Există multe opinii astăzi referitoare la lipsurile sistemului actual de educație, care nu poate acoperi toate nevoile din societate. Îmi permit să afirm că nici nu are cum. Educația formală trebuie să se completeze cu educația nonformală, care este mult mai potrivită să aducă soluții pentru nevoile individuale și să întregească suma competențelor, abilităților dobândite de elevi, precum și bagajul cultural.

Elevii de liceu au mare nevoie de astfel de oportunități, pentru a-și testa priceperile și însușirile, în vederea alegerii unei cariere. O astfel de oportunitate a fost pentru elevii clasei a X-a AB (an școlar 2019-2020) proiectul „Bugetare participativă la școală”, proiect desfășurat la nivel național, inițiat și coordonat de Centrul pentru Inovare Publică București, la care au participat, în urma analizei scrisorilor de intenție, 5 licee: Liceul „Jacques M. Elias” Sascut, județul Bacău, Colegiul Național „Mihai Eminescu” Constanța, Liceul Tehnologic „Nikola Tesla” București, Liceul Teoretic „Mihail Kogălniceanu” Snagov și Liceul „Alexandru cel Bun” Botoșani.

Scopul principal al acestui proiect a fost acela de a utiliza ca instrument educațional modelul Bugetare participativă, prin care membrii unei comunități hotărăsc modul în care se va cheltui o parte a bugetului public, prin implicarea elevilor în a identifica o nevoie în comunitatea lor restrânsă, respectiv clasa de elevi, a formula modul de aplicare al acestei idei, a evalua impactul și de a implementa ideea care este votată de către majoritate.

A fost un motiv de mândrie selectarea clasei a X-a AB din Liceul Tehnologic „Jacques M. Elias” Sascut, în urma trimiterii de către profesorul diriginte a scrisorii de intenție și elevii au intrat cu entuziasm în horă. Ei au identificat mai multe nevoi care necesitau atenție, dar au selectat 5 idei de îmbunătățire a vieții lor în comunitatea din clasă: proiectul „Clasa multimedia” prin care doreau să doteze clasa cu mijloace digitale de susținere a activităților didactice, proiectul „Confort” care viza îmbunătățirea mobilierului din clasă și sporirea stării de bine pe parcursul orelor de curs, proiectul „Cariera mea” ce prevedea aplicarea unor teste de personalitate și de carieră cu ajutorul unor psihologi specialiști, proiectul „Prim-ajutor”, care viza participarea elevilor la un curs de prim-ajutor furnizat de Crucea-Roșie Bacău și proiectul „O zi împreună”, prin care elevii puteau să petreacă un timp de calitate prin participarea la o excursie. Toți elevii clasei au fost implicați, dat fiind că fiecare proiect a fost pus la punct de către o echipă de 6 sau 7 elevi. Starea de urgență declarată în martie 2020 a înghețat încununarea eforturilor elevilor, care se aflau în pragul votului, dar totul a fost finalizat în acest an școlar prin adaptarea proiectelor la situația epidemică actuală și prin organizarea procesului de vot. Elevii au învățat să gândească proiectul în funcție de bugetul pus la dispoziție de către CIP, respectiv 4.000 de lei, dar au învățat și să gândească pentru binele comunității, nu doar pentru interesul personal. Oricare din cele 5 proiecte ar fi adus o îmbunătățire a vieții lor, dar a fost votat proiectul „Confort”, care acum este în curs de implementare.

Nu putem decât să ne gândim cu bucurie și să transmitem mulțumiri oamenilor care vin în întâmpinarea nevoilor educaționale ale comunităților de elevi cu astfel de idei valoroase, adică Centrului pentru Inovare Publică, care s-a mobilizat, îndrumat elevii și profesorii, oferindu-le o nouă lecție și o nouă oportunitate de învățare. Sperăm că aventura nu se va încheia aici și că vom găsi alte modalități de colaborare și de formare a adulților de mâine.



PUBLICITATE