25 aprilie 2024
ActualitateCe au făcut pompierii băcăuani în 2022

Ce au făcut pompierii băcăuani în 2022

În anul 2022, Inspectoratul pentru Situații de Urgență „Mr. CONSTANTIN ENE” al judeţului Bacău a desfăşurat la nivelul zonei de competenţă acţiuni în domeniul apărării vieţii, bunurilor şi a mediului împotriva incendiilor şi dezastrelor, precum şi al realizării măsurilor de protecţie civilă, prevenire, monitorizare şi gestionare a situaţiilor de urgenţă.

Concomitent cu eforturile depuse pentru creşterea eficienţei funcţionale şi aplicarea legalităţii, o atenţie deosebită s-a acordat monitorizării evoluţiei situaţiei operative, planificării, pregătirii, organizării, desfășurării, conducerii și analizei acțiunilor de intervenție.

Obiectivul fundamental al activităţii desfăşurate la nivelul instituţiei în anul 2022, cuprins în Strategia de consolidare și dezvoltare a I.G.S.U. pentru perioada 2016-2025, a fost consolidarea și dezvoltarea instituțională în vederea creșterii capacității operaționale și de răspuns, reducerii impactului efectelor situațiilor de urgență asupra comunităților și îmbunătățirii calității misiunilor executate în folosul populației.



APĂRAREA ÎMPOTRIVA INCENDIILOR

1. În domeniul activității preventive

Activităţile de prevenire a situaţiilor de urgenţă reprezintă o componentă principală a sistemului integrat de măsuri tehnice şi organizatorice, precum şi de acţiuni specifice planificate şi realizate potrivit legislaţiei, în scopul preîntâmpinării, reducerii sau eliminării riscurilor de producere a situaţiilor de urgenţă şi a consecinţelor acestora, protecţiei populaţiei, mediului, bunurilor şi valorilor de patrimoniu. 

În anul 2022, s-au desfășurat următoarele activități de prevenire:

864 de controale de specialitate pe linia prevenirii şi stingerii incendiilor şi protecţiei civile faţă de 586 în anul 2021, la:

422 (317) operatori economici, din care 98 (100) funcţionau fără autorizaţie de securitate la incendiu;

300 (216) instituţii, din care 42 (70) funcţionau fără autorizaţie de securitate la incendiu);

11 (14) inspecţii la obiective care prezintă pericole de accidente majore în care sunt implicate substanţe periculoase;

18 (14) obiective de investiţii;

30 (8) construcții hidrotehnice;

12 (9) localități;

68 (8) audituri la persoane autorizate să efectueze lucrări în domeniul apărării împotriva incendiilor;

182 adăposturi de protecție civilă și 2 puncte de comandă de protecție civilă;

68 stații de distribuție a carburanților la autovehicule;

21 operatori economici care desfășoară activități de colectare, reciclare, prelucrare, valorificare și/sau depozitare deșeuri, împreună cu reprezentanți ai Gărzii de Mediu – Comisariatul Judeţean Bacău;

19 cluburi, baruri, discoteci din județul Bacău pe durata activităților cu public numeros, în urma cărora au fost aplicate 24 avertismente și 24 amenzi în cuantum de 282000 lei și a fost stabilită măsura complementară de oprire a funcționării la două obiective din județ;

18 centrele rezidenţiale pentru îngrijirea persoanelor vârstnice, împreună cu reprezentanți ai instituţiilor cu atribuții de control din județul Bacău;

47 unităţi administrativ teritoriale pentru prevenirea incendiilor de vegetaţie uscată şi fond forestier împreună cu reprezentanți ai instituţiilor cu atribuții de control din județul Bacău.

Suplimentar față de controale de fond, la unitățile sanitare cu spitalizare continuă și spitalizare de zi s-au executat 13 controale inopinate care au debutat cu executarea exercițiilor de intervenție și evacuare în caz de situații de urgență la care au participat 318 cadre sanitare.

