17 mai 2024
ActualitateCu bicicleta prin Bacău? Da, se poate!

Cu bicicleta prin Bacău? Da, se poate!

Admirăm mereu orașele din Vestul Europei atunci când călătorim. Și câteodată este suficient și să mergem în alt oraș al României pentru a observa că alături de autoturisme, de câțiva ani deja, au apărut și bicicletele în trafic, iar pentru acestea s-au creat trasee dedicate. Tehnic, ele se numesc coridoare pentru deplasări nemotorizate și reprezintă, de fapt, alternative la deplasarea cu mașina.

La ultimele alocări financiare, Uniunea Europeană a finanțat, cu preponderență, proiecte de mobilitate urbană. Adică, realizarea de piste de biciclete sau dotări ale serviciilor de transport public cu autobuze electrice. Prin aceasta, UE își dorește să renunțăm la autoturismul personal în favoarea bicicletei/trotinetei/autobuzului electric, pentru a proteja natura și, pe de altă parte, să ne încurajeze să facem mai multă mișcare.

Din acest an, municipiul Bacău intră în rândul orașelor cu o infrastructură dedicată bicicliștilor prin realizarea mai multor piste. De ce? Pentru că Bacăul se modernizează, iar asta înseamnă îmbunătățirea infrastructurii rutiere, dar și a celei destinate deplasărilor nemotorizate și orientarea către soluții de mobilitate pe termen lung, durabile! 



Coridorul de deplasări nemotorizate Sud: Centru- Aeroport

Primul coridor de deplasări pentru biciclete care a intrat în execuție este cel care leagă sudul orașului de centru. Pornește de la intersecția Căii Republicii cu Aeroportului și se încheie la statuia lui Ștefan cel Mare, fiind pe același traseu cu drumul european E 85.

Proiectul include nu doar amenajarea unei piste de biciclete, ci și renovarea și modernizarea completă a trecerii pe sub linia de cale ferată – Pasajul Letea.

Acesta a beneficiat de lucrări la canalizarea pluvială, lucrări la instalațiile electrice, modernizarea infrastructurii, placarea cu granit și refacerea pereților.

Pentru prima dată, în pasaj vor exista lifturi pentru persoane, elevatoare pentru persoanele cu dizabilități și benzi transportoare de biciclete. Va fi sigur de traversat, oferind o alternativă pietonilor care se expuneau pericolelor atunci când treceau liniile de cale ferată pe deasupra.

Investiția se completează cu bănci, bănci smart, parcări de biciclete care se vor amenaja pe Calea Republicii, la intrarea în Pasajul Letea, pe Calea Mărășești, pe str. Pictor Theodor Aman.

Prin acest proiect s-au creat aproape 6 kilometri de piste de biciclete care leagă sudul orașului de centru, s-au modernizat 2.479 mp de trotuare și 3.107 mp de spații verzi.

 

Totodată, se vor planta 76 de arbori maturi (mesteceni, platani, arțari), s-au instalat 90 de bănci, 146 de rastele pentru biciclete, 80 de coșuri de gunoi, 8 bănci smart, și se crează 5 parcări publice pentru biciclete, pentru maximum 24 de utilizatori.
Așadar, iubitorii de bicicletă vor putea ajunge mai rapid decât cu mașina de la Aeroport până în centrul orașului!

 

Coridor deplasări nemotorizate pentru agrement: Centru-Insula de agrement

Acest coridor acoperă strada Alexandru cel Bun și parțial strada I.L.Caragiale unde se va crea o pistă de biciclete de aproximativ 1 kilometru. Ca și în cazul altor proiecte de coridoare, se modernizează trotuarele, 220 de metri pătrați de spațiu verde, se vor planta 8 arbori maturi, se vor aduce 20 de bănci noi, 25 rastele pentru biciclete și 2 bănci smart. Pe o parte dintre ele le puteți observa deja pe strada Alexandru cel Bun.

 

Semicircular Mioriței

Dacă până în prezent ar fi fost o provocare să ajungem din Gara Bacău până în zona Autogării cu bicicleta, Primăria municipiului Bacău a construit un coridor dedicat mijloacelor velo. Practic, traseul leagă cele două zone.

