Poliţia Română, împreună cu Europol și Federația Europeană a Băncilor lansează o campanie de prevenire a celor mai întâlnite 7 tipuri de fraude în mediul online.

Timp de o săptămână, Poliţia Română, împreună cu toate agențiile de aplicare a legii din Statele Membre U.E., cărora li se alătură 5 state non-membre, 24 de asociații bancare naționale și alți actori implicați în lupta împotriva criminalității informatice vor acționa pentru creșterea gradului de conștientizare cu privire la acest fenomen infracțional.

Campania se desfăşoară în perioada 17-23 octombrie a.c., în cadrul European Cyber Security Month-Luna Europeană a Securităţii Cibernetice, serie de manifestări care se derulează anual în luna octombrie, având la bază o campanie de comunicare derulată pe reţelele de socializare.

Pentru această campanie au fost elaborate materiale de promovare în 27 de limbi. Acestea includ informații și recomandări cu privire la cele mai întâlnite 7 tipuri de fraude în mediul online și cum pot fi acestea evitate:
Frauda ”Mesaj de la șef” – CEO fraud: Vizând angajații autorizați să efectueze plăți, autorul sună sau trimite un e-mail, pretinzând că este unul din managerii de top din companie și îi determină să plătească o factură falsă ori să efectueze un transfer din contul firmei.

Fraude cu facturi – Invoice fraud: O firmă este contactată de cineva care pretinde că este reprezentantul unui furnizor de bunuri/servicii legitim. Angajații cu atribuții de efectuare de plăți sunt determinați să plătească, pe viitor, facturi false în conturile autorilor.

Phishing/Smishing/Vishing: autorii te apelează telefonic, îți trimit un mesaj text (SMS) ori un e-mail, prin care te induc în eroare, pentru a-ți divulga date personale, financiare ori de securitate.

Website-uri bancare contrafăcute – Spoofed bank website fraud: Autorii folosesc mesaje de tip ”phishing” cu link-uri către site-uri bancare false. Odată ce ai accesat link-ul, prin metode diverse, se colectează ilegal datele personale și/sau bancare. Site-ul contrafăcut va arăta precum cel legitim pe care îl imită, cu foarte mici diferențe, deseori greu sesizabile.

Iubire prefacută – Romance scam: Autorii pretind că sunt îndragostiți și își doresc o relație cu potențiala victimă. Deși debutează pe site-uri de întâlniri, sunt folosite conturi false de e-mail sau pe rețele sociale pentru menținerea contactului, câștigarea și exploatarea încrederii.

Furtul de date personale – Personal data theft: Autorii îți colectează nelegitim datele personale de pe rețele de socializare. Datele tale pot fi vândute altor infractori sau folosite pentru a-ți accesa conturile bancare, contracta împrumuturi ori derula afaceri ilegale în numele tau.

Fraude cu investiții și cumpărături online – Investment and online shopping scams: Autorii îți oferă oportunitați ”speciale” de investiții cu profituri rapide sau îți prezintă ”oferte-bombă” de ”chilipiruri” în mediul online.

Internetul a devenit foarte atractiv pentru infractorii cibernetici. Autorii folosesc metode ingenioase și promisiuni în scopul de a obține bani sau informații financiare valoroase de la dumneavoastră. „Scrisorile nigeriene” nu mai sunt de mult timp singurele tipuri de fraude în mediul online. Tacticile folosite de infractorii informatici sunt din ce în ce mai inovative și greu de detectat. Începând cu însușirea nelegală a calității de manager al unei companii, până la punerea în scenă a unor false relații de dragoste, autorii de astăzi fac tot ce pot să obțină ceea ce vor – banii și/sau datele dumneavoastră.

Așa cum a fost menționat în Raportul EUROPOL Internet Organised Crime Threat Assessment (IOCTA) 2018, acțiunile de tip social engineering continuă să se dezvolte, devenind motorul principal al criminalității pe internet, iar phishing-ul este cea mai frecventă formă. Infractorii utilizează tehnicile de social engineering pentru a atinge mai multe scopuri: să vă obțină datele personale, să vă pirateze conturile, să vă fure identitatea, să inițieze plăți ilicite în numele dvs. ori să vă convingă să faceți orice tip de activități împotriva propriului interes, precum transfer de bani ori divulgare de date. Un singur click în astfel de situații poate compromite o întreagă organizație.

Puteți citi mai multe despre cum vă puteți proteja pe pagina web dedicată #CyberScams.

Luna Europeană a Securității Cibernetice – The European Cyber Security Month (ECMS) este o campanie de conştientizare a Uniunii Europene care promovează securitatea în mediul online pentru persoane fizice și companii, evidențiind câteva măsuri simple pe care fiecare le poate lua pentru a-și proteja datele personale, financiare și profesionale.

Alte articole