În urma controalelor privind apărarea împotriva incendiilor şi protecţia civilă, au fost constatate 1582 deficienţe faţă de 976 deficiențe constatate în anul 2021, dintre acestea 327 (185) fiind soluţionate pe timpul controalelor.

Au fost aplicate un număr de 1582 sancţiuni contravenţionale, faţă de 976 în anul 2021, din care 1153 (729) avertismente şi 429 (247) amenzi în cuantum de 1.478.901 lei faţă de 1.002.100 în anul 2021.

Privind activitatea de pregătire a populaţiei în domeniul prevenirii situaţiilor de urgenţă, au fost desfăşurate 480 exerciţii de alarmare, evacuare şi intervenţie la locul de muncă în caz de incendiu cu 9245 participanţi, 17 exerciţii de alarmare, evacuare şi intervenţie la locul de muncă în caz de protecție civilă cu 8890 participanţi, 91 exerciții desfășurate cu serviciile voluntare pentru situații de urgență, 21 exerciții desfășurate cu serviciile private pentru situații de urgență și un exercițiu desfășurat cu serviciile private pentru situații de urgență constituite ca societăți comerciale.

2. În domeniul operativ

În anul 2022, în zona de competenţă a Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă „Mr. CONSTANTIN ENE” al Judeţului Bacău au avut loc 12.418 evenimente, cu o rată de 34,02 pe zi, faţă de 13.780 evenimente în anul 2021, cu o rată de 37,75 pe zi, astfel:

7523 (9551) asistență medicală de urgență;

1406 (829) incendii;

658 (157) arderi necontrolate; Se observa astfel o creștere semnificativă a acestor tipuri de incendii;

864 (474) recunoașteri;

559 (571) intervenții pentru asistenţa persoanelor (transport persoană supraponderală / imobilizată / cu probleme locomotorii, deblocare uşă de acces, degajare persoane din diferite medii ostile vieţii, căutare persoană înecată ş.a.);

573 (571) alte intervenții (degajare elemente de construcţie / autoturisme, asigurare măsuri P.S.I. ş.a.);

295 (262) alertă falsă/întors din drum;

280 (674) alte situații de urgenţă;

166 (325) misiuni de asigurare/supraveghere;

100 (90) misiuni de asanare a muniţiei rămasă nexplodată/distrugere muniție asanată;

67(311) intervenţii CBRN;

50 (28) salvări de animale;

30 (27) exerciții;

14 (13) descarcerare.

 

Cele mai frecvente împrejurări în care s-au produs incendiile au fost următoarele:

instalaţii electrice defecte – 184 cazuri;

coş, burlan de fum defect sau necurăţat – 162 cazuri;

focul deschis în spaţii deschise – 141 cazuri;

cenuşă, jar şi scântei de la sistemele de încălzire – 30 cazuri;

acţiune intenționată – 18 cazuri;

fumatul – 11 cazuri. 

În continuare se observă că ponderea cea mai mare a incendiilor produse la gospodării se datorează coșurilor de fum defecte sau necurățate și a instalațiilor electrice defecte, deși la nivel național se desfășoară campanii de informare a populației cu privire la riscul pe care îl prezintă astfel de mijloace.

ASISTENȚĂ MEDICALĂ DE URGENȚĂ – PRIMUL AJUTOR CALIFICAT 

Echipajele SMURD din cadrul Inspectoratului pentru Situaţii de „Mr. CONSTANTIN ENE” al Judeţului Bacău au intervenit în 7523 cazuri, faţă de 9551 de cazuri în anul 2021.

Motivele solicitărilor SMURD, în această perioadă, au fost:

alte motive – 3838 (5965);

căderi de la acelaşi nivel sau de la înălţime – 1989 (1852);

persoană inconștientă sau cu stare de conștientă alterată – 558 (628);

agresiune, înjunghiere, împușcare – 599 (572);

intervenţie la incendiu/explozie – 47 (31);

arsuri – 45 (30);

intoxicații cu fum, gaze, substanțe chimice sau medicamente – 17 (19).