„Semicircularul” Mioriței măsoară aproximativ 3 km, e acoperit în culori vizibile, care pun în evidență infrastructura nou creată.

Pe traseul acestor piste va fi montat gazon, s-a adus mobilier urban, se construiesc parcări pentru biciclete și se montează bănci inteligente.

Vor fi peste 7.000 de mp amenajați cu fonduri europene.

 

Coridorul Centru-Gara Bacău – Cartier CFR – CAEX. Cea mai semnificativă schimbare: Piațeta Gării

Un alt proiect complex este cel al deplasărilor nemotorizate Centru- Gara Bacău – Cartier CFR- CAEX/ Parc Industrial (CFR), care cuprinde zonele: Bd. Vasile Pârvan, str. Gh. Donici, str. Constanţei, str. Gen. Ștefan Guşă, Piaţa Gării, str. Mihai Eminescu, str. Oituz, str. Vasile Alecsandri.

Prin intermediul acestui proiect, pe traseul mai sus menționat vor fi realizate nu mai puțin de 11.757 mp de piste de biciclete și vor fi amenajate facilități pentru bicicliști. De asemenea, sunt modernizați 7.227 mp de spațiu pietonal, cu sisteme de siguranță care să împiedice accesul auto pe trotuar.

 

Acest proiect include și modernizarea completă a zonei Gării.

După zeci de ani fără nicio investiție, Piațeta Gării a intrat într-un amplu proces de modernizare. Imaginea întregului spațiu va fi schimbată din toate punctele de vedere, zona Gării devenind o adevărată poartă de intrare în municipiul Bacău, așa cum își doresc locuitorii orașului.

În zona Pieței Gării vor fi montate 62 de bănci modulare, 2 bănci smart, 32 rastele individuale pentru biciclete.

Pentru fluidizarea traficului a fost deja amenajat un sens giratoriu între străzile Mihai Eminescu și Gării.

Noul proiect arhitectural şi urbanistic cuprinde și plantarea a peste o sută de plante perene și 34 arbori maturi.

 

Coridorul Tineretului și un pod hobanat, în premieră pentru orașul nostru!

Municipiul Bacău va avea unul din cele mai moderne poduri pietonale din zona Moldovei. Lucrările sunt în plină execuție, atât la intrarea principală în Parcul Cancicov, cât și în dreptul scărilor de la Cascada.

Viitorul pod pietonal începe în Parcul Cancicov, traversează Calea Mărășești și, mai departe, ajunge în zona scărilor care asigură legătura între Calea Mărășești și str. Pictor Theodor Aman.

Acesta va avea o lungime totală de 170 de metri și cuprinde trei zone: rampa de acces din/spre Parcul Cancicov, pasarela hobanată și rampa de acces din/spre str. Pictor Theodor Aman.

Zona rampei de acces din str. Pictor Theodor Aman va fi prevăzută cu un lift care va prelua pietonii și bicicliștii de la partea superioară a rampei și îi va coborî la nivelul terenului.

În cadrul acestui proiect va fi modernizată și zona scărilor Cascada, prin refacerea treptelor, a parapetului de protecție și a iluminatului public.

Pasarela hobanată este parte a Traseului Tineretului și Sportului care include Parcul Cancicov – Stadion – Bazin – Universitatea „Vasile Alecsandri”.

Este un traseu care va însuma 9.342 mp de piste amenajate, 2.360 mp de trotuare moderne și 2.267 mp de spații verzi.

 

Pe acest traseu se vor instala peste 90 de bănci, 8 bănci de tipul smart city, 80 de coșuri de gunoi, 143 de rastele individuale de biciclete. Spațiul verde amenajat va cuprinde 76 arbori maturi și 1.120 de plante perene. 

Coridorul de deplasare nemotorizată Centru-Șerbănești

Ultimul dintre proiectele de mobilitate urbană intrat în execuție este Centru – Șerbănești. Se lucrează deja la refacerea totală a Căii Romanului. S-a ajuns la această soluție tehnică deoarece placa de beton pe care era construită această stradă devenise extrem de rigidă, fapt care ducea la degradarea rapidă a straturilor de asfalt turnate peste ea. Pentru prima dată în municipiul Bacău, vom avea o bandă dedicată autobuzului. Iar aceasta va fi chiar aici, pe Bârladului.

Pe Bulevardul Unirii și Calea Bârladului vom avea și câte două treceri de pietoni semaforizate.

La acestea, se adaugă amenajarea de trotuare în suprafață de 3.359 mp – un lucru în premieră pentru Calea Bârladului, care nu a avut niciodată trotuare în adevăratul sens al cuvântului.

Și pe Calea Romanului vom avea pistă de bicicletă, pe partea dreaptă a drumului, acolo unde, deși în acte apare că avem trotuar, în mod real nu am mai avut unul de zeci de ani. Cu ocazia asta, vom și construi un trotuar practicabil pentru pietoni.

Totul se va completa și cu spații verzi (tei, arțari, gazon – în total se vor planta peste 200 de arbori și 250 de arbuști, dar și 270 de plante perene), bănci, rastele pentru biciclete, coșuri de gunoi, două bănci smart – adică vor avea propriile sisteme de panouri și prize de încărcare pentru telefoane. Pentru bicicliști va fi amenajată o parcare publică pentru 24 de utilizatori și se va introduce un sistem de informare pentru stațiile de autobuz de pe Calea Romanului și Calea Bârladului.

Coridorul începe la intersecția străzilor Bulevardul Unirii cu Nicolae Bălcescu și, exceptând podul Șerbănești, se încheie la intersecția Căii Romanului cu Siliștei și pe Calea Bârladului 209.

„Viitorul deplasărilor prin oraș este „verde”. Vorbim aici despre biciclete, trotinete electrice, autobuze electrice și abia apoi, autoturismul personal, fie el clasic sau electric.

Iar Bacăul trebuie să țină pasul cu toate acestea.

Mă bucur că în aceste finanțări sunt incluse modernizări atât de necesare: pasajul Letea – extrem de important pentru siguranța cetățenilor, Piațeta Gării – o zonă renovată în premieră – avea nevoie urgentă de o reabilitare atât de infrastructură, cât și estetică, trotuare pe Calea Bârladului, acolo unde nu au existat niciodată.

Totodată, Traseul Tineretului ne va aduce acel pod hobanat, care va fi nu doar arhitectural deosebit, ci va avea și o funcționalitate pentru pietoni, nu doar pentru bicicliști. Aproape tot orașul va fi interconectat și pentru iubitorii de bicicletă.

Toate proiectele de mobilitate sunt complementare. Ele își vor arăta utilitatea la momentul la care vor fi finalizate și toate se vor încheia – unele chiar în 2023, altele pe parcursul anului 2024.”

 Lucian Daniel Stanciu Viziteu, primarul Municipiului Bacău

 

Avantajele deplasării cu bicicleta

-creșterea siguranței participanților la trafic, prin crearea unei benzi dedicate pentru deplasarea cu bicicleta și integrarea unui spațiu de siguranță față de circulația auto

-impact pozitiv asupra calității aerului, economiei și sănătății publice

-reducerea timpilor petrecuți în trafic și o deplasare mai rapidă către obiectivele importante din oraș

 

Potrivit datelor din Strategia integrată de dezvoltare urbană, în fiecare zi, 65 la sută dintre băcăuani folosesc autoturismul personal, 11 la sută autobuzul, 5 la sută merg cu bicicleta, iar 41 la sută aleg să meargă pe jos. Când plouă sau ninge, cei mai mulți aleg autobuzul sau bicicleta, în defavoarea autoturismului personal. Cei mai mulți dintre cei chestionați au spus că ar folosi mai des bicicleta dacă ar avea piste pentru acest lucru (de la 16 la 55 la sută).

 

În fiecare an din ultimii cinci, în Bacău, gradul de motorizare a crescut cu 3,3 la sută. Există acum o medie de 390 de autoturisme la mia de locuitori, mult peste media de 190 la mia de locuitori în județ. De aici, au apărut ambuteiajele în trafic, aglomerarea de mașini pe același spațiu public, poluare și zgomot mai mare. Existența pistelor de biciclete va încuraja deplasarea cu acest mijloc, în defavoarea autoturismelor personale.

 

spot_img
spot_img
- Advertisement -

Ultimele știri