Răzvan Bibire

Nu se poate să nu fi auzit de cazul acelei companii transnaționale care a decis să-și relocheze activitatea din România în Ungaria. Peste 300 de oameni vor rămâne fără locuri de muncă, prilej pentru ca anumite persoane să tragă propriile concluzii și să transforme o decizie de business într-un complot politic.

Concluzia lor e că firma pleacă din România în urmă măsurilor fiscale anunțate de Guvern luna trecută. Corect? Greșit! O decizie de acest gen nu se ia de pe o zi pe alta. Nici nu se anunță până când nu se securizează toate detaliile noului amplasament – teren, autorizații, facilități etc. Nu ar fi prea plăcut ca vânzătorul terenului să decidă majorarea prețului de vânzare după ce ți-ai făcut bagajele, caz în care nu prea mai poți negocia mare lucru.

Și, într-adevăr, detaliile au început să iasă la suprafață: exitul companiei era pregătit de peste doi ani, se concediaseră angajați – de la 900 au rămas 370, plătiți cu minimul pe economie, ba și facilitățile de producție din Germania sunt pe cale să fie relocate. Motivul ar fi impozitul de doar 9% pe profit aplicat în Ungaria. Cam acestea ar fi faptele. Nu prea seamănă cu ceea ce ni s-a spus de către „analiști” în ultimele zile, nu-i așa?!

Și acesta este doar un exemplu minor de intoxicație de presă furnizat zilnic de așa-ziși „influenceri”, care pozează în profesioniști ai informațiilor dar, de fapt, se ocupă cu manipularea. Nu mă mir că au succes; trendul este să credem orice ne apare pe ecranul computerului, mai ales dacă este semnat de persoane în care ni se sugerează întruna să avem încredere.

O rețetă de marketing extrem de bine pusă la punct, care se bazează pe capacitatea tot mai limitată de înțelegere a fenomenelor de către „netizeni”, cetățenii conectați la Internet.

Paradoxul modern este că, pe măsură ce avem acces la tot mai multă informație, știm tot mai puțin.