* după ce au încasat 80 de milioane de lei avans din contractul total de 400 de milioane, și după ce într-un an au executat abia 2% din lucrări, turcii care lucrau la șosea vor rezilierea contractului pe motiv de faliment

Șoseaua de centură a Bacăului a intrat într-un impas major, după ce firma turcească desemnată să o construiască a anunțat că renunță la contract. Reprezentanții societății Eko Insaat Ve Tic As ar fi discutat deja intenția de reziliere la finele săptămânii trecute, la sediul Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), urmând ca luni să fie depusă și solicitarea oficială.

“Reprezentantul firmei a anunţat că nu mai poate susţine financiar construcţia variantei ocolitoare a municipiului Bacău. Administratorul turc a recunoscut că firma pe care o reprezintă se află în risc major de faliment în Turcia şi este nevoită să renunţe la contract. Aşteptăm şi o notificare oficială din partea acestei firme. Sperăm ca în două luni să poată fi reluată licitaţia pentru varianta ocolitoare Bacău. Constructorul turc a executat aproximativ 2% din întregul contract, constând în anumite lucrări la unele pasaje”, spune Alin Şerbănescu, purtător de cuvânt al CNAIR.

PUBLICITATE

Contractul prin care lucrările au fost atribuite turcilor a fost semnat anul trecut în mai, însă lucrările sunt abia la început. Valoarea lor ajunge la aproape 400 de milioane de lei, sumă din care turcii au încasat anul trecut 80 de milioane de lei ca avans. Ce s-a întâmplat cu acești bani încă nu este clar, dar cert este statul român va executa garanția depusă, de 10% din valoarea contractului (circa 39 milioane de lei), după cum se spune într-un comunicat al CNAIR.

Reprezentanţii Companiei de Drumuri spun că licitaţia pentru continuarea lucrărilor ar putea fi reluată peste două luni. La precedenta licitație au participat șI firmele lui Costel Cășuneanu sau Dorinel Umbrărescu, iar întreaga procedură de licitare, ce a inclus și judecarea contestațiilor, a durat doi ani. Lucru care s-ar putea repeta, ceea ce ar însemna întârzierea termenului final de execuție cu aceiașI doi ani. Termenul până la care turcii ar fi trebuit să termine cei 31 kilometri de șosea era fixat pentru vara anului viitor.

În lipsa unei centuri ocolitoare, tranzitarea municipiului Bacău, aflat pe traseul Drumului Naţional Bucureşti – Suceava – Siret, durează zeci de minute în zilele aglomerate, pentru că prin oraş trec patru tronsoane de drumuri naţionale.

„Sper ca licitația să fie reluată cât mai repede”

Pentru oficialii județului, decizia companiei turcești a fost o veste extrem de neplăcută. „Este o veste proastă pentru că va trebui reluată procedura de licitație, care a durat doi ani. Din păcate, de ceea ce ne-a fost teamă nu am scăpat. Nu s-a pus niciodată problema finanțării, dar existau îngrijorări legate de capacitatea constructorului”, a declarat senatorul Dragoș Benea, liderul PSD Bacău și ex-președinte al Consiliului Județean (CJ).

Problema va fi discutată cu ministrul Transporturilor, pe 13 aprilie, când acesta va fi prezent în Bacău. În situația în care, după doi ani, stadiul fizic al lucrărilor este de 2%, poate e mai bine că acest contract va fi reziliat, apreciază Dragoș Benea.

„Sper ca procedura să fie reluată cât mai repede și mai sper ca licitația să fie câștigată, de data aceasta, de o firmă care să aibă capacitatea de a construi șoseaua de centură a Bacăului”, a precizat senatorul.

„Vom lupta pentru această investiție!”

Sorin Brașoveanu, actualul președinte al CJ Bacău, arată că periodic au avut loc întâlniri cu reprezentanții firmei din Turcia și cu specialiștii CNAIR, chiar dacă CJ nu este parte în contract. „Nu avem o calitate din punct de vedere juridic, în acest contract, dar ne intersează pe toți cum se derulează investiția”, a declarat Sorin Brașoveanu.

Încă din toamna trecută, la una dintre aceste întâlniri, CJ Bacău a solicitat firmei turcești un grafic de lucrări, pentru a putea monitoriza proiectul. „Am dat tot sprijinul constructorilor. Am luat legătura cu Jandarmeria, deoarece se plângeau că nu pot intra pe terenuri, am luat legătura cu primarii, am făcut tot ce era posibil ca să nu aibă niciun motiv pentru a întârzia investiția”, a declarat Sorin Brașoveanu. Dirigintele de șantier a confirmat temerile oficialilor băcăuani, și anume că ritmul lucrărilor e slab.

