Cum la noi cam tot ce se antampla are si parfum de scandal, prima sesiune a bacalaureatului nu se putea sustrage acestei reguli nescrise. Am auzit atat de multe lucruri despre aberatiile sistemului de anvatamant, despre examene fraudate, coruptie, iresponsabilitate, impostura, ca nici nu mai stiu ce sa cred. Mai ales ca am crescut antr-un mare respect pentru cadrele didactice, avand an familie multi dascali, si antr-o enorma consideratie fata de virtutile educatiei permanente si a studiului aplicat, constiincios. Ce se petrece ansa an anvatamantul romanesc, unde au fost o groaza de schimbari doar de forma, niciuna de fond? Ce rost au niste examene a caror finalitate este doar obtinerea unor ahartii” care sa deschida drumul spre altceva, spre o etapa superioara de studii sau spre locuri de munca avantajoase, bine platite chiar din start? Cati mai anvata an mod real, din curiozitate intelectuala, din dorinta de a sti, de a stapani un domeniu, cand copiatul si plagiatul sunt practici curente? Si cati pedagogi de vocatie, posibile modele pentru elevi mai avem an scolile noastre? Trebuie scoala sa dreseze elevii pentru o rapida anregimentare sociala, sa-i transforme an papagali care sa repete texte, subiecte cu rezolvari unice, raspandite an tiraje impresionante? Ca ei sa faca lucrari identice, punandu-si an functie doar memoria mecanica. si asa se scot absolventi pe banda rulanta si ne umplem de specialisti an nimic, de posesori de diplome doar. Pentru ca nici nu poate fi vorba de altceva an actualul sistem, vetust, anchilozat, depasit de viata. De pilda, de folosirea propriei minti, de obtinerea unor competente reale an anii de studiu universitar, de creativitate. Din pacate, acum anvatamantul superior s-a transformat antr-o afacere profitabila. Pe vremuri, cine intra la facultate era un fel de mic erou. si acum ami amintesc emotiile, concurenta de zeci de persoane pe un loc la facultatile cu binemeritat prestigiu. Cine lua examenul era privit cu alti ochi, era un adevarat anvingator. Acum elevii se antrec an smecherie, an fentarea regulilor, nemaiavand respect pentru nimic. Nici pentru profesorii lor, de la care amprumuta de fapt metode de reusita an viata, ca sa ma exprim mai delicat. Prea multi bieti slujnicari sunt an sistem, satui de lipsuri, grabiti sa urce an ierarhii, dand examene cu lucrari ca vai de ele, fara pic de originalitate, luate pur si simplu de-a gata, de pe net. Oameni fara pasiune, al caror scop este doar supravietuirea. E deprimant ce se antampla la noi cu educatia, cu anvatamantul. Si de cand se tot trambiteaza ca exista un management al schimbarii! Da de unde? E de-ajuns sa observi astrategiile si tacticile” unui bacalaureat, ca sa vezi hibele sistemului. Ceasul rau! Am citit ansa undeva o zicere aforistica, ea sunand asa: ceasul rau este, de regula, si desteptator. Poate se trezesc si cei care au raspunderea anvatamantului romanesc si trec la fapte, amintindu-si ca scoala nu trebuie sa formeze categorii, la gramada, ci exemplare umane, anzestrate cu personalitate.Scris de Carmen Mihalache



PUBLICITATE