceu”, derulat tot de Ministerul Educației, este acordat un sprijin financiar elevilor din învățământul liceal care provin din familii defavorizate în vederea continuării/finalizării studiilor. Începând cu anul școlar 2018-2019, suma acordată fiecărui beneficiar este de 250 lei/lunar. Pe lângă indexarea aceste sume (de la 180 lei/lună), a fost majorată și valoarea plafonului maxim de acordare a bursei de la 150 lei la 500 lei/membru de familie, dată fiind necesitatea de a corela plafonul de acordare a sprijinului cu situația economică actuală. În cadrul programului social „Bani de liceu”, care se va derula și în acest an, elevii primesc bursa lunară pe tot parcursul anului școlar. Dosarele din acest program se vor depune după începerea anului școlar, iar ulterior se va stabili și numărul final al beneficiarilor din tot județul Bacău.

Structura anului şcolar 2022-2023 (conform Ordinul ministrului Educaţiei Nr. 3505/2022):

Anul școlar 2022-2023 este structurat astfel:

  • cursuri: de luni, 5 septembrie 2022, până vineri, 21 octombrie 2022;
  • vacanță: de sâmbătă, 22 octombrie 2022, până duminică, 30 octombrie 2022;
  • cursuri: de luni, 31 octombrie 2022, până joi, 22 decembrie 2022;
  • vacanță: de vineri, 23 decembrie 2022, până duminică, 8 ianuarie 2023;
  • cursuri: de luni, 9 ianuarie 2023, până vineri, 17 februarie 2023, la decizia ISJ Bacău;
  • vacanță: o săptămână, la decizia ISJ Bacău, în perioada 20-26 februarie 2023;
  • cursuri: de luni, 27 februarie 2023, până joi, 6 aprilie 2023, la decizia ISJ Bacău;
  • vacanță: de vineri, 7 aprilie 2023, până marți, 18 aprilie 2023;
  • cursuri: de miercuri, 19 aprilie 2023, până vineri, 16 iunie 2023;
  • vacanță: de sâmbătă, 17 iunie 2023, până duminică, 3 septembrie 2023.

În ziua de 5 octombrie – Ziua internațională a educației – și în zilele nelucrătoare/de sărbătoare legală prevăzute de lege și de contractul colectiv de muncă aplicabil nu se organizează cursuri.

Programul național „Școala altfel” și Programul „Săptămâna verde” se desfășoară în perioada 27 februarie – 16 iunie 2023, în intervale de câte 5 zile consecutive lucrătoare, a căror planificare se află la decizia unității de învățământ. Derularea celor două programe nu se planifică în același interval de cursuri (modul de învățare). Prin excepție, la clasele din învățământul liceal – filiera tehnologică, din învățământul profesional și din învățământul postliceal, în perioadele dedicate acestor două programe se organizează activități de instruire practică.

Calendarul examenelor/evaluărilor naționale, al examenelor de absolvire, respectiv de certificare/atestare a calificării profesionale/a competențelor, precum și calendarul admiterii în clasa a IX-a se aprobă prin ordine distincte ale ministrului Educației.

Direcția de Sănătate Publică Bacău a transmis recomandări privind normele de igienă individual și colectivă pentru elevii și cadrele didactice din unitățile de învățământ

Virozele respiratorii sunt frecvente în sezonul rece și pot afecta colectivitățile în care copiii desfășoară activități de învățământ. Atât infecția cu SARS-CoV-2, cât și gripa fac parte din categoria virozelor respiratorii, care pot produce complicații, mai ales la persoanele care prezintă anumite comorbidități (boli cardiovasculare, boli pulmonare, diabet etc.).

Prevenirea și controlul infecțiilor respiratorii sunt posibile în mare măsura dacă sunt respectate o serie de reguli:

Reguli de igienă:

-igiena mâinilor: spălarea frecventă a mâinilor și/sau dezinfecția lor (înainte de intrarea în clasă, înainte de masă, după utilizarea toaletei, după tuse/strănut, ori de câte ori e necesar);

-igiena respiratorie: tuse, strănut în șervețel de unica folosința sau în plica cotului, aruncarea șervețelului la gunoi imediat după folosire, spălarea/dezinfecția mâinilor după tuse/strănut;

-igiena în clase: aerisirea frecventa a sălilor de clasă (păstrarea ferestrelor deschise ori de câte ori este posibil sau aerisirea cel puțin 10 minute după fiecare oră de curs), curățenia și dezinfecția suprafețelor și obiectelor din unitățile de învățământ înaintea începerii cursurilor;

-evitarea schimburilor de obiecte personale.

Reducerea transmiterii virusurilor respiratorii:

-purtarea măștii în spațiile închise aglomerate, slab ventilate;

-respectarea  distanțării fizice de minim 1,5 metri în timpul cursurilor, dacă e posibil;

-informarea periodică a părinților de a nu trimite la scoală copilul atunci când se confruntă cu simptome de viroza respiratorii, dureri în gât, etc;

-personalul didactic și nedidactic cu simptome respiratorii va evita intrarea în colectivitate;

-realizarea zilnică la prima oră de curs, de către cadrul didactic, a unei inspecții vizuale a elevilor prezenți în clasă cu scopul identificării unui eventual elevul bolnav care prezintă semne de febră/boală infecto-contagioasă (față congestionată, tuse, etc).

-în cazul identificării unui elev cu semne de boală transmisibilă respiratorie, se recomandă izolarea lui față de restul clasei și informarea părinților în vederea îndrumării către un medic și asigurarea tratamentului specific;

-anunțarea conducerii școlii, de către părinți/cadrele didactice, în cazul confirmării unui caz cu SARS-CoV-2 sau gripă.

Măsuri preventive specifice și de informare:

-vaccinarea împotriva COVID-19 și a gripei sezoniere a elevilor eligibili și a personalului din unitățile de învățământ:

-derularea de acțiuni de educare-informare a elevilor privind regulile care trebuie respectate pentru a preveni îmbolnăvirile respiratorii.

Măsuri organizatorice și logistice:

-afișarea în clase/locuri vizibile a panourilor cu materiale informative privind modalitățile de prevenire a îmbolnăvirilor respiratorii;

-asigurarea cu materiale pentru igiena mâinilor (săpun lichid, substanțe dezinfectante și prosoape de hârtie) precum și pentru curățenia și dezinfecția sălilor de clasă;

-respectarea ritmului de verificare, curățare și igienizare a aparatelor de aer condiționat, conform recomandărilor producătorului.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

spot_img
spot_img
- Advertisement -

Ultimele știri