„Am luat legătura cu CNAIR, apoi cu Ministerul Transporturilor, am trimis și o adresă pentru a urgenta lucrările, dar se pare firma din Turcia nu era motivată să accelereze lucrările”, afirmă președintele CJ.

Ovidiu Pauliuc
Silvia Pătrășcanu

loading...

Raspunderea juridica a comentariilor revine in totalitate autorilor. Inainte de a comenta, cititi Standardele comunitatii! Nu vom accepta comentariile rasiste, xenofobe, care indeamna la ura sau care incita la violenta. In cazul in care considerati ca un comentariu deja aprobat ar trebui eliminat, va rugam sa ne instiintati folosind acest formular.

41 COMENTARII

  1. Rușine celor care ne conduc,sper să le fie o lecție,dacă erau corecți și dădeau lucrarea firmei care a câștigat cu adevărat licitația și cu prețul mult mai mic decât al turcilor,la momentul actual era aproape de finalizarea lucrărilor. ROMÂNI, treziți-vă, aveți firme ROMÂNEȘTI capabile să construiască aceste drumuri. Din câte firme străine au lucrat în România aş fi curios câti muncitori străini au avut, dar vă spun eu că tot Românii au lucrat,doar că spuma banilor a plecat din țară. Măcar acuma dați dovadă de patriotism și numai împărțiți banii cu strainii, țineți cu dintii de ei și nu-i mai scoateți din țară.

    • Rusine noua ca i-am pus in frunte si ne conduc!!!!Ne lasam prostiti de aceeasi hoti si mafioti .Toti ne batem limba in gura cand stim realitatea si adevarul.Nu stiu cune a putut sa creada vreodata ca aceasta sosea de centura se va construi vreodata…..Nu credeti ca ar cam fi de competenta DNA sa-i intrebe pe Benea si gasca lui de ce au facut cu latifundiile lor ?

  2. Si presupun ca plata contractului a fost facuta integral, nu?!
    Cum dracu de atribuim contracte numai firmelor care imediat in perioada urmatoare incep sa sufere de risc major de faliment?

  3. Auzi, au executat 2% din lucrare si pastreaza 10% din valoarea contractului reprezentand “garantie de buna executie”
    Adica astia presteaza munca de 8 milioane de lei si pleaca cu 40 si sa schimbam perspectiva; au muncit de aproximativ 2 milioane de euro si pleaca cu 10….
    N-am inteles unde s-a mai pomenit asa ceva ….

  4. Umbrarescu are toate utilajele necesare la ADJUD si noi cautam pomana prin turcia…..Bine va mai face….Suntem niste prosti!Ne meritam soarta cu prisosinta!maxima.

  5. Asta este manaria lui pontache care s a dus la inalta poarta cu centura bacaului,poate poate,sultanul il va scapa de belele.daca o facea Umbrarescu care a castigat dr fapt,era 90% gata acum.asta este un exemplu pentru cat sunt de patrioti psdistii,niste hoti si tradatori.normal ar fi ca acum sa fie rugat Umbrarescu sa o preia drept scuza pt.manaria de licitatie.
    .

  6. Cei responsabili din primarie, cj, minister,deputati senatori ar trebui dusi pe santier si trecut cu buldozerul peste ei! Niste nemernici preocupati doar de buzunarul lor, al neamurilor si amantelor. Felicitari Bacau. Suntem rusinea Moldovei. Si Vasluiul trece inaintea noastra.

  7. Bravo aduceti firme strine sa plece bani din tara .avem firme bune cu muncitori nostri care doresc sa munceasca.dar ce fac capii tari ne vand cate astfel de contracte mai plateste tarisoara noastra.

  8. Oare de ce si oare cat aceasta tarisoara are sa mai fie jefuita astfel.oare tara noastra nu are muncitori buni si capabili .oare de cesa nu ramana bani aici an tarisoara noastra.dar stiti de ce se antampla ca noi acceptam lasa merge asa este bine asa dar daca neam uni odata cu adevarat si am spune antrun glas sa se auda peste tari si marigata nu mai jefuiti tara vrem sa traim anto tara cinsti ta si corecta asa cum nea lasato mosi si stramosi nostri

  9. Bravo Benea!!!cine lauda turcii ca sunt seriosi ?!acum du-te si multumeste-i lui ponta,ca boul asta a dat lucrarea pe mana unor hoti dupa ce a fost plecat in Istanbul!sau poate ai uitat?!
    Hotii astia au incercat doar sa contracteze lucrarea si sa bage in faliment pe altii!
    Vorba lui codrin:ne meritam soarta!ca la noi,la nimeni!

