16 aprilie 2024
ActualitateCLINICA LEGALA / Lupta cu monopolul

CLINICA LEGALA / Lupta cu monopolul

Cu totii stim ca atunci când incheiem un contract de furnizare a energiei electrice, a gazului sau când contractam un abonament telefonic ori de internet sau cablu TV suntem pusi in fata a doua optiuni ce nu comporta negociere: ori semnam contractul standard prezentat de catre furnizor ori alegem alt furnizor pentru serviciul dorit. Cu toate ca legislatia civila prevede ca un asemenea contract trebuie negociat de catre parti in asa fel incât, ca efect al acestuia, niciuna dintre parti sa nu obtina o situatie juridica net favorizata fata de cealalta, in realitate consumatorul poate doar sa-si manifeste acordul fata de clauzele contractuale propuse sau sa incheie respectivul contract cu alt furnizor. Or, tocmai aceasta situatie functioneaza ca o premisa pentru abuzuri din partea furnizorilor, in detrimentul consumatorilor.
Pentru a corecta acest dezechilibru contractual, Legea nr. 193/2000 privind clauzele abuzive din contractele incheiate intre profesionisti si consumatori vine in sprijinul consumatorilor – persoane fizice, printr-o serie de solutii menite sa creeze un echilibru contractual intre partile unui asa zis contract de adeziune.
Controlul respectarii dispozitiilor Legii nr. 193/2000 se face de reprezentantii imputerniciti ai Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor, precum si de specialisti autorizati ai altor organe ale administratiei publice, potrivit competentelor. Acestia efectueaza verificari asupra contractelor incheiate cu consumatorii atât din oficiu, cât si la sesizarea persoanei interesate. In cadrul unei astfel de verificari, furnizorul in cauza este obligat sa prezinte originalul contractului incheiat cu consumatorul, controlul finalizându-se cu incheierea unui proces – verbal in care se vor consemna cele constatate de catre organele de control, precum si articolele din Legea nr. 193/2000 incalcate de catre furnizor.
In situatia constatarii unor clauze abuzive, organele de control vor sesiza Tribunalul de la domiciliul sau sediul furnizorului, cu o cerere de chemare in judecata, prin care se va solicita excluderea din toate contractele active a respectivelor clauze abuzive, cerere la care se va atasa procesul – verbal intocmit cu ocazia controlului, ceea ce nu exclude posibilitatea consumatorului de a invoca caracterul abuziv al unei clauze contractuale in ipoteza actionarii sale in instanta de catre furnizor, pe cale de exceptie.
In situatia in care instanta constata caracterul abuziv al respectivei clauze, va pronunta o hotarâre prin care va obliga respectivul profesionist sa modifice toate contractele de adeziune in curs de executare, precum si sa elimine clauzele abuzive din contractele preformulate, destinate a fi utilizate in cadrul activitatii profesionale.
Exista, de asemenea, posibilitatea ca instanta sa aplice o amenda contraventionla profesionistului gasit vinovat de includerea unor clauze abuzive, neclare, ce necesita cunostinte de specialitate pentru interpretare, aceasta fiind cuprinsa intre 200 si 1.000 lei, motiv pentru care va indemnam sa apelati cu incredere la institutiile abilitate ale statului pentru a inlatura clauzele inechitabile din contractele a caror semnatari sunteti!
av. Simona Dobos, colaborator in cadrul Cabinetului de Avocat Dan Nitu

spot_img
spot_img
- Advertisement -

Ultimele știri