PREGĂTIREA ÎN DOMENIUL SITUAȚIILOR DE URGENȚĂ

În anul 2022, au fost organizate și desfăşurate activităţi care au vizat în principal pregătirea personalului operativ, a membrilor serviciilor voluntare și private pentru situaţii de urgenţă, a personalului cu funcții de conducere și de specialitate cu atribuții în domeniul situațiilor de urgență de la nivelul autorităţilor administrației locale, instituțiilor publice și operatorilor economici, a populației și salariaților, precum și coordonarea activității de voluntariat la nivelul unităţii.

1. Pregătirea personalului operativ

Pregătirea personalului operativ s-a desfăşurat atât la nivelul subunităţilor fără scoatere de la locul de muncă, cât și prin centrele de antrenament şi pregătire de specialitate din cadrul Inspectoratului General pentru Situaţii de Urgenţă. Un număr de 90 (72) cadre militare din cadrul subunităților de intervenție au participat la stagii de formare profesională în sistem modular în cadrul centrelor de antrenament şi pregătire de specialitate.

2. Pregătirea şi formarea autorităţilor/populaţiei

În anul 2022, s-au executat 16 sesiuni de instruire cu personalul responsabil pe linia managementului situațiilor de urgență de la nivelul localităților, operatorilor economici și instituțiilor publice, fiind instruite peste 483 persoane. Totodată, cadrul Centrului Zonal de Pregătire de Protecţie Civilă Bacău, s-au desfăşurat 21 serii de pregătire în domeniul situaţiilor de urgenţă la care au participat 42 de persoane cu funcții de conducere și atribuţii în domeniul situaţiilor de urgenţă din administraţia publică locală și au fost specializate un număr de 7 persoane în ocupația șef serviciu voluntar/privat pentru situații de urgență și 4 persoane în ocupația inspector protecție civilă.

De asemenea, au fost desfășurate un număr de 47 activități de instruire în domeniul situațiilor de urgență care au vizat în principal pregătirea copiilor, cât și pregătirea salariaților. Activitățile s-au desfășurat în cadrul școlilor de vară organizate de biserici, unităților de învățământ și unităților sanitare. Cei 13845 de participanți s-au familiarizat cu tipurile de riscuri existente la nivelul județului, modul corect de comportare și intervenție în diferite situaţii de urgenţă (cutremur, incendiu, muniție rămasă neexplodată), precum și măsurile de prevenire împotriva acestora.

Pentru anul 2023, Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă „Mr. CONSTANTIN ENE” al Judeţului Bacău îşi propune următoarele obiective specifice:

exercitarea şi consolidarea rolului de autoritate în domeniul situaţiilor de urgenţă;

asigurarea şi consolidarea capacităţii de pregătire în situaţii de urgenţă a populaţiei, autorităţilor, precum şi instituţiilor şi operatorilor privaţi, în special a celor care gestionează infrastructura critică;

asigurarea, consolidarea şi dezvoltarea capacităţii operaţionale şi de răspuns pentru gestionarea situaţiilor de urgenţă;

asigurarea suportului necesar pentru desfăşurarea activităţilor specifice, consolidarea capacităţii umane, logistice şi administrative.

CONCLUZII

Eforturile depuse de comanda şi efectivele unităţii în anul 2022 au dus la aprecierea de care se bucură instituţia noastră în rândul cetăţenilor şi factorilor responsabili locali. Această reprezentare este rodul seriozităţii şi al competenţei cu care, personalul inspectoratului se implică în protecţia vieţii şi bunurilor în situaţii de urgenţă.

Prin măsurile stabilite pentru anul 2023, prin ridicarea calităţii climatului psihosocial în unitate, prin folosirea la maximum a întregului potenţial al resurselor umane pe care le avem la dispoziţie, în condiţiile financiare şi materiale cunoscute, vă asigurăm că personalul Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă „Mr. CONSTANTIN ENE” al Judeţului Bacău îşi va îndeplini, în integralitatea sa, sarcinile şi misiunile încredinţate în zona de competenţă. 

spot_img
spot_img
- Advertisement -

Ultimele știri