  10. daca voiati straini de ce dracu nu ati adus o firma din china???ati vazut cum construiesc chinezii???Eram sigur ca nu se va face nimic in Bacaul asta decat hartii,studii de fezabilitate si…ATAT !!!HUUUU !

  11. Eu tot am zis ca o sa ajungem mai rau ca Vasluiul. Nimeni nu m-a crezut. Uite ca suntem. Un oraș unde indiferenta este la ea acasă, unde nimeni nu se interesează de nimeni, unde suntem reduși la minte, unde nu avem viziuni, meritam din plin ceea ce avem. Adică nimic. Dar nimic. Uitati-va la centura din Brașov, în cât timp record s-a construit. Sibiu la fel, Deva etc. Continuați așa, sa vina turcii. Bravo. Noi nu suntem în stare. În schimb ne chinuim sa facem stadionul. Ăla e important. Felicitări.

  12. 80 milioane ( suma de bani primita pentru executie) – 39 milioane ( suma de bani oferita garantie) = profitul turcilor ce ne-au calcat pe cap cu complicitatea politicienilor….traiasca Romaniaaaaa!!!!

  13. N-am inteles de ce ati titrat “Rahat turcesc”. Mai corect ar fi fost “rahat romanesc”. Plus ticalosie, plus prostie, plus hotie. Si nu va mai lamentati atat; o vorba spune ca ” nu e prost ala care cere, e prost ala care da” !

  14. Ce mai pozau unii pe santier in campanie la deschidere …..a-ti uitat?stati linistiti ca revin sa ne explice cum sta treaba….Huo Bacau ..sunteti rusinea Moldovei.

  15. mda… cred ca cei de mai sus au spus totul. Cateva observatii:

    – spunea cineva de prostie…hmmm, eu cred ca am ajuns la faza in care prostia a devenit o pavaza pentru ceva premeditat ! “Vai , nu am stiut, scuzati, dar mi-au iesit si mie vreo 40 milioane!

    – stiti de ce companiile chinezesti se misca rapid si fac treaba buna? Pt ca daca sunt prinsi cu spaga sau alte smenuri sunt executati !!

    – cei de la guvernare se bucura chiar de “intamplare” pentru ca bugetul xcum nu ajungea pentru toate pomenile electorale promise..si deja ron s-a devalorizat puternic…si va continua !!

    – cine a verificat bonitatea financiara a firmei turcesti? Sa il vedem si noi !

  16. Umblați după comisioane ..?? Ia o firma licitația si subcontractează lucrarea la alți fraieri care la rândul lor la alta si așa fac bani băieții fără sa muncească … Nu ati vrut firme din zona serioase acum stați după turci …?? Nu vati saturat de ei cât nea exploatat țara si nea furat …. in 2050 poate o sa vedeți centura … capuri seci… ???

  17. Vai de Bacau … vai de Romania …. vai si amar de cei ce ne conduc si dau contracte din astea strainilor iar la noi in tara sunt firme mult mai in masura sa preia si sa termine lucrarile
    Am putea sa luam drept exemplu alte orase din vestul tarii sau centru … dar atat timp cat nu se termina cu coruptia , nu avem nici o sansa sa inaintam.
    Rusine psd … rusine conducerii bacau

  18. Citat din 30.05.2016 :
    Mă bucură faptul că, odata cu începerea lucrărilor (chiar dacă nu în ritmul pe care ni-l dorim cu toții!), in “tabloul” șoselei de centură s-au insinuat diverși tehnocrați, internauți, bloggeri, traseiști politici, etc. Cu costuri importante în timp pentru băcăuani (2004 – 2014), PSD Bacău a demonstrat că este singurul partid în măsură să miște acest proiect din loc. MULȚUMITĂ LOBBY-ULUI FĂCUT DE OAMENII POLITICI AI ACESTEI ORGANIZAȚII, ȘOSEAUA DE CENTURĂ SE AFLĂ ASTĂZI ÎN LUCRU.

