19 aprilie 2024
Zona zeroEu știuCasa Corpului Didactic ”Grigore Tabacaru” Bacău, promotor al învățării online

Casa Corpului Didactic ”Grigore Tabacaru” Bacău, promotor al învățării online

Pe perioada vacanței de vară, la Casa Corpului Didactic ”Grigore Tabacaru” Bacău s-a lucrat la turație maximă. Au fost organizate instruiri cu personalul propriu, s-au derulat cursuri de formare online cu cadre didactice, s-a lucrat la avizarea și acreditarea unor noi programe de formare. Totul pentru a veni în sprijinul cadrelor didactice, prin familiarizarea lor cu utilizarea instrumentelor digitale în activitatea la clasă.

Astfel, în cadrul programului de formare ”Evaluarea cadrelor didactice din perspectiva contextelor profesionale didactice și a inspecției școlare” (120 ore, 30 cpt), au fost organizate 21 grupe de formare, cu implicarea a 13 profesori formatori. Cursul a fost finalizat de 376 cadre didactice, alți 175 de profesori urmând să susțină evaluarea finală în luna septembrie. Pe lângă competențele specifice vizate, acest curs a cuprins și activități de instruire în utilizarea platformei Google Classroom, inițierea și partajarea materialelor în Google Meet, strategii și instrumente de evaluare online.

La programul de formare acreditat ”Metode interactive de predare-învățare-evaluare centrate pe elev” (103 ore, 25 cpt),desfășurat în perioada menționată cu 6 grupe de cursanți, au participat 156 de cadre didactice dintre care 130 au absolvit deja, restul urmând să susțină evaluarea finală la începutul lunii septembrie. Cursul a cuprins activități de inițiere în utilizarea Google Classroom și Meet și de familiarizare cu strategii online de predare-învățare-evaluare.



Programul de formare acreditat ”Proiectarea, desfășurarea și evaluarea activităților de învățare utilizând plartforme virtuale; Wand.education” (89 ore, 22 cpt) a fost absolvit de 25 cadre didactice.

De asemenea, 28 cadre didactice au absolvit programul de formare acreditat ”Formal, nonformal, informal în didactica modernă” (60 ore, 15 cpt), învățând, printre altele, să folosescă instrumente online în activități de tip formal, nonformal și informal.
Luând în considerare nevoile cadrelor didactice privind dezvoltarea de competențe online aplicabile în activitatea didactică, Casa Corpului Didactic ”Grigore Tabacaru” Bacău a extins oferta de formare, obținând avizarea sau acreditarea unor programe de formare.

Pe parcursul programului acreditat ”Valorificarea soft-ului educațional de concepție proprie în studiul disciplinei predate” (60 ore, 15 cpt.), cadrele didactice învață cum să elaboreze softuri educaționale proprii și să le întegreze în activitatea cu elevii. Cursul se desfășoară în prezent cu 4 grupe, care vor finaliza formarea la începutul lunii septembrie.
În cadrul programului de formare acreditat ”Unelte pentru dascălul digital” (60 ore, 15 cpt), cursanții învață o serie de instrumente și aplicații online pe care le vor folosi pentru realizarea de resurse educaționale digitale, adaptate conținuturilor disciplinei predate și specificului claselor/elevilor cu care lucrează. Cele 75 de cadre didactice care urmează acest curs vor susține evaluarea finală la sfârșitul lunii septembrie.

Scopul programului de formare avizat ”Inițiere în e-Twinning” (40 ore) a fost de a-i familiariza pe cursanți cu platforma e-Twinning și de a-i sprijini în identificarea unor proiecte de colaborare online cu școli din alte țări europene. Prima grupă de 33 cursanți a finalizat formarea pe 31 august. Încă din timpul cursului, beneficiind de îndrumarea formatorului, 18 cadre didactice au reușit să se afilieze unui proiect în colaborare cu parteneri externi pe platforma e-Twinning.

Pe 31 august debutează și programul de formare avizat ”Digitizarea activităților de învățare la științe” (40 ore), în cadrul căruia cadrele didactice care predau disciplime tehnice sau din domeniul științe vor învăța șă utilizeze și să creeze resurse digitale și instrumente online specifice, precum laboratoare virtuale.

Deoarece în această perioadă a devenit mai evidentă necesitatea asigurării sprijinului didactic și metodologic între cadre didactice, instituția noastră a acreditat programul de formare ”Mentorat în educație – context facilitator și modalitate de sprijin pentru cariera didactică” (120 ore, 30 cpt), care va debuta în această toamnă.

Programele de formare propuse de Casa Corpului Didactic ”Grigore Tabacaru” Bacău au suscitat interes nu doar pentru cadrele didactice din județ, ci și pentru profesori din alte județe.

Formatorii noștri au susținut programe de formare online cu grupe de cursanți din alte județe, ca urmare a încheierii unor parteneriate între instituția noastră și Casa Corpului Didactic Mehedinți (1 grupă formare), Colegiul Tehnic ”Carol I” Galați (5 grupe formare), Colegiul Silvic ”Bucovina” Câmpulung Moldovenesc (2 grupe), Colegiul Tehnic Rădăuți (1 grupă).

În plus, la programele de formare inițiate de CCD Bacău s-au înscris individual cadre didactice din alte județe, precum Teleorman, Vrancea, Iași, Bihor, Botoșani, Caraș-Severin, Dâmbovița, Neamț, Suceava, Ilfov, Cluj, Hunedoara, Alba etc, 56 dintre aceștia absolvind deja diferite cursuri.

Alte programe derulate de CCD Bacău pe perioada vacanței

Nu au fost uitate în această perioadă nici cadrele didactice înscrise la examenul de definitivat, care au avut oportunitatea de a participa la sesiunile de formare ”Abordări teoretice și practic aplicative ale conceptelor de didactică generală și didactica specialității din programa examenului național de definitivare a învățământ” (8 ore, 112 participanți în mai multe grupe de formare).

De asemenea, o nouă serie de cursanți din învățământul primar (3 grupe) și gimnazial (5 grupe – istorie, religie, limba și literatura română, 2 matematică) au urmat și finalizat cursurile din cadrul proiectului POCU ”Curriculum relevant, educație deschisă pentru toți – CRED”, vorbind în acest caz de 75 absolvenți din învățământul primar și 100 absolvenți din învățământul gimnazial.

Chestionarele aplicate cursanților, în timpul desfășurării programelor amintite, au scos în evidență câteva concluzii referitoare la competențele dezvoltate în sistemul online:
Competențele digitale sunt surse ale dezvoltării creativității și inovării didactice, precum și temei pentru conștientizarea adevărului (veridicității) informațiilor disponibile pe internet (îmbunătățirea selecției informațiilor din mediul on-line, alcătuirea materialelor, documentarea, valorificarea superioară a noțiunilor și conceptelor propuse de fiecare program).

Au fost formate și dezvoltate abilități precum: gândirea critică, creativitatea și inovația, căutarea, colectarea și procesarea informațiilor și recunoașterea legăturilor dintre acestea.
Atitudinile formate în domeniul digital au vizat: responsabilitatea în folosirea mijloacelor interactive, interesul pentru implicarea în comunități și rețele profesionale, dorința de pregătire profesională suplimentară și de perfecționare, promovarea unei mentalități deschise, adaptarea motivată la schimbare.

Gabriel Leahu
Director

 

 

spot_img
spot_img
- Advertisement -

Ultimele știri