Zile negre. Așa am putea caracteriza în doar două cuvinte ceea ce se întâmplă în această perioadă. Perioadă în care toată lumea a fost atinsă de criza coronavirus care a închis afaceri și a restrâns activități. Nu cred că există cineva care să fi scăpat „neatins” de acestă „febră”. Cel mai câștigat, probabil, e umorul nostru românesc, cu care cel mai mulți dintre noi încearcă să meargă mai departe. Hazul de necaz face bine la psihic, dar cânf te uiți în conturi și vezi că visteria e goală, ți se cam face pielea găină. În ciuda tuturor greutăților expuse, oamenii mai au puterea să zâmbească și să spere. Între aceștia, loviți crunt de soartă, se află cei care au dezvoltat afaceri în HoReCa. Dacă cei mai mulți au ales să închidă provizoriu afacerile, preferând să nu riște nimic, sunt alții care au ales să fie la limită. Probabil nici măcar pe linia de plutire. Unii spun că s-au gândit la angajați, deși au fost nevoiți să-i trimită în șomaj…ethnic. Alții s-au gândit la clienți. Dar cine știe ce-o fi de-adevăratelea în sufletul lor. Am sunat zilele acestea la mai multe restaurant. Mulți mi-au explicat că nu au avut încotro. Cu toții speară că vor veni zile mai bune. Și au închis. În toată marea acesta de dezamăgire sunt și unii care s-au încăpățânat să rămână pe metereze și să arate că brandurile lor nu se pleacă în calea unui virus. Sunt câteva restaurant care au decis să onoreze fidelitatea clienților lor și să le fie alături în vremuri de pandemie.

„Cei mai bine pregătiți vor rezista”

Gran Gourmet Ristorante este unul din multele restaurant aflate în această situație. Criza creată de coronavirus a dus la restrângerea activității până la nivelul de home delivery, ceea ce a condus și la reducerea de personal. Cu toate acestea, Gourmet își respectă clienții către care onorează comenzile zilnic, luni-duminică, în intervalul orar 11.00 – 22.00, orice comandă fiind onorată în 35-40 de minute, iar valoare trebuie să fie de minimum 30 de lei. „În momentul de față mai lucrăm doi oameni în bucătărie, un pizzer și doi la delivery. Suntem în total cinci oameni. Acum suntem pe avarie, dar sperăm să fie bine. Eu zic că cei mai bine pregătiți vor trece de perioada asta”, a declarant Petru Pascariu, patronal de la Gourmet.

Înghețată prăjită din partea casei

Renumit pentru meniurile chinezești, restaurantul Latin este pe placul multor băcăuani. Numai că, coronavirusul cu rădăcini chinezești, care n-o să-l găsiți în meniu, a închis restaurantul în sine, pofticioșii putând alege renumitele rețete doar in sistem de catering. „Acum am aplicat chestia asta cu șomajul tehnic, dar sper că o să vină vremuri mai bune. Acum mai lucrez eu cu soția la bucătărie și un om la delivery. Înainte eram opt oameni”, a precizat Bogdan Mosach, managerul de la restaurantul Latin, acolo unde puteți comanda meniurile dorite de luni până duminică, între orele 10.00 – 21.00, iar comanda minima este de 50 de lei. La fiecare comandă, clienții primesc din partea casei un desert, înghețată prăjită, iar din zilele următoare vor primi gratis și câte o doză de bere.

Nici restaurantul Piazzeta nu stă mai pe roze. Dacă până nu demult desfășura activitatea în trei locații, Piazzeta a restrâns activitatea într-un singur loc de unde efectuează doar comenzi la domiciliu. Nu avem informații despre cum s-a restrâns activitatea, dar am primit confirmări că doritorii pot solicita comenzi zilnic, de luni până duminică, în intervalul orar 8.00 – 23.00, comanda minimă fiind de 50 de lei.

„Personalul e foarte important pentru noi”

Unul dintre restaurantele care a reușit o figură foarte frumoasă în mai puțin de un an de existență pe piața locală este Lake House din Parcul Cancicov. Cu toate că rețeta de succes a afacerii a dat roade, coronavirusul și-a băgat și aici „coada”. Astfel, în această perioadă cu zile frumoase de primăvară, terasa restaurantului încântă doar păsările din parc, clienții fideli trăind doar cu amintirile plăcute dintr-o locație spendidă. Fanii rețetelor de la Lake House se pot bucura însă în continuare de ele pentru că serviciul de home delivery este funcțional zilnic între orele 11.00 și 21.30. „Este o perioadă foarte grea. Am rămas doar cu personalul din bucătărie, dar trebuie spus că nivelul comenzilor a cam scăzut. Suntem pe linia de plutire și sperăm să rezistăm”, a precizat un membru din conducerea unității. La Lake House comanda minima este de 30 de lei și primiți și un desert din partea casei. Momentan se lucrează cu șase oameni, restul fiind în șomaj ethnic. „Facem tot posibilul să ne ținem oamenii, pentru că sunt foarte importanți pentru noi”, a mai spus reprezentantul de la Lake House.

Aceasta a fost o scurtă radiografie a sistemului de restaurant care operează în system de catering în această perioadă neagră, deși sunt multe alte unități care funcționează, la cote de avarie. Cu toate că situația, cel puțin momentan nu zâmbește nimănui, trăim cu speranța că, într-o bună zi, ne vom strange din nou în jurul unei mese la un restaurant sau o terasă dragă nouă și prietenilor noștri, și că vor reveni vremurile bune de altă data.