    Asteptam o noua declaratie de la aceleasi persoane care se fotografiau la taierea panglicii (aceiasi care faceau foto si la Spitalul Municipal)

  19. Am inteles că purtătorul de cuvânt al CNAIR Alin Şerbănescu a declarat că turcii au realizat „anumite lucrări la unele pasaje”. Am sa rog jurnalistii locali sa se duca pe teren si sa faca pozele la lucrarile respective, la cei 2% lucrări „efectuate”. Eu am impresia ca in afara că au „raschetat” terenul pe 100 m la inaugurare cu un buldo si inca o data pe parcursul anului trecut nu au facut absolut nimic. Ca sa vadă si băcăuanii teapa turceasca de 80 mil. lei. Deci garantia e de 39 mil. lei si restul cum se recuperează? Ori nu am inteles eu… Din articol asa reiese

  20. Si de ce sa dureze doua luni sa refaca licitatia, s-a executata undeva la 2%, practic nimic, ce dureaza doua luni, negocierea spagii?. E ca si cum ar fi lucrarea la inceput, ca au facut turcii niste santuri nici nu conteaza la dimensiunea lucrarii, de ce nu se contracteaza urmatorului calificat lucrarea? Asa nu pierdeti nici banii europeni iar lucrarea poate continua, executati firma turceasca si dati drumul la munca, peste doua luni deja bugetarii intra in vacanta, o sa fie taraganata pana in toamna, o sa mai fie niste contestatii si ne apuca 2030 pana se scarpina in dos politicienii. Si nu mai platiti in avans atatia bani fara sa fi facut nimic, banii se dau cand se inainteaza in lucrari, plata in avans e doar la doamnele de pe centura.

  21. Lăsați că e ghine…Se face oleacă de licitație acu, se dau șpăguțele pe unde trebe, vin baronașii noștrii locali și o să dureze să construiască un drumușor nou în vreo 10 ani cu o dești de asfalt…Auzi bă să vină umbrărescu sau cășuneanu…Mentalitatea de român de ce să fure alții când pot să fure ai noștri…Eu zic să deschideți ochișorii oleacă că în ultimul timp cam multicele contracte și licitații se refac așa că nu o intrat comisionul de partid (că deh, erau făcute de cei dinainte)… Sunt curios cât durează până la licitație noo la rețeaua de termoficare, una noo pentru asfaltat nu știu ce pe unde, o licitație mică pentru pus biscuiți pe jos pe trotuare și etc…Peste 4 ani altele noi! De țeavă ce se mai aude? Că așteptăm să dăm din pix pentru o rezervă de 300 de milioane care cică ține doar vreo 2-3 zile de apă, care desigur va fi utilă, cam ca vara trecută când o rămas fără apă orașu vreo săptămână! Așe se face treaba la noi, se tratează efectu nu cauză!

  22. Dincolo de a fi un “rahat turcesc”, este un rahat PSDist pur romanesc. Multumim prea-maritilor conducatori. Productia de noi sosele a fost depasita si anul acesta!

    • S-ar putea sa ma insele memoria dar parca si PNL a inaugurat de vreo doua ori santierul. Parca Orban si cu Stavarache se laudau ca va fi bine, nu? Bine pentru ei nu pentru noi.
      Pana acum toti PSD/PNL/PMP s-au dovedit grijulii cu buzunarele lor si atat.

  23. Nu va mai varsati naduful pe autoritatile locale. Licitatia s-a organizat de catre Ministerul Transporturilor, in timpul multstimatului agronom brigadier si presedinte de CAP, d-ul Ciolos. Degeaba ii injurati pe astia din Bacau, problema e la Ministerul Transporturilor, unde probabil s-a trecut cu vederea capacitatea acestei firme turcesti.

  24. Cand v-am avertizat ca aceasta centura nu se va face,nu ma-ti crezut.Tot ce tine de infrastructura nu se face.Dorinta unora este ca zona Moldovei sa se depopuleze.Aceasta zona este de tampon intre imperii.Adica un fel de ring in caz de razboi.Noi sintem buni doar de alegeri.Putem dejuca aceste intelegeri doar daca am avea o populatie inteligenta,dar asta este un vis.

  25. 2% executati in 2 ani, deci 100% in 100 de ani – cand o sa am 135 de ani o sa ma plimb cu masina pe centura… Suntem praf si pulbere la capitolul administratie publica locala si centrala!

  26. Eu nu inteleg de ce nu se desteapta guvernantii astia si daca tot platim km de sosea mai scump ca afara nu fac un imprumut de 1 mld pe care sa-l investeasca in utilaje sa transforme cnadr in vechea companie de drumuri si poduri pentru ca au logistica necesara in fiecare mica localitate de pe tot intinsul tarii sa angajeze muncitori si specialisti romani cu simt de raspundere (pentru ca sunt si la urma urmei aia de afara vin doar cu menagementul,mana de lucru e locala si ieftina) sa le dea salariii ca afara si tot ar face profit pentru ca banii raman in tara,si sa nu se bage politicul peste ei sa-i faca pusculita cazul petrom se vede cat a fost la stat nu a mers dar la privat fac profit.Salarii bune si o mana de fier ,daca se vrea se poate…….

LĂSAȚI UN MESAJ