20 aprilie 2024
CulturăConstantin Calin: Cartile din ziar (II) - Pagini de critica literara

Constantin Calin: Cartile din ziar (II) – Pagini de critica literara

Si “efemeridele” pot avea viata lunga, o spune si demonstreaza profesorul Constatin Calin, in volumul II, din ciclul Cartile din ziar: Pagini de critica literara, aparut la Editura BABEL, Bacau, 2015. Efemeridele de care pomeneste autorul sunt cronici literare, recenzii sau simple note, publicate, de-a lungul timpului, in reviste literare sau cotidiane locale.

De ce acum, este intrebarea la care criticul, profesorul si gazetarul raspunde in Prefata, cu care ne-a obisnuit la fiecare nou volum tiparit: “Faptul ca le public (in volum – n.m.) mai târziu e din cauza modului in care mi-am administrat aparitiile. In trecut, am amânat, sub diverse pretexte, sa le adun. Important mi se parea sa scriu, fara a tinti volumul sau volumele.

Preocuparea de acestea s-a ivit abia in anii din urma, sub constrângerile vârstei.” Volumul de fata cuprinde 147 de cronici si este structurat in trei capitole: “Raftul cu critici…”, in care autorii sunt asezati pe vârste (primul, care deschide volumul este Perpessicius), pentru al doilea, “Poeti si prozatori”, a ales varianta alfabetica, iar sectiunea “Varia”, ultima, este alcatuita dupa afinitatile dintre subiecte. Constantin Calin mai face o precizare, necesara pentru a explica eventualele nedumeriri privind spatiul acordat unui autor sau altul, el fiind dat de locul si timpul in care a “oficiat”: “…la revista, rubrica era larga cât un salon, cea de la ziar era strâmta ca un culoar de vagon. (…) Important insa nu e cât am scris despre cineva, ci cum si in ce moment al carierei sale” (pag. 7).

recenzie carte calin2

Sunt in volum cronici critice la volumul sau volumele unor “grei” ai genului (Vladimir Streinu, C. Ciopraga, Al. Piru, Eugen Simion, Ghe. Grigurcu, I. Constantinescu, N. Manolescu, L.Ulici sau Mihai Ungheanu, dar si cele care au avut ca subiect cartile unor autori aflati pe drumul afirmarii sau chiar debutanti. In sectiunea a doua, poetilor si prozatorilor le-au fost oferite pagini de o rara frumusete literara, scrise nu numai cu “ghimpele”, arma criticului, dar si cu dragoste, chiar duiosie, mai ales atunci când, la rând, au venit colegii sau fostii colegi de la Ateneu: Mihai Sabin, Ioanid Romanescu, Eugen Uricaru, Sergiu Adam etc., carora le rezerva rânduri inedite din biografia, comportamentul sau imbracamintea din o anume zi.

Te-ai fi asteptat ca in cronicile ale caror subiecte erau cartile semnate de sefii de la Ateneu, sa existe o oarecare retinere in abordarea temei, ceea ce nu-i cazul la Constantin Calin, George Balaita, Radu Cârneci sau, de ce nu, Sergiu Adam au avut parte de aceeasi constanta, viguroasa si obiectiva privire critica. Am citit cu interes cronicile la cartea/cartile unor tineri prozatori sau poeti, Iacob Florea, Ion Tudor Iovian, Sorin Preda, Octavian Voicu etc., scrise in nota criticii “pozitive”. “Nu mi-am planificat nemultumirile si opozitiile, si nici euforiile si entuziasmul. Am incercat sa descifrez intentiile autorilor si sa aproximez masura realizarilor”, spune tot in Prefata criticul Constnatin Calin. “Varia”, ultima parte, este o selectie absolut superba, in cele 40 de cronici-eseuri, care acopera o lunga perioada, gasim autori de orientari diverse, dar si promotori ai unor noi curente in critica literara, la fel de proaspete, ca acum 40 sau 10 ani, când au fost scrise, aici (“aci”), spre deosebire de primele doua sectiuni, si titlurile sunt indemnuri la lectura.

Cum si spatiul destinat acestei recenzii are marimea unui “culoar de vagon”, mai amintim doar ca va urma si volumul III, iar cine nu se gaseste, nu se vede in acesta, va fi prezent, spune autorul – parca-l vad – , cu zâmbetu-i ironic, in urmatorul: “Acorduri si conflicte locale”. Prevad de pe acum un mic “macel critico